דיווח: המוצר הראשון של מג'יק ליפ לא יגשים את הציפיות הגבוהות מהחברה
מג'יק ליפ גייסה 1.4 מיליארד דולר ממשקיעים דוגמת גוגל, עליבאבא וקרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בהבטחה להביא לשוק משקפי מציאות מוגברת עם טכנולוגיה פורצת גבולות. כעת החשש הוא שהחברה מפגרת אחרי מתחרים כמו מיקרוסופט
הדמואים המרשימים שהציגה מג'יק ליפ (Magic Leap) למוצר המציאות המעורבת (MR) החדשני שלה לא מייצגים את הפיתוח של החברה בפועל, וזו רחוקה משמעותית מהגשמת ההבטחות שהציגה למשקיעים – כך לפי דיווח של אתר The Information.
- "מג'יק ליפ תקים מרכז חדש בחיפה, בנוסף לקיים בהרצליה"
- מג'יק ליפ רוכשת את חברת הסייבר הישראלית נורת' ביט
מג'יק ליפ גייסה 1.4 מיליארד דולר ממשקיעים דוגמת גוגל, עליבאבא וקרן ההון סיכון אנדרסן-הורוביץ, בהבטחה להביא לשוק משקפי MR עם טכנולוגיה פורצת גבולות. בעוד משקפי מציאות מדומה (VR) מציגים עולם וירטואלי לחלוטין, ומשקפי מציעות מועשרת (AR) מספקים שכבות מידע לעולם הקיים, מוצרי MR דוגמת זה של מג'יק ליפ שואפים לשלב בין יכולות VR לסביבה אמיתית. יכולות אלו כוללות, למשל, כריש וירטואלי שפורץ מתוך משטח פיסי (כפי שהודגם באחד הדמואים הראשונים של החברה), או אפשרות להקרין שחקני כדורסל בזמן משחק שמתרחש באתר מרוחק על גבי מגרש כדורסל מקומי.
החברה מפעילה מרכז פיתוח בהרצליה, בראשו עומד מייסד פריימסנס טמיר ברלינר, ומתעדת בקרוב לפתוח מרכז נוסף בחיפה. ההבטחות המרשימות שלה העניקו לה הערכת שווי אדירה של 4.5 מיליארד דולר.
ואולם, כפי שמדווח עתה The Information על סמך שיחות עם עובדים לשעבר במג'יק ליפ, החברה רחוקה משמעותית מעמידה בהבטחות אלו. לפי הדיווח, חלק ניכר מהטכנולוגיה שהחברה הדגימה למשקיעים לא ישולב במוצר המסחרי הראשון של החברה. זאת, מכיוון שחלק מהיכולות מצריכות חומרה גדולה ומגושמת שלא ניתן לשלב במשקפיים קלים לנשיאה.
האבטיפוס הראשון של המוצר היה בגודל של מקרר, וכונה בחברה "החיה" (Beast). מוצר זה השתמש במקרן ובעדשות מיוחדות על מנת להקרין תמונות תלת-ממדיות. המשקפיים שהחברה תשיק בסופו של דבר ישתמשו בעדשות מסוג אחר, שלא יוכלו לספק תחושת עומק ברמה דומה.
בראיון ל-The Information הודה מנכ"ל מג'יק ליפ, רוני אבוביץ, שהחברה השתמשה בטכנולוגיה אחרות באבות הטיפוס של החברה. "הם היו גדולים ומחוווטים והם לא מה שנשלח בסופו של דבר, אבל הן אפשרו לנו להבין מה טוב בטכנולוגיה ומה לא", הוא אמר. "יצרנו הרבה טכנולוגיות חדשניות בהליך הפיתוח שלנו, אבל ברבות מהן מעולם לא ייעשה שימוש. המכשיר שנשיק עדיין טוב יותר ממוצרים מתחרים".
ואולם, עובדים בחברה מוטרדים מכך שהיא כבר מפגרת אחרי מתחרים, ובמיוחד אחרי מיקרוסופט שמשקפי ה-MR שלה, HoloLens, כבר מוצעים למכירה למפתחים במדינות נבחרות, עם תג מחיר התחלתי של 3,000 דולר. ואולם, אבוביץ עצמו לא מוטרד ממיקרוסופט: "אנחנו קוקה קולה והם פפסי. זה טוב, כי אתה צריך אנשים שייצרו שוק למשקאות מוגזים. הם מחזקים אותנו ומגדילים את מספר המשקיעים שמתדפקים על דלתנו".
מנכ"ל מג'יק ליפ הודה, עם זאת, שייתכן והציפיות בשוק גבוהות מדי. "אני תוהה אם יש אנשים שמצפים למשהו שנמצא במרחק 50 שנה מהיכולות שלנו כיום", הוא אמר.
אך בהייפ המוגזם נושא אחריות אבוביץ עצמו. לדברי עובדים לשעבר, רבים מהדמואים שהפיצה החברה נוצרו למעשה על ידי חברות אפקטים מיוחדים. אחד המפורסמים שבהם צבר קרוב ל-3.5 מיליון צפיות ביוטיוב. הסרטון, תחת הכותרת "רק עוד יום במשרדי מג'יק ליפ", מצולם מנקודת מבט של עובד משרד, שנלחם ברובוטים שמשתלבים בסביבת העבודה הרגילה. ואולם, לטענת יוצאי החברה, הסרטון הוא לא צילום שלקוח מהמשקפיים שמפתחת מג'יק ליפ, אלא נוצר על ידי חברת האפקטים המיוחדים Weta Workshop, שאחראית לאפקטים בסרט מקס הזועם ובטרילוגיית שר הטבעות.
בהדגמה שנערכה השבוע לכתב The Information הציגה החברה קסדה מגושמת וכבדה, שמתחברת למחשב באמצעות מספר כבלים. זאת, בניגוד למשקפיים של מיקרוסופט, שהנן קטנות יחסית ואלחוטיות. גם ההדגמה עצמה, שכללה פיה וירטואלית שמרחפת בחדר, מפלצת ירוקה שצופה בטלוויזיה, וספינות חלל שעפות ברחבי החדר, היתה מרשימה פחות מהיכולות של משקפי הולולנס, ולדברי הנסיין התמונות היו מטושטשות ולא יציבות כאשר בוצעו תנועות ראש.
אבוביץ אמר שבעיות אלו יתוקנו עם השקת הגרסה הסופית, וגם הציג אבטיפוס של מכשיר קומפקטי יותר שהוא מפתח. המנכ"ל סירב להפעיל את המכשיר, שנראה כמו משקפיים דקיקים אליהם חוברו אלקטרודות רבות, אך טען שהוא עובד בדיוק כמו המכשיר הגדול והמגושם. בתשובה לשאלות לגבי הטכנולוגיה שנמצאת בתוך המוצר הוא השיב תמיד בתשובה המתחכמת: "סנאים וקופי ים".