מאקרו טכנולוגי
אבא, היה לכם דבר כזה, אנטי-וירוס?
השינויים הטכנולוגיים כמו מחשוב ענן והגנים הסגורים, מסמלים את סוף הרלבנטיות של תעשיית הסייבר עבור הצרכן הפרטי
- יוג'ין קספרסקי רוצה לתבוע את מיקרוסופט: "פוגעת בחופש הבחירה"
- בלי פאניקה! כך תשמרו על האנדרואיד גם בלי אנטי וירוס
- פרצות חמורות נמצאו במוצרי האבטחה של נורטון
טלטלות אלה מהוות תמרור אזהרה לתעשיית הסייבר. השינויים העמוקים שעוברים על המודלים העסקיים של ענקיות הטכנולוגיה מסמנים את מותו של מודל האבטחה המסורתי של צרכן שרוכש מוצר אנטי־וירוס. במובן זה 2016 היתה השנה שבה התעשייה קברה את המוצר שבנה אותה. אפל, גוגל, מיקרוסופט ובקרוב כנראה גם אמזון אט־אט למודל של גן סגור מבוסס שירותי ענן. בענן המשתמשים לא יזדקקו יותר לתוכנות אבטחה, שכן זו תסופק להם בידי מפעילת השירות מרחוק. כבר היום לדוגמה מהווה חטיבת אבטחת המידע של גוגל, שמגנה על ג'ימייל ממתקפות וירוסים, את חברת הסייבר הגדולה ביותר שלא שמעתם עליה.
מייסד חברת אבטחת המידע הוותיקה קספרסקי יוג'ין קספרסקי אמר השבוע שמיקרוסופט רוצה להחליף את המפתחים החיצוניים ולספק למשתמשים את פיתרון האבטחה שלה עצמה. הוא אינו טועה. המהלכים שבעזרתם מפעילות הגנים הסגורים משתלטות על תחום האבטחה לא מותירים לשחקניות הוותיקות ברירה אלא לעבור לתחום הארגוני. אלא ששינוי הכיוון הזה מצריך מיזוגים ורכישות, שעד שייצאו לפועל החברות ימשיכו לדמם כספים. עד כה לא נצפו פשיטות רגל בתחום, אך יש סיכוי לא קטן שבעתיד הלא רחוק נראה חברות שמוצריהן הופכים ללא רלבנטים נעלמות או מתרסקות.
העתיד ככל הנראה שייך לסטארט־אפים גמישים, שיוכלו להציע פתרונות איכותיים ונקודתיים ויירכשו בידי חברות גדולות יותר. המודל העסקי שיוותר לחברות הסייבר הגדולות יהיה אספקת שירותים ולא מכירת מוצרים עצמאיים או אפליקציות. כך או כך, הצרכן הפרטי כבר לא יידרש לרכוש תוכנות אנטי־וירוס ויוכל להסתפק במנגנוני האבטחה המובנים של השעון החכם או המכונית האוטונומית.