בלעדי לכלכליסט
ROBOTEAM הישראלית - חברת הרובוטים שמגייסת יותר מ־50 מיליון דולר
החברה, שמייצרת רובוטים שמופעלים מרחוק ואוספים מודיעין, משכה את עיניהן של קרנות השקעה סינגפוריות וכעת היא מגייסת לפי שווי של 200 מיליון דולר. עם לקוחות החברה נמנים צה"ל, הפנטגון ומשרד הביטחון הפולני
חברת הרובוטים הישראלית ROBOTEAM מגייסת בימים אלו 50 מיליון דולר לפי שווי של 200 מיליון דולר אחרי הכסף. החברה שמפתחת רובוטים לשימושים שונים, בעיקר צבאיים, גייסה עד היום 12 מיליון דולר בלבד מחברת Crossroads שבבעלות תאגיד הביטוח גנ'רלי שמיוצג בישראל על ידי איתמר בורוביץ'. ל"כלכליסט" נודע כי המשקיעים העיקריים בסבב הגיוס הנוכחי הם קרנות השקעה סינגפוריות.
לפי ההערכות, החברה מתכוונת להשתמש בכסף כדי להרחיב את פעילותה בארה"ב במהלך השנה הקרובה.
מ־ROBOTEAM לא נמסרה תגובה.
ROBOTEAM הוקמה ב־2009 על ידי יוסי וולף ואלעד לוי, יוצאי יחידה מסווגת של חיל האוויר. השניים משמשים כיום מנכ"לים משותפים של החברה שמעסיקה כ־100 עובדים במשרדיה בתל אביב ובארה"ב.
את דרכם העסקית המשותפת החלו וולף ולוי בחברת האלקטרו־אופטיקה ODF. בחברה הזאת נחשפו השניים ליכולות של רובוט שהיה שותף לפעילות הצה"לית במבצע צוק איתן. הרובוט המדובר היה אחראי למיפוי חלק גדול מהחדרים בבתים ובמקומות שאליהם נכנסו חיילי צה"ל.
לאחר שנחשפו לרובוט, החליטו השניים להקים חברה משלהם - ROBOTEAM. בתחילת דרכה של החברה היא פעלה מגראז', אך עם השנים וולף ולוי הצליחו לבסס את החברה, וכיום היא מוכרת את מוצריה בעשרות מיליוני דולרים בשנה. למעשה, בשנה שעברה החברה דורגה במקום השמיני בדירוג החברות הצומחות של פירמת ראיית החשבון העולמית דלויט.
כיום נמנים עם לקוחות החברה צה"ל, משרד הביטחון, משרד הביטחון הפולני, צבא ארה"ב, המשרד ללוחמה בטרור בארה"ב, משמר הגבול האמריקאי ועוד.
הצלחת החברה משכה אליה אנשים בעלי שם בתחום. יו"ר החברה, למשל, הוא עוזי רוזן, בכיר בתעשייה האווירית לשעבר, ובחודש האחרון הצטרפה לדירקטוריון המייעץ של החברה היידי שו שהיתה עד לאחרונה בכירה במשרד ההגנה האמריקאי. שו שימשה בתפקיד בכיר במערך הרכש הלוגיסטי של צבא ארה"ב.
גיוסה של שו נועד, בין היתר, להעמיק את ארגז הכלים של החברה שאמור לאפשר לה לנגוס בנתח גדול מהשוק שבו היא פועלת. ויש הרבה במה לנגוס. לפי חברת המחקר Marketstandmarket, שוק הרובוטים שבו פועלת ROBOTEAM צמח ב־17% בשנה החולפת והוא צפוי להגיע להיקף של כ־18 מיליארד דולר עד 2020.
אחד הלקוחות הבולטים של החברה הוא משרד ההגנה האמריקאי שחתם ב־2015 על חוזה שני עם ROBOTEAM לאספקה של 250 רובוטים בהיקף של 25 מיליון דולר. הסיבה לכך שהחוזה מול ROBOTEAM חודש הוא ככל הנראה העובדה שהחברה הישראלית מספקת מוצר איכותי בחצי מהמחיר שבו מתחרותיה מספקות אותו.
לאחר חידוש החוזה אמר וולף כי "הטרור דומה בכל העולם. לא ניתן להילחם בטרור עם נושאות מטוסים או מטוסי קרב בלבד. בשדה הקרב האורבני הרובוטים יכולים להיות הגורם שישנה את פני הקרב".
זאת אינה ההתקשרות הראשונה של ROBOTEAM עם האמריקאים. ב־2013 החברה זכתה במכרז של הפנטגון לפריסה של רובוטים מסוג MTGR (ראשי תיבות של מיקרו רובוט טקטי קרקעי), שאותם החברה מייצרת במפעלה בארה"ב.
לאחרונה פורסם שהחברה תספק גם לצה"ל עשרות רובוטים שיהיו חלק מהיחידות הלוחמות של הצבא.
חברה שרואה בעצמה סיירת טכנולוגית
הרובוטים שפיתחה החברה נעים על פני שרשראות, מצוידים במספר משתנה של מצלמות (שחלקן מאפשרות אף צילום ב־360 מעלות, וכולן מאפשרות צילום באיכות גבוהה ביום ובלילה) ויכולים לשאת משאות במשקלים משתנים.
הרובוטים, שאותם נושאים החיילים ביחידות השדה, הם בעלי יכולת תנועה הנשלטת מרחוק, כך שהחיילים יכולים להפעיל אותם באמצעות שלט ולהשתמש בהם לאיסוף מידע.
הרובוטים של החברה יודעים גם לסלק פצצות ואף להתמודד במקרה הצורך עם איומים כימיים.
לאור כל זאת, לא מפתיע לגלות שאנשי החברה מסתכלים על העולם בעיניים צבאיות מתקדמות. בראיון שנתן בעבר לוי למגזין האמריקאי "Defense News", הוא אמר שהחברה היא כמו סיירת טכנולוגית, ושבהתאם לכך למרבית עובדיה יש
לא רק רקע טכנולוגי אלא גם רקע מבצעי.
בראיונות שנתן וולף בעבר הוא ציין כי הרובוטים עדיין לא הגיעו לשימוש המוני בצבאות העולם השונים ושלדעתו הגיע הזמן למצוא את הדרך לעשות זאת. ואכן, בשלב זה הרובוטים של ROBOTEAM אינם מיועדים להחליף לוחמים בתפקידי ירי, אבל הכוונה היא לשלבם בעתיד בקו הלוחמה הראשון.
בהתאם למטרה הזאת, הרובוטים שמפתחת החברה כיום אינם מיועדים להיות רובוטים שפועלים בנושאים נישתיים, אלא כאלה שנעשה בהם שימוש נרחב בחילות השדה. המטרה היא שהרובוטים יוכלו לשמש במגוון תפקידים בחילות האלו ולהיות חלק ממשי מפעילויותיהם.
לפי פרסומי החברה, אחד היתרונות הגדולים של הרובוטים שלה, מעבר ליכולות הטכנולוגיות שלהם, הוא המחיר הנמוך שלהם בהשוואה למתחרים.