פילטר הגזענות החדש של טוויטר עובד, בערך
הרשת החברתית השיקה מספר כלים חדשים שאמורים לסייע למשתמשים להיאבק באלימות וגזענות ברשת, אבל מיד לאחר מכן קידמה מודעה מטעם תנועה שדוגלת בעליונות לבנה
טוויטר השיקה בשבוע שעבר מספר כלים חדשים שאמורים לסייע למשתמשים להיאבק בביטויים אלימים, גזעניים וסקסיסטיים ברחבי הפיד שלה. בין הכלים ניתן למצוא פילטרים בעלי מנעד רחב של אפשרויות סינון וכן כלים לדיווח על שיח שנאה והשתקה של "שיחות" שאינן תואמות את ציפיות המשתמש.
- העולם שמחוץ לתיבת התהודה של פייסבוק
- עמק הסיליקון הגיע לשלב ההשלמה
- הקץ לדרמה? דונלד טראמפ מבטיח למתן את ציוציו בטוויטר כנשיא
הכלים החדשים כבר עוררו גל זעם ועזיבות מצד משתמשים המזוהים עם תנועת הימין האלטרנטיבי (alt-right) שביניהם תומכים רבים של דונלד טראמפ וכן תומכי תיאוריות עליונות לבנה. העוזבים הקימו רשת חברתית מתחרה בשם Gab.ai, שאמורה לספק את צרכיהם.
עם זאת, ולמרות שניכר שטוויטר נחושה להמשיך ולהשקיע מאמצים נוספים בהפיכת חוויית השימוש לנעימה יותר לרוב המשתמשים. הכלים החדשים גוררים ביקורת גם מצד אלו הרוצים לראות יותר נחישות מצד החברה. עם זאת, הרשת החברתית החביבה על הליברלים, מנסה למצוא את האיזון בין חופש הביטוי אליו התחייבה פעמים רבות בעבר לאפשרות לשלוט במה שיופיע למשתמש בקיר.
הפתרון לכך הוא במערכת דיווח שטוויטר השיקה ושכוללת שלל אפשרויות, שמנסות לכסות את כל הסוגים של תיאור ציוץ כפוגעני או מוטעה. אגב, דיווח אינו אומר שהציוץ יסווג כפוגעני. כמו בפייסבוק המתחרה, גם טוויטר תעביר את הדיווח לצוות של בודקים שיאשרו או ידחו את הבקשה.
במקביל לשינויים, ג' דורסי, מנכ"ל טוויטר, התנצל בתחילת סוף השבוע האחרון על פרסום של מודעה פרסומית מטעם תנועה גזענית שדוגלת בעליונות לבנה. בפרסומת מופיעה קבוצה של ילדים לבנים בלונדינים והיא מקשרת לאתר גזעני בו מופיעה כתבה על כך ש"ארה"ב נוסדה כרפובליקה עבור אנשים לבנים".
הפרסומת הוסרה במהרה והמשתמש שפרסם אותה נחסם לאלתר. אך הפרסום הגיע מספר ימים אחרי שינוי תנאי השימוש ועורר אי נחת. משתמשים רבים חוששים שאם הכלים של טוויטר לא השכילו לסנן את המודעה, יכול מאוד להיות שהפילטרים שלה עדיין רכים מדי ואינם יודעים לזהות שיח גזעני אם הוא לא מתלהם ואלים.
דובר של טוויטר מסר בתגובה להאשמות שהועלו בין השאר על ידי כתב של באזפיד, שהמודעה הייתה באוויר פחות משעה ושברגע שטוויטר אתרה אותה היא הוסרה מיד. עוד נמסר שהרשת החברתית זיהתה את הכשל ותיקנה אותו כך שהמקרה לא יישנה בעתיד.
ניהול שיח ברשת חברתית בה חופש הביטוי הוא קודש הקודשים צפוי להיות בעייתי ורווי טעויות. פייסבוק כבר למדה שהסרה או חסימה של תכנים יכולה להתדרדר במהרה. זו כנראה הסיבה שהיא לא מאפשרת מנגנוני ערעור או מגיבה בנושאים אלה. האם טוויטר תגיע גם היא למצב בו היא נאלצת להתעלם מפניות המשתמשים על מנת לשרוד ויכוחים אידאולוגיים? לא בטוח, שהרי לטוויטר יש דימוי פשרני וליברלי יותר מאשר לפייסבוק. אבל בהתחשב בכך שהיא מנסה בימים אלה לנסות ולמצוא רוכש פוטנציאלי, כל אסון יח"צ, ויכוח או מאבק שיתפתח לממדים שיזלגו מעבר לרשת עשוי לגרום למתעניינים לחשוב פעמיים לפני שהם ירכשו אותה.