היעד הבא של Airbnb: סין
חברת השכרת הדירות פונה לשוק הסיני ותנסה להתמקד בקהל צעיר ובמנהלי דירות מקצועיים, השאלה אם תצליח להתמודד עם המתחרה המקומית המצליחה Tujia
בדיווח מקיף של אתר The Information שהתפרסם אמש (ד') נטען שסין סומנה כיעד אסטרטגי ואחת המטרות העיקריות של Airbnb ל-2017, וכי במהלך השנים הקרובות החברה מתכוונת להגדיל את מצבת כוח האדם שלה בסין פי עשר.
- נא לא להפריע: ניו יורק מסלימה את המאבק ב-Airbnb
- מייסד Huawei יגיע השבוע לישראל וייפגש עם בכירי ההייטק
- חלום הבעלות על רכב מתרחק מתושבי הערים הגדולות בסין
עד כה, הנוכחות של Airbnb בסין הייתה דלה יחסית. היא מחזיקה במשרד קטן בבייג'ינג' המעסיק פחות מ-30 איש, ורק 3% מכל הדירות והבתים להשכרה במאגר שלה ממוקמים בסין – הרבה מתחת לחלק היחסי של סין באוכלוסיה או בכלכלה העולמית.
לפי מקור המקורב למנכ"ל החברה, בריאן צ'סקי, Airbnb תגדיל את מצבת כוח האדם במשרד בביינג'ינג' מ-30 איש ל-300 במהלך השנתיים הקרובות. החברה גם הפכה את הזרוע הסינית שלה לחטיבה נפרדת ועצמאית והחלה לקבל תשלומים דרך עליפיי, פלטפורמת תשלומים פופולרית מאוד בסין שמתחרה בפייפאל.
Airbnb מתכוונת להתמקד בעיקר בפרסום ובשיווק של שירותיה לקהל צעיר של עד גיל 35 ולנסות לגייס לחברות נדל"ן ובעלי שירותים מקצועיים שיוכלו להשכיר דירות ובתים שלמים דרך Airbnb , ולא רק משכירי דירות קיימים שמשכירים חדר או שתיים.
אבל המשקיעים, היזמים והאנליסטים שראיין The Information טוענים שהדרך היחידה של החברה האמריקאית לחדור לסין היא על ידי שיתוף פעולה עם חברות סיניות מקומיות. "למרבה הצער עבורם, Tujia היא חברה מצויינת עם הרבה כסף שכבר חתמה עם הרבה שותפים" אמר המשקיע פריץ' דמופולוס. Tujia היא המתחרה המקומית של Airbnb , ומציע שירות דומה. ל-Tujia יש פי 4.5 יותר נכסים להשכרה זמנית בסין מאשר Airbnb .
כמה מקורות טענו ש-Airbnb ו-Tujia כבר מנהלות מו"מ על שיתוף פעולה אפשרי. הסיטואציה מזכירה במידה רבה את הקושי של אובר להכנס לסין. למרות שאובר היא חברת הסטארט-אפ הגדולה בעולם (Airbnb היא חברת המלונאות הגדולה בעולם, שהצליחה לעקוף בשווי שלה את כל רשתות המלונות הגדולים בעולם), אובר נאלצה לצאת מסין ומכרה בסופו של הדבר את הפעילות המקומית שלה למתחרה דידי. "שיתוף פעולה יטיב עם שנינו, זה בטוח" אמר האי זאונג, נשיא Tujia, בשיחה קצרה עם TheInformation. בחברת Airbnb סירבו להגיב לידיעה.
בעוד שבסין Airbnb אינה סובלת מהקשיים הרגולטוריים שהיא נתקלה בהם לעיתים קרובות במערב, ואינה צריכה להתמודד עם לובי חזק של תעשיית המלונאות, נראה כי החברה מתקשה לשכנע את הסינים לפתוח את דלתם לזרים. Tujia פועלת בצורה שונה מאשר Airbnb – היא אינה מתמקדת בהשכרה קצרת טווח של נכסים קיימים אלא בעצם מספקת מעין מיני-מלון שמופעל בצורה מלאה על ידי אנשי מקצוע ומציעה בנכסים שלה את כל השירותים האפשריים, כולל ניקוי כביסה, טיפול בדרכונים ושירות חדרים. זה מהלך ש-Airbnb מנסה לעשות בעצמה מזה שנים, כחלק מהמאמץ שלה להפוך ל"חברת שירותים".
וודי מרשל, אחד מהשקיעים העיקריים ב-Airbnb , הבהיר שהחברה האמריקאית לא תעשה את אותה הטעות שאובר עשתה בסין ולא תיתן לפעילות המקומית שלה להפוך ל"בור בלי תחתית". עם זאת, הוא מודה ש-Airbnb כבר עשתה "השקעה משמעותית" בסין.