ראיון כלכליסט
האיש שרוצה לחזור לשגר אנשים לחלל: "מגזר החלל הפרטי מהיר יותר"
האסטרונאוט ד"ר גארט רייזמן, הממונה על יוזמת כיבוש החלל של המיליארדר אלון מאסק ו־SpaceX, מודה ש"פיצוץ הטיל בספטמבר היה הלם". הוא מבטיח להפיק לקחים ולבנות טילים בטוחים יותר, שיביאו את האנושות להגשמת החזון של יישוב מאדים
"יש לנו היכולות הטכנולוגיות להתחיל לחשוב על לקיחת מאות, אלפים, עשרות אלפים ואפילו מיליוני אנשים למאדים", אומר גארט רייזמן, האיש שאחראי על פעילות הטיסות המאוישות של SpaceX, חברת החלל של היזם והמיליארדר אלון מאסק. "זה חשוב כי מדובר בהישרדות", אומר רייזמן ל"כלכליסט", כשהוא מדבר על החזון של הבוס שלו ליישוב כוכב הלכת האדום.
- גם שיגור מוצלח ראשון מאז התאונה לא יוציא את SpaceX מהבור
- אלון מאסק: אמליץ לטראמפ לסגת מהצו המגביל הגירת מוסלמים
- אינטרנט בין כוכבים: "אנחנו ערוכים לספק אינטרנט למאדים"
"יש לנו חלון הזדמנויות, אבל אנחנו לא יודעים כמה זמן הוא יישאר פתוח", מתריע רייזמן. "החלון יכול להיסגר בגלל אסטרואיד שיתנגש בכדור הארץ, או כי התחממות גלובלית תביא לקריסת החברה האנושית. לפעמים ציוויליזציות נסוגות לאחור. לאימפריה הרומית היתה טכנולוגיה נפלאה, ואז היכולת אבדה למאות שנים. אנחנו לא יודעים כמה זמן יש לנו, לכן אנחנו מחויבים לעשות את זה מהר ככל האפשר".
עד שחזון יישוב מאדים יתממש, רייזמן עוסק בשלב הביניים של שיגור בני אדם לחלל, שלב מורכב ומסוכן כשלעצמו. כבר פעמיים יצא לו להיות שם כשחזון ההגעה לחלל עלה בלהבות: כשמעבורת החלל קולומביה התפוצצה ב־2003 הוא היה אסטרונאוט בנאס"א, חבר של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ושל יתר אנשי הצוות שנספו על על סיפון המעבורת. אסון קולומביה היה הרסני", הוא אומר. "אני לא רוצה לעבור את החוויה הזו שוב. אבל אחרי קולומביה התגובה היתה טובה. היו שינויים תרבותיים בנאס"א שימנעו אסון נוסף כזה".
בספטמבר שעבר, להבדיל אלפי הבדלות, רייזמן היה שם כמנהל פעילות החלל של SpaceX כשטיל השיגור של החברה, ועליו הלוויין הישראלי עמוס, התפוצץ על כן השיגור. הלקח שהוא לוקח משני האירועים האלה הוא היכולת ללמוד מטעויות ולהשתפר. "הפיצוץ שאירע בספטמבר שעבר היווה הלם, במיוחד כי זה קרה כל כך מהר ובלי שום אזהרה", הוא מתאר.
"זה נורא, אין ספק, אבל אף אחד לא נפגע"
"הרגשנו נורא, כולם בחברה ידעו שזה כישלון עצום", מתאר רייזמן את התקרית. "מבחינתי זה היה גרוע אפילו יותר בגלל הלוויין הישראלי. הייתי כאן לפני שנה ואמרתי לכולם שבתור יהודי ועמית לשעבר של אילן רמון אני נרגש לקראת שיגור לוויין ישראלי, ומצפה לחזור לכאן ולחגוג את ההצלחה. אבל חזרתי השנה ואני צריך להתנצל על הכישלון. זה היה מאוד מאכזב. אבל הדבר הראשון שאמרתי לצוות שלי הוא: 'זה נורא, אין ספק, אבל אף אחד לא נפגע. הייתי שם כשאיבדנו אנשים, וזה פי מיליון יותר גרוע. אז בואו נלמד מזה ונבנה טילים בטוחים יותר, בטוחים מספיק כדי לשגר באמצעותם אנשים לחלל'".
רייזמן, שביקר בישראל לרגל אירועי שבוע החלל הישראלי שמובילה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, כבר היה בחלל פעמיים. 107 ימים, 3 שעות ו־15 דקות בדיוק. כיהודי הראשון בתחנת החלל הבינלאומית ב־2008 הוא אפילו שיגר ברכה מהחלל לרגל יום העצמאות ה־60 של מדינת ישראל. "זה די מדהים להיות אסטרונאוט", הוא אומר. "טסתי בשתי משימות של מעבורת חלל, עשיתי הליכות חלל, הפעלתי זרוע רובוטית. עשיתי את רוב הדברים שרציתי לעשות והיה לי הרבה מזל. אבל אחרי המשימה האחרונה שלי ראיתי שהרבה דברים מרגשים קורים במגזר הפרטי, ורציתי להיות חלק מזה. חבר שלי עבד ב־SpaceX, אז הלכתי לדבר עם מאסק והוא הציע לי עבודה".
מה ההבדל המרכזי בין איך שדברים עובדים במגזר החלל הציבורי לעומת במגזר הפרטי?
"יש הבדלים תרבותיים רבים בין שני הארגונים, אבל ההבדל הגדול ביותר הוא מהירות קבלת ההחלטות. במגזר הפרטי אפשר לקבל החלטות מהר מאוד, ויש לנו תמריץ לכך כי אנחנו מנהלים חברה עסקית. אנחנו יכולים להכניס קבוצת אנשים קטנה לחדר, לקבל החלטות חשובות ולפעול במהירות. בממשלה זה לוקח הרבה יותר זמן. כמובן שאם מקבלים החלטה במהירות, היא יכולה להיות שגויה. אז ההבדל החשוב הנוסף הוא גמישות, היכולת להשתנות במהירות. ואם קיבלת החלטה לא נכונה, אתה יכול להחליט לעשות משהו אחר. גילינו שקבלת החלטות מהירות ושינוי כיוון במקרה הצורך הם השיטה המהירה והיעילה ביותר להגיע לתשובה הנכונה".
המטרה של SpaceX: להטיס אדם ראשון ב־2018
במסגרת תפקידו מוביל רייזמן, דוקטור להנדסה מכנית בהשכלתו, את ההכנות של SpaceX לשיגור משימה מאוישת לחלל, ובראשן את ההתאמה של כלי החלל Dragon לנשיאת בני אדם: "התחלנו עם רכב חלל שמיועד למשא. יש לנו כבר ניסיון בהטסת רכבים כאלו. צריך לעשות דברים אחרת כשיש בפנים אנשים, אבל הבסיס כבר שם: האווירונאוטיקה, התנע, הידע הבסיסי של בניית המערכות. יש גם דברים חדשים לגמרי, כמו מערכות קיום חיים, מערכת לביטול השיגור ומערכת מפלט. זו מערכת בעלת עיצוב ייחודי, עם טילים בתחתיתה שמאפשרים לה לנחות".
בסוף השבוע דיווח "הוול סטריט ג'ורנל" על כך שחקירה מטעם הממשל העלתה חשש לפגמים במנועי הטילים של SpaceX שעלולים לעכב את תוכניתה של החברה לשלוח אדם ראשון לחלל ב־2018. החברה טוענת כי היא כבר עומלת על תיקון הליקויים. על כך אומר רייזמן כי טרם השיגור הראשון על החברה לעשות דברים רבים "ובראשם סרטיפיקציה: אנחנו חייבים להוכיח שאנחנו עומדים בכל דרישות הבטיחות של נאס"א. זה הליך ארוך שכולל בדיקות והגשת דו"חות עד שיאשרו שאנחנו עומדים בדרישות, ויש אלפים מהן. אנחנו בתחילת התהליך ועד שהוא ייגמר לא נטוס. במקביל, יש מבדקים משמעותיים לעשות. לפני שנטיס את הרכב עם אנשים נטיס אותו אוטונומית. טיסת ניסוי שבה הרכב יטוס עד לתחנת החלל, יעגון ואז יחזור הביתה. אנחנו חושבים שנוכל לעשות את זה ולשגר משימה מאוישת ב־2018".