$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

אובר מסרבת להוריד את המכוניות האוטונומיות שלה מהכביש

משרד המשפטים בקליפורניה מאיים לנקוט בצעדים נגד אובר, איך דוחקים את הכחשת השואה מהתוצאות של גוגל, ופייסבוק לא מוכנה לשלם על המלחמה בחדשות מפוברקות

יוסי גורביץ 14:4418.12.16

אובר נגד העולם

בשבוע שעבר החלה אובר בניסויים ברכב עצמוני בקליפורניה. היא לא הראשונה בתחום: יש כ-20 חברות שכבר עושות ניסויים כאלה. רק שאובר הודיעה שבניגוד לכל השאר, היא לא מתכוונת לבקש רישיון. זמן קצר לאחר מכן חצה רכב של אובר רמזור באור אדום וכמעט דרס אזרח. בחברה טענו בתגובה שמדובר בתקלת אנוש, לא בתקלת רכב עצמוני.

 

המונית האוטונומית של אובר המונית האוטונומית של אובר צילום: רויטרס

 

ברשות הרישוי של קליפורניה לא התרשמו והורו לאובר להפסיק את הניסוי שלה. אובר הודיעה בתגובה שלא. ברשות הרישוי איימו בצעדים משפטיים; אובר התעלמה. עכשיו נכנס משרד המשפטים של קליפורניה לפעולה וגם הוא דורש מאובר להפסיק או שיוצאו צווים.

 

בינתיים, מסתמן שההתנגדות לאובר הפכה למשהו גלובלי. עובדי אובר בפריז פתחו בשביתה והם חוסמים את נמלי התעופה בעיר, כשהם דורשים שאובר תכיר בהם כעובדים ותשלם להם יותר, משום שאי אפשר להתקיים מהשכר שאובר משלמת. הממשלה הצרפתית נכנסה לעובי הקורה ודרשה מאובר להיפגש עם נציגי השובתים. זה קורה כשבוע לאחר שבבריטניה מצא דו"ח של הפרלמנט שאובר לא משלמת לנהגים שלה שכר שאפשר להתקיים ממנו.

 

בטיוואן החליטו להלחם באובר בדרך אחרת: מאחר והחברה פשוט מצפצפת על החוק ומשלמת את הקנסות שחוטפים הנהגים שלה, העלו המחוקקים הטיוואנים את הקנס על נסיעה בלתי חוקית בשירות "שיתוף נסיעה" ל-780 אלף דולר (25 מיליוני דולר טיוואני) פר נסיעה. המחוקקים הגיעו למסקנה שהקנס הקודם, שעמד על כ-150 אלף דולר טיוואני לנסיעה, פשוט לא הרתיע את אובר. בכך הפכה טיוואן למדינה עם הקנס הגדול ביותר בעולם על שימוש באובר. החברה הגישה מחאה. לא נראה שהממשלה התרשמה.

 

כמה אתם מוכנים לשלם תמורת האמת? 

אחד הסיפורים שזעזעו את העולם הטכנולוגי בשבוע שעבר לא היה בדיוק חדשות: אם מחפשים את המחרוזת "האם השואה התרחשה" בגוגל, מקבלים בעיקר תוצאות של נאו-נאצים. "הגרדיאן", שחשף את הסיפור, ציטט מומחה שאמר שהמצב שווה ערך לאדם שנכנס לספריה, מבקש ספר על השואה, ומקבל עשרה ספרי הכחשת שואה מהספרן.

 

כמו לבקש ספר על השואה ולקבל 10 שמכחישים אותה כמו לבקש ספר על השואה ולקבל 10 שמכחישים אותה צילום: בלומברג

 

גוגל נצמדה לעמדתה. היא מחויבת, היא אמרה, להציג את העולם כפי שהוא: יש נאו-נאצים שם בחוץ, לא מעט מהם, ומה שהם מחפשים משפיע על תוצאות החיפוש. המנוע של גוגל, נזכיר, לא מתיימר לומר מה התשובה הנכונה; הוא אומר מה רוב האנשים חושבים שהיא התשובה הנכונה. גוגל אומרת: אנחנו משקפים את העולם, אם לא כפי שהוא, אז כפי שהוא נתפס.

 

זו תשובה ראויה להערכה. בבסיסה, היא נשענת על התפיסה הרציונליסטית שאם יהיו לבני האדם כל העובדות, והאמת תוצג בפניהם, הם יבחרו באמת על השקר. זו התפיסה האפלטונית הישנה, שאומרת שאין רשעות, רק טעות. מה שקרה בשנים האחרונות צריך היה אולי לערער את התפיסה הזו, אבל לא בטוח שיש לנו טובה יותר. גוגל אומרת: אנחנו מתנגדים בכל מאודנו לתפיסה של מכחישי השואה, אבל הם קיימים, ולנו יש אמון שהאדם הסביר תבוני יותר ממה שהם מציעים לו.

 

והיה קל לקחת את התפיסה הזו ברצינות, ולתת לה את כובד המשקל המגיע לה, אלמלא נקט "הגרדיאן" בתרגיל קטן. כתב "הגרדיאן" השליש לגוגל 24 ליש"ט ופני אחד, ובתמורה לסכום הלא גדול הזה קנה מודעת באנר שהוצמדה לכל חיפוש מכחיש שואה. הבאנר ציין ששישה מיליוני יהודים נרצחו בשואה, והפנה בפשטות לערך וויקיפדיה באנגלית בנושא.

 

בקצת יותר מ-100 ₪, תוצאות החיפוש של הנאו-נאצים נדחקו לאחור מול האמת. כמובן, רק לזמן קצר. אבל התשובה לשאלה מה צריך לגרום לגוגל לדחוק לאחור את הכחשת השואה היא "כסף". כמו בשנינה ההיא של ג'ורג' ברנרד שואו, עכשיו אנחנו מתווכחים על המחיר.

 

אוקיי, נעשה משהו, אבל לא נשלם על זה

פייסבוק הכריזה בסוף השבוע בקול תרועה על תכניתה להילחם בחדשות המפוברקות, נושא שגרם לה מבוכה ניכרת בחודשים האחרונים וגרוע מכך, גרם להרבה מאוד אנשים לשים לב שפייסבוק היא בעצם לא גורם ידידותי בחייהם אלא סוג של גורם עוין. אז מה תעשה פייסבוק? אם וכאשר מספיק אנשים יטענו שידיעה מסוימת לא מדויקת, היא תשלח את הידיעה לגורמים שאמונים על בדיקת עובדות, כמו האתר Snopes וסוכנות הידיעות AP, והיא תקבל את פסיקתם.

 

פייסבוק. שמישהו יבדוק אם זה נכון פייסבוק. שמישהו יבדוק אם זה נכון צילום: גטי אימג'

 

אין פה לא תגובה מהירה (פייסבוק תחכה לתלונות ואז תחכה לבדיקה) ולא השקעה של פייסבוק בבדיקת העובדות. מישהו אחר יעשה את העבודה הכבדה, ופייסבוק תרכב על הגב שלו. הבעיה היא שהארגונים שעוסקים בתחום קטנים, נשענים בחלקם הניכר על כוח אדם של מתנדבים, והם לא התנדבו לפתור את בעיות היח"צ של מארק צוקרברג.

 

פייסבוק היא חברת תקשורת הגדולה בעולם, עם הכנסות פנומנליות – חלק ניכר מהן מכך שהיא שותה את ההכנסות של חברות תקשורת אחרות. לא הגיע הזמן שהיא תכניס את היד לכיס ותשלם קצת? לא אם זה תלוי בה.

 

בינתיים, אתרי "חדשות" שמרניים מגיבים בהתקף פאניקה: לטענתם, העובדה שפייסבוק תשתמש בבודקי עובדות צפויה לפגוע בהם. "בודקי עובדות מגיעים כולם מהשמאל", התבכיין אסטרטג רפובליקני בטוויטר, "זה לא טוב לאתרים שמרנים".או, כפי שאמר את זה קולבר טוב יותר: למציאות יש הטיה ליברלית מוכחת.

 

קצרצרים

 

1. ככה עושים את זה: חצי שנה אחרי שדונלד טראמפ ביטל את הגישה של עיתונאי "הוושינגטון פוסט" לקמפיין שלו, יוצא העיתון בתוסף כרום חדש – שמצמיד בדיקת עובדות לכל ציוץ של טראמפ. אם הציוץ מכיל עובדה לא נכונה, התוסף ממרקר את המילים הרלוונטיות ומקשר להערה קצרה שמסבירה את השגיאה/שקר/הנפצה הרלוונטית. עם זאת, בינתיים התיקונים שמציע הפוסט מגיעים רק עד הציוצים של החודש שעבר – והולכות להיות להם ארבע שנים רוויות עבודה.

 

 צילום: אימג'בנק

 

2. שורה של חברות עמק הסיליקון הודיעו בסוף השבוע שהן לא תשתפנה פעולה עם הניסיון המוצהר של ממשל טראמפ לבנות "מרשם מוסלמים". גוגל, אפל, מיקרוסופט ואובר הצהירו על התנגדות וסירוב, כיממה לאחר שגם פייסבוק הכריזה על כך. כזכור, פייסבוק נשאלה בנושא והדובר שלה העביר בטעות לבאזפיד את התגובה הפנימית שלה, שצריך לראות את השאלה כאיש קש. המנכ"לים של ארבעת החברות השתתפו בפגישה עם טראמפ ביום רביעי; פייסבוק שלחה לפגישה את שריל סנדברג, הסמנ"כלית התפעולית. אורקל, עם זאת, מקפידה לשמור על שתיקה – והיא לא עונה גם על השאלה האם היא ממשיכה לעבוד עם ה-NSA.

 

3. הטרולים הימנים של פורצ'אן מצאו סוג חדש של swatting, ההודעה למשטרה על כך שמתבצע פשע אלים בבית של אדם שאתה שונא כדי שכוחות ימ"מ יסתערו עליו. את הטקטיקה הזו הפעילו שם שוב ושוב במהלך ימי גיימרגייט העליזים, ועכשיו משתמשים בווריאציה שלה כדי לשבש את חייהם של מתנגדי משטר טראמפ. הטרולים מפיצים רשימות של אתרים שמשמשים אנשי שמאל – סימן ההיכר הוא אזורים שמוגדרים כ-safe space – ואז מפציצים את המשטרה והרשויות האחרות בתלונות שווא על כך שהמקום מסוכן לשהייה.

 

4. טרולים ימניים עושים הרבה כותרות לאחרונה. אחד מהם תקף את העיתונאי קורט אייכנוואלד בטוויטר, בכך ששלח לו קישור שהכניס אותו להתקף אפילפסיה. זו הפעם השנייה השנה שבה עושים את התרגיל הזה לאייכנוואלד, והוא מתכוון לזהות ולתבוע את התוקף. הטריק הבזוי במיוחד הזה – לשלוח אנשים לקישור שמבזיק בהם אור שיכול לגרום לחולי אפילפסיה להתקף – הוגדר בעבר כהתקפת הסייבר הראשונה שגורמת השפעה פיזית.

 

5. ונקנח בחדשות חיוביות: קבוצה של עובדי גוגל ניצלה את 20% הזמן שניתן לעובדים כדי לעבוד על פרויקטים משלהם, והיא עשתה הרבה כדי להנגיש את מפות גוגל לנכים. מעתה, יוכלו המשתמשים בכיסאות גלגלים להצביע על שטח במפה והשירות יודיע להם האם הוא נגיש לכסאות גלגלים. המידע יישען על המדריכים המקומיים של מפות גוגל, שמעודכנים על ידי תושבים בשטח. מחמם את הלב.  

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x