פרשנות
האם מיקרוסופט פתרה את חידת המציאות המדומה?
החברה חשפה באירוע העתונאים שלה חזון ברור ומגובש לתחום המציאות המדומה, שיתבסס על גרסה ייעודית של דפדפן האדג' החדש ואמור לאפשר הנגשה נוחה ופשוטה של תכנים משלל פלטפורמות
- משחק יקר: ביקור בפסטיבל הגיימינג הגדול בישראל
- מיקרוסופט מכה את התחזיות: הרוויחה ברבעון השלישי 76 סנט למניה - מעל הצפי
- מבינה עניין: טכנולוגיית הזיהוי הקולי של מיקרוסופט הגיעה לרמת דיוק אנושית
מבין כל החברות שפועלות בשוק הרותח של ה-VR, מיקרוסופט מציגה את החזון הכי ברור ואפקטיבי לאתגר הגדול ביותר של התחום: כיצד להפוך את המציאות המדומה מגימיק למשהו שימושי. ביוני האחרון מיקרוסופט הציגה את התוכנית שלה להפוך את פרויקט הולולנס ומערכת ההפעלה ווינדוס הולוגרפיק לפלטפורמה פתוחה שתדע לחבר תכני מציאות מוגברת (AR), מציאות מדומה (VR) יחד עם תכני ווינדוס 10 רגילים. החברה הראתה מספר סרטונים והדגמות בנושא, אבל השאלה הגדולה הייתה ונותרה איך מיקרוסופט מתכוונת להנגיש את כל התכנים האלו.
ובכן, באירוע אתמול קיבלנו את התשובה - מיקרוסופט מראה לנו איך כל התכנים ההולוגרפיים של מציאות מדומה ומציאות מוגברת יכולים להיות חלק אינטגרלי מהדפדפן. היא רוצה שהטיול בין העולמות יהיה פשוט ונוח כמו גלישה לאתר אינטרנט. משתמשים שנמצאים על המחשב האישי ומשתמשים במסכים רגילים יראו את העולמות האלו כאילו הם בתוך גרסת דפדפן של Second Life, בעוד שמשתמשים בעלי קסדת VR יוכלו ממש לבקר בהם.
מיקרוסופט כמובן אינה הראשונה שהבינה עד כמה מרכזי הדפדפן בחיים המודרניים שלנו. כרום OS של גוגל ושאר מערכות ההפעלה המקוונות הפחות נפוצות, קיימות כבר שנים וניסו גם הן לשדרג את הדפדפן ולהפוך אותו למרכז המחשב האישי. למרות הספקנות של אנליסטים בתחילת הדרך ומכירות מאכזבות, מחשבי כרומבוק הפכו בשנים האחרונות להצלחה מסחררת, במיוחד בשוק החינוך. עכשיו ניתן לראות האם מיקרוסופט תצליח לשחזר את ההצלחה של אסטרטגיית Browser-first, רק בתחום המציאות המדומה.
המבוגרים שבינינו זוכרים אולי שבתחילת שנות התשעים ביל גייטס דרש ממיקרוסופט לשים את הדפדפן בראש סדר העדיפויות שלה, כחלק מהתחרות העזה מול מוזילה. מאז הרבה השתנה כמובן, ואינטרנט אקספלורר הפך לבדיחה בקרב גולשים ותיקים. זה אולי יהיה אחד האתגרים הגדולים ביותר של מיקרוסופט בנושא הזה – האם היא תצליח לשכנע משתמשים לתת לדפדפן שלה הזדמנות נוספת.
ההחלטה למקם את אדג' בלב ממשק המשתמש של ווינדוס הולוגרפיק היא, נכון לרגע זה, רק חלק ממאמץ רחב של מיקרוסופט שאותו היא מכנה 3D everywhere. מיקרוסופט הראתה איך גם אפליקציות אחרות, כגון Paint הוותיקה או פאוואר-פאוינט יקבלו את "טיפול התלת-ממד". בהדרגה מיקרוסופט רוצה להכניס תלת-ממד לכל חלק בחיינו, או לפחות למערכת ההפעלה שלנו.
אבל לאדג' יש את הפוטנציאל לשנות את הדרך שאנחנו חושבים על הרשת, וההכרזה מעלה אסוציאציות לסרטי מדע-בדיוני. דמיינו שאתם הולכים ברחוב, חמושים במשקפיים הולוגרפיים, ואינכם בטוחים להיכן אתם צריכים להגיע. בטלפון נמצא החבר שאתם צריכים לפגוש, ובלחיצת כפתור הוא יכול לשלוח לכם לינק שמשלב לתוך שדה הראיה שלכם ציון של נקודת היעד. או שהוא יכול פשוט יכול להופיע בשדה הראיה שלכם, כאילו היה שם. לחיצת כפתור נוספת והוא שולח לכם אובייקט תלת-ממדי של הספה שאתם רוצים לקנות בחנות, שהוא בדיוק סרק עם הטלפון. לחיצה נוספת ואתם בסביבת מציאות מדומה שמחקה את הדירה שלכם, ואתם יכולים להזיז את הספה ולראות האם יש לה מקום בסלון. כל התהליכים האלו צריכים להיות פשוטים כמו גלישה באינטרנט, והפוטנציאל לשינוי דרכי העבודה והגלישה היא משמעותית.
מיקרוסופט למדה את הלקח מהכישלון המסחרי המהדהד של טלוויזיות תלת-ממד. היא מבינה שמציאות מדומה, או מציאות מעורבבת, לעולם לא תצליח אם אין דרישה לכך מצד הקהל, ואם אין מספיק תכנים ויישומים שדורשים זאת.
אפשר להניח שמהפכת המציאות המעורבבת תיקח יותר זמן ממהפכת הסמארטפון. החסמים הטכנולוגיים מורכבים יותר וקשה יותר לשכנע משתמשים לענוד משקפי הולולנס מאשר להחזיק סמארטפון בכיס. כמובן שגם מציאות מדומה יכולה להתגלות, כפי שכבר קרה בשנות השמונים, כלא יותר מעורבא פרח. ועדיין, נראה כי מיקרוסופט הבינה מה צריך לעשות על מנת שמציאות מדומה תהיה יותר מגימיק חולף.