Mobile 2017
"בגיימינג יש בעיה - למשקיעים נדמה שהכל תלוי בלהיטים"
גיגי לוי, יזם ומשקיע סדרתי בחברות משחקים, פירט את האתגרים שעומדים בפני התחום: "קשה כיום להשקיע בחברות משחקים כי קשה להבין מראש מי יצליח"
"הצלחות במשחקים לא דומות לשום דבר אחר בקצב ולא בגודל. אקזיטים בעולמות המשחקים שונים מאקזיטים רגילים, בסופו של דבר לתעשיה יש בעיה: מאוד קשה לה עם משקיעים מוסדיים, כי היא נראית כתעשיה שתלויה בלהיטים. קשה כיום להשקיע בחברות משחקים כי קשה להבין מראש מי יצליח", כך תיאר גיגי לוי, יזם ומשקיע סדרתי בחברות משחקים בהן פלייטיקה ופלריום, בפאנל הגיימינג בוועידת מובייל 2017.
"בישראל קרנות הון סיכון מאוד לא מחוברות לתחום, רק 2 קרנות השקיעו בנושא. אני מקווה שזה ישתנה כי כשיש אקזיט המשקיעים יוצאים החוצה ונולד כאן מנגנון. יוצאי פלייטיקה יש בחברות רבות והם משפיעים בתעשייה". לוי הוסיף, "חברות עושות דבר יפה, הן מגייסות אנשים שלא מהתעשיה. לתעשיית המשחקים הישראלית יש גם מספיק משקל כדי לגייס אנשים מקצות העולם. אנשים שעבדו בחברות הגדולות בעולם גויסו על ידינו. וכל אדם כזה מביא אוסף של אנשים איכותיים וכך התעשיה מתרחבת".
שגיא שליסר, מייסד ומנכ"ל משותף ב-TABTALE, אמר: "אני חושב שהיופי במשחקים הוא שעושים כסף מהר, ההצלחה מתרחשת מהר. לנו יש מזל שהמשחק הראשון שהוצג היה מוצלח. השקענו הרבה כדי להגיע לצמיחה כה מהירה. אני מאמין שהיופי בתעשיה הוא היכולת לגדול מהר." דברים דומים אמר גבי שלאל, מייסד שותף בפלריום: "משתמשים מוכנים לשלם יותר מאי פעם, אם יש משחק טוב הוא ייצר הכנסה. עוד דבר מעניין שקורה, יצרנים פתוחים לז'אנרים חדשים. יש תחרות אדירה אך יש גם מקום לכולם, יש עשרות ז'אנרים שפנויים ואני חושב שיש להבין שיש גל של צמיחה במובייל."
שלאל פירט גם לגבי האתגרים: "החדשנות היא אתגר גדול, הדרך שלנו היא להיות מהירים ויעילים וגם מגוונים, רכשנו סטודיו בסין, חברה בארה"ב וכל אלה מבוססים על טכנולוגיה שיש בארץ. הסטודיו הסיני שלנו חובר לסטודיו במקדוניה ולכן לא נפלנו על הצורך להציג ז'אנר אחד ספציפי. במובייל יש הזדמנות אדירה ושינוים מאוד מהירים שאם לא עוקבים אחריהם, נופלים מהר מאוד".
"החלון הזה הולך ונסגר. רוב החברות המצליחות בעולם דורשות כסף, להרים משחק ברמה גבוהה עולה חמישה מיליון דולר. איכות אנימציה, תנועה, שליטה, החלון הזה כבר לא קיים והוא הולך ונסגר. בהתחלה הכל היה פרוץ, כיום זה שונה".
ניר מירצקי, יו"ר CAMELS, הוסיף: "כניסת המובייל ופייסבוק השפיעה על הענף. עד אותו רגע, נהגנו לדבר על משחקים שנתכנן לאקס בוקס, או נינטנדו-אך כיום משחק כבר לא דורש 5 שנים לפתח".
שליסר הוסיף: "יש להשקיע באנשים, לגייס אנשים חכמים ובעלי יכולת. ישראל היא מעצמה טכנולוגית אך בעולם יש הרבה כישרון ולכן יש להשלים את יכולות החברה במקומות נוספים. אנחנו רכשנו חברות בסין, ארה"ב, סרביה וכל אחד מהם היה מעניין. אני חושב גם חשוב מעבר בין חבות, כי בארץ מתפתחת תעשיית גיימינג משמעותית".
לוי פירט לגבי אופי התעשייה הישראלית: "במיוחד בתעשיה הישראלית לא מרגישים תחרות. כולנו נגד העולם. גיימר יכול להתקין 2 משחקים. בעולם המובייל יש להתרכז במקוריות. אם בעבר מי שהלך למובייל היה הולך על ז'אנרים מבוססים, כיום הם סגורים. הכסף שנדרש, האנרגיה, אין בארץ. מי שרוצה לייצר חברת משחקים במובייל חייב להיות חדשן. מי שעושה אותו הדבר כמו אחרים, יש לו סיכוי נמוך להצליח".