ניתוח כלכליסט
הזמינות של ווטסאפ מאיימת לשבור את שוק שיחות הווידיאו
ווטסאפ אמנם השיקה באיחור ניכר את שירות שיחות הווידיאו שלה, אבל עם בסיס משתמשים עצום היא עשויה להפוך את הפעולה לדבר יומיומי. לא מן הנמנע שבקרוב היא תנצל את השירות החדש כדי להתחיל להרוויח
לחגיגת שיחות הווידיאו ווטסאפ (WhatsApp) מגיעה באיחור. אפל עם FaceTime, גוגל עם Duo, מיקרוסופט עם סקייפ ואפילו החברה־האם פייסבוק כבר שם, אך ווטסאפ השיקה את השירות רק אתמול. אבל אל תיתנו לעובדה שאפליקציית המסרים המיידיים הפופולרית בעולם משיקה שירות שיחות וידיאו משלה רק עכשיו לבלבל אתכם: זמן קצר אחרי שהשירות יגיע לכל המשתמשים שלה, היא יכולה להפוך לחברה הגדולה בתחום. זה לא מסובך, בטח כשיש לך יותר ממיליארד משתמשים פעילים בחודש.
- עוברים לוידאו: ווטסאפ משיקה את שירות וידאו הצ'ט שלה
- האיחוד האירופי לווטסאפ: "הפסיקו את שיתוף המידע עם פייסבוק"
- ווטסאפ בעקבות סנאפצ'ט: הוסיפה אפשרות לשירבוטים ואימוג'יז על תמונות וסרטונים
השירות החדש, שהושק אחרי תקופת בטא של כמה חודשים, עתיד להיפרס בימים הקרובים לכלל משתמשי ווטסאפ באייפון, ווינדוס פון ואנדרואיד באמצעות עדכון בתוך האפליקציה. העדכון יאפשר לקיים שיחות וידיאו מוצפנות, ובדומה לשירות שיחות הקול של האפליקציה, בינתיים ניתן לבצע רק שיחות אחד־על־אחד ואין תמיכה לשיחות ועידה רבות־משתתפים. יצירת שיחת וידיאו עתידה להיות פשוטה במיוחד: לחיצה על אייקון הטלפון בפינה הימנית העליונה של חלון השיחה תעלה הודעה ששואלת את המשתמש אם הוא מעוניין לבצע שיחת קול או וידיאו, ולאחר הבחירה תבוצע התקשרות למשתמש השני. בדומה לשירותים אחרים, במהלך השיחה ניתן להחליף בין המצלמה הקדמית לאחורית וכמובן להשתיק את המיקרופון.
השאלה הגדולה בשלב זה היא מה תהיה איכות השיחה. עם השקתו, סבל שירות שיחות הקול של ווטסאפ מבעיות איכות ותקשורת, אך אלו נפתרו בתוך זמן לא רב וכיום מספק השירות איכות סבירה ביותר. מאנפריט סינג', מהנדס התוכנה המוביל של שירות שיחות הווידיאו בווטסאפ , אמר לאתר recode כי הגורם מכריע באיכות שיחת הווידיאו יהיה רוחב הפס שזמין למשתתפים בשיחה. "לא הרבה מהמשתמשים שלנו מבינים בטכנולוגיה", הוא הוסיף. "הם אנשים שרוצים להשתמש בווטסאפ לתקשורת יומיומית. עבורם, פשטות זה הדבר החשוב".
שירות לקוחות מבוסס וידיאו
הפשטות והצמצום הם סימן ההיכר של ווטסאפ. האפליקציה תמיד נחשבה ספרטנית, ובניגוד למתחרות, היא כמעט שלא מציעה תכונות מרעישות כמו סטיקרים, אפקטים או שילוב של אפליקציות חיצוניות. השקת יכולות משמעותיות חדשות מתבצעת במשורה ורק לאחר הליך בדיקה ארוך ומשמעותי, ועד עכשיו האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה מעל ומעבר.
הצלחה זו היא גם הסיבה שבחברה לא מיהרו לרוץ אחרי הרכבת של שיחות וידיאו. אם מספר המשתמשים גדל בקצב מרשים ועובר את זה של המתחרים, למה צריך להילחץ ולספק תכונה שהם לא באמת מבקשים? אבל בווטסאפ הבינו שאי אפשר להתעלם לחלוטין מהעניין של הציבור בשיחות וידיאו, ושהגיע הזמן לתת פתרון שיקפיץ את ווטסאפ ואת השוק עצמו שלב אחד קדימה. למעשה, עם עליית העניין בשיחות וידיאו — בעיקר בקרב משתמשים צעירים יותר — החברה לא יכולה לקחת סיכון שבבוא היום משתמשיה ינטשו אותה לטובת שירותים מתחרים.
שוק שיחות הווידיאו נחלק לשני סגמנטים עיקריים — עסקי ופרטי — שלכל אחד מהם מוצרים שונים עם יכולות שונות. הסגמנט העסקי כולל בעיקר שירותים בתשלום המאפשרים לבצע שיחות ועידה בין כמה משתתפים וכוללים תכונות מתקדמות כמו שידור מצגות, שליחת קבצים או העברת הרצאות. בתחום זה פעילות בעיקר חברות גדולות דוגמת סיסקו, לצד סטארט־אפים קטנים יותר. יש לו גם מודל עסקי מבוסס ומסורתי של גביית תשלום עבור השירות.
הסגמנט הפרטי מיועד לשיחות אישיות ומבוסס ברובו על שימוש במכשירי מובייל. השירותים הבולטים בו משולבים באפליקציות שכולנו מכירים, וכוללים יכולות בסיסיות בלבד. כמעט כל השירותים הפרטיים מציעים היום רק שיחות אחד־על־אחד, ולרוב התכונה המתקדמת ביותר שלהם היא האפשרות לעבור בין מצלמת הסלפי למצלמה הראשית.
מבחינת היקף השימוש, הסגמנט הפרטי גדול הרבה יותר מהעסקי. לפי סקייפ, בין 2006 ל־2016 נרשמו בשירות 2 טריליון דקות של שיחות וידיאו. לפי נתונים של חברת המחקר NPD, נכון לאוקטובר 2016, 56% מבעלי הסמארטפונים בארה"ב בגילי 18–34 ביצעו שיחת וידיאו. מדובר בעלייה של 14% לעומת 2015. והטרנד הזה צפוי להימשך: סקר שערכה ב־2015 אלקטל־לוסנט בקרב 5,505 משתמשי סמארטפון בארבע מדינות העלה ש־49% מהמשתמשים בארה"ב, 51% מהמשתמשים בבריטניה ו־80% מהמשתמשים בברזיל צופים שבמהלך החצי השני של העשור מספר שיחות הווידיאו שהם מבצעים יגדל.
ויש עוד הבדל בין הסגמנט הפרטי לעסקי — אין לו מודל הכנסה ברור ומפותח. לכל חברה יש השיטה שלה לייצר הכנסות משיחות וידיאו לשוק הפרטי, ישירות או בעקיפין. סקייפ מוכרת שירותי ערך מוסף; אפל עושה את הכסף ממכירת המכשירים שמאפשרים את ביצוע השיחות; וגוגל ופייסבוק משתמשות במידע שנצבר כתוצאה מביצוע השיחות כדי לאפשר להן להציג למשתמש פרסומות מפולחות יותר.
אבל ווטסאפ לא מציגה פרסומות ולא מוכרת מכשירים או שירותי ערך מוסף, אך לא מן הנמנע שבקרוב היא תתחיל להשתמש במודלים ייחודיים. באפריל השנה הודיעה החברה כי היא מתכוונת לאפשר לעסקים להשתמש באפליקציה כדי ליצור קשר עם משתמשים לצורך הזמנת מוצרים ושירותים, קביעת פגישות, קבלת התראות ועדכונים, שליחת הודעות שיווקיות ועוד. קל לדמיין איך שיחות וידיאו או קול יכולות להשתלב במודל שכזה, למשל באמצעות פתיחת מוקד שירות לקוחות מבוסס ווטסאפ.
היתרון בהטמעה בכל כיס
מעניינת לא פחות היא השאלה מה יעשו שיחות הווידיאו של ווטסאפ לשוק בכללו. שוק שיחות הווידיאו נמצא כיום במצב מוזר: מצד אחד, הוא נחשב מיינסטרימי והשירותים השונים נמצאים בשימוש בקרב כל הגילאים. מצד שני, שימושים אלו מוגבלים לרוב לשיחות עם בני משפחה ומכרים שמתגוררים במרחק רב או נמצאים בטיול בחו"ל.
שיחת וידיאו עדיין לא הפכה לאירוע יומיומי, וכמעט אף אחד לא עושה בה שימוש באותה סתמיות וחוסר מחשבה שבהם הוא עושה שיחת קול. יש לכך סיבות מגוונות, למשל הרגלים מושרשים או תפיסות תרבותיות, אבל חסם מרכזי אחר הוא שהשירותים השונים לא זמינים בצורה נוחה דייה. סקייפ מופעלת רק כשאדם צריך לבצע שיחת וידיאו או קול, ואילו FaceTime של אפל מאפשרת ביצוע שיחות רק בין מכשירי החברה.
ווטסאפ לא סובלת משתי הבעיות האלו. היא מותקנת על מספר עצום של מכשירים, ומשתמשים עושים בה שימוש תדיר לאורך כל היום. תשלבו שם גם שיחות וידיאו, והאפשרות שהן יהפכו לכלי יומיומי שכיח כמו שיחות קול נראית סבירה מתמיד. ווטסאפ כבר הראתה שיש לה היכולת לעשות את זה: ביוני היא הודיעה ששנה אחרי השקת שירות שיחות הקול, הגיע מספר השיחות ליותר מ־100 מיליון ביום.