מאקרו טכנולוגי
בועת תוכן לפניך: האם נטפליקס תחסל את הטלוויזיה?
נטפליקס מגדילה את היקף התוכן המקורי שהיא מציגה ובהתאם גם את תקציב ההפקה שלה, שהסתכם השנה ב-5 מיליארד דולר. בתעשיית הטלוויזיה מתחילים לחשוש שתהפוך למונופול
1. מתקצבת. חצי מהתוכן שנטפליקס תציע בשנים הקרובות יהיה תוכן מקורי, לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה דיוויד וולס בראיון ל"ווראייטי". לאחר שסיפקה 450 שעות תוכן מקורי ב־2015, השנה יסתכם תוכן זה ב־600 שעות שבהפקתן הושקעו 5 מיליארד דולר, וב־2017 תקציב ההפקה יטפס ל־6 מיליארד. אך עם הכסף הגדול מגיעה אחריות גדולה, ואיתה הביקורת.
2. מזלזלת. בתעשיית הסרטים אמרו השבוע ל"הוליווד רפורטר" שהצלחתה העצומה של נטפליקס וכיסיה העמוקים שינו גם את היחס שלה ליוצרים. בניגוד למקובל בתעשייה, החברה לא מתגמלת יוצרים על הצלחות ולא מטפחת יוצרים מוכשרים, כמו במקרה המתוקשר של יוצר "בית הקלפים" בו וילימון, שפוטר לאחר שהתנגד להתערבות בתוכני הסדרה.
3. מתמכרת. במקביל, בחירות התוכן של נטפליקס כבר לא אמיצות כבעבר ובשנה האחרונה כללו העלאה מהאוב של "צער גידול בנות", "משפחה בהפרעה" ו"בנות גילמור". נראה שבנטפליקס התמכרו לקריצה לתחושות הנוסטלגיה של הצופים ולבאזז שהיא מייצרת, אבל לפחות במקרה של שתי הראשונות שכבר שודרו וחודשו לעונה נוספת, התוצאה היתה פחות טובה מהגלגול המקורי. נטפליקס לא משחררת נתוני צפייה, אולם מודל ההכנסות שלה, שמבוסס על בלעדיות ומנויים משלמים, מאפשר לה להרוויח גם מסדרות עם נתוני צפייה נמוכים.
4. מכתיבה. החשש הוא משכפול התלות של גופי התקשורת בפייסבוק, שרוקדים לפי החליל האלגוריתמי שלה, שקובע את חשיפת המשתמשים לתוכניהם. מחברה שקנתה תוכן ישן לשידורים חוזרים הפכה נטפליקס לשחקנית הגדולה ביותר בתחום הפקות המקור. אולפנים וערוצי כבלים מתלוננים שהיא מוכנה לשלם כל כך הרבה תמורת תוכן שהיא מוציאה אותם מהמשחק.
5. שולטת. הצלחתה של נטפליקס הקימה לה שורת מתחרות, שיחד איתה הקפיצו את מספר תוכניות הטלוויזיה המתוסרטות בטלוויזיה האמריקאית לשיא, אך ברקע כבר צצים דיבורים על בועת תוכן שמתקרבת לפיצוץ. במקרה כזה תהפוך נטפליקס למונופול שיוכל להגביל את החופש האמנותי של היוצרים ולהכתיב מחירים הרבה יותר נוחים לו.