"אין מתג קסם שעוצר הסתה ושנאה"
סיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק במזה"ת, בריטניה ואפריקה, נפגש עם עיתונאים ישראלים והתייחס לצנזורה ברשת החברתית ול"חוק הפייסבוק": "יש לנו צוותים אנושיים, ואנשים עושים טעויות"
כשסיימון מילנר, מנהל המדיניות של פייסבוק במזה"ת, בריטניה ואפריקה, נכנס לחדר במשרדי החברה בתל אביב שבו נערך היום מפגש עם עיתונאים ישראלים, הוא נשא בידו שתי עוגות שוקולד ביתיות. "אני לא בטוח איך להגיד את זה", אמר באנגלית, "אבל הבאתי 'כושית'". המילה "כושית" נאמרה, כמובן, בעברית.
היתה זו התייחסות הומוריסטית ומפתיעה לאחת הפרשות שהסבו לרשת החברתית לא מעט כאב ראש בתקופה האחרונה: פייסבוק ספגה ביקורת רבה אחרי שצינזרה וחסמה גולשים שפרסמו פוסטים עם מילים שהיא תפסה כבעייתיות, דוגמת "קוקסינל" או "כושי".
- פייסבוק פותחת אינקובטור ראשון לסטארט-אפים בפריז
- פייסבוק מטשטשת עקבות: מסירה את תגית העריכה מסטטוסים
- פייסבוק הבטיחה הצפנה מלאה באפליקציית ווטסאפ? היא עדיין תוכל לפענח הודעות
העוגות של מילנר היו קריצה מבודחת לאותה פרשה, וגם מעניינות יותר מהתשובה שנתן לשאלה בנושא זה. "אנחנו עושים טעויות, הלוואי שלא היינו עושים אותן", הוא אמר. "יש לנו את הקהילה הגדולה בעולם ומיליוני דיווחים מדי שבוע. יש לנו צוותים אנושיים, ואנשים עושים טעויות. במיוחד בכל מה שנוגע לשפה. אם אתה רואה מילה או ביטוי בעייתי בהקשר סאטירי או לא מזיק, זה יכול להביא לבעיה כי הצוות רגיל לראות את המילה בהקשר שלילי. זה הסבר, לא תירוץ. כשקורים דברים כאלו, אנחנו מנסים ללמוד מכך ולצמצם את הטעויות".
כן נשאל מולנר על מקרים שבהם עיתונאים שפרסמו כתבות ביקורתיות על פייסבוק קיבלו במפתיע אזהרה עלומה מהרשת החברתית שלפיה פוסט שפרסמו בעבר מהווה הפרה של כללי הפעילות ועלול להביא לחסימת החשבון שלהם. זאת, מבלי שנמסר להם באיזה פוסט מדובר או איזה כלל הופר. "אני מבין שרוצים יותר מידע על ההחלטות שלנו", הוא פתח את תשובתו המתחמקת. "אבל יש לנו חובה לכל המשתמשים בפייסבוק, כולל בעלי חשבונות שפעלנו נגדם, לכבד את פרטיותם ולכן אנחנו לא יכולים לשתף מידע ללא רשותם. לפעמים, כשאנחנו מקבלים דיווח אנחנו עושים בדיקות ואולי נמצא עוד חומר חמור יותר בחשבון ולכן נסגור אותו. אבל בגלל הפרטיות של האדם לא נוכל לדבר על זה עם מישהו אחר. זה מקשה עלינו, וזה אחד התסכולים שהצוות שלנו שעובד עם עיתונאים מתמודד אתם. בכל מה שנוגע לאנשים שלא יודעים למה הם נחסמו או קיבלו אזהרה, אנחנו צריכים להשתפר. אנחנו תמיד שולחים באימייל, ויכול להיות שהמייל בפייסבוק הוא חשבון ישן שלא נמצא בשימוש ואז הם חושבים שהם לא קיבלו אזהרה".
בתשובה לשאלת "כלכליסט" בנוגע לפעולות שעושה החברה על מנת בתגובה למהלכים לחקיקת "חוק פייסבוק", שיקנה למדינה סמכות רחבה להורות לרשת החברתית ולאתרים אחרים להוריד תכנים מסיתים אמר מילנר: "בישראל יש דאגה אמיתית מהסתה. שיפרנו את היחסים שלנו עם הרשויות, יש לנו ערוצי תקשורת ולמדנו הרבה מהדיאלוג עם יחידת הסייבר של הפרקליטות. הם אמרו לנו שמדובר בערוץ טוב מאוד מבחינתם.
"סיפקנו תשובה להצעת החוק ואמרנו שהחוק הזה, אם ייושם, חל על כל מה שמפורסם ברשת בכל אתר שבו אנשים מפרסמים דעות או מעלים תוכן. בהקשר זה העלנו כמה דאגות לגבי הבטים מסוימים של החקיקה. למשל, העובדה שהשימועים יהיו במעמד צד אחד ולאנשים לא תהיה הזדמנות להגן על עצמם. אמרנו שצריך לבחון את זה שוב. כמובן שדיברנו על זה אתם כי זו החלטה גדולה ומאוד חשוב שאם הכנסת תאשר את החוק הזה יהיו בלמים ואיזונים בשימוש בחוק הזה.
"אם הדאגה שמובילה את הח"כים להאמין שהחוק הזה דרוש היא שפייסבוק לא מתייחסת ברצינות לטרור ולהסתה, אנחנו צריכים לדבר אתם ולהבהיר להם ששום דבר לא חשוב יותר מבטיחות בפייסבוק ואנחנו מתייחסים לטרור ברצינות. יש לנו מדיניות ברורה וצוותים מיוחדים שמטפלים בנושא. למדנו הרבה על זיהוי תוכן הזה וטיפול מהיר בו. אם זו הסיבה שהם חושבים שהחוק הזה דרוש אנחנו רוצים להסביר להם באיזו רצינות אנחנו מתייחסים לזה. אין מתג קסם שעוצר הסתה ושנאה".
מילנר התייחס גם לשיתוף הפעולה של פייסבוק עם ממשלות וחוקים שמגבילים לעתים את חופש הביטוי. "אנחנו מאמינים שהסטדרנטים הגלובליים שלנו מספקים את האיזון הנכון בין מתן במה לדיאלוג מכובד לאפשרות להרגיש בטוחים", הוא אמר. "יש כמה מדינות עם חוקים מסוימים ששונים מהמדיניות הגלובלית שלנו. אנחנו צריכים לספק קול לכמה שיותר אנשים. אם לא נציית לחוקים האלו, הם יחסמו אותנו לחלוטין. זה לא אומר שאנחנו מתגלגלים ונכנעים בלי קרב. אנחנו נגיב, נלך לבית המשפט, אבל זה קשה. זה לא חד וחלק".