המדריך לבחירת ספק מחשוב ענן
מחשוב הענן הפך למוצר מבוקש עבור ארגונים וחברות רבות. אבל לא כולם מכירים את הפרטים הקטנים בבואם לבחור ספק ענן
- עולם המחשוב צריך לאמץ את המודל העסקי של הענן
- אינפוסיס ההודית משקיעה 4 מיליון דולר בקלאודין הישראלית
- טושיבה משיקה את Mobile Zero Client: מחשב כשירות ענן
ובכן, כמו במקרים רבים אחרים בחיים, התשובה לשאלות אלה ואחרות היא לא חד משמעית והכל תלוי באופי ופעילות הארגון, בפרויקט המחשוב שמעבירים לענן, וכן, גם בתקציב העומד לרשות הארגון.
קיימים מאפיינים רבים המבדלים בין ספקי הענן השונים. ישנם מדדים כמותיים וברי השוואה וישנם מדדים איכותיים שמקשים על השוואת "תפוחים לתפוחים". מדדי השוואה כמותיים הינם: ביצועים ומהירות של פלטפורמת מחשוב הענן, זמני המתנה ועיכוב של הפלטפורמה, זמינות וגמישות המערכת, עלויות כספיות וכדומה. מדדים איכותיים הינם: איכות הפתרון המוצע, איכות שירות הלקוחות, היבטי אבטחת המידע ועוד.
ככל שמערכת המחשוב המיועדת לעבור לענן היא מערכת קריטית החייבת לעבוד היטב וברציפות כל הזמן, מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות הליבה של העסק ולמעשה חייבת לפעול על פלטפורמת ענן איכותית, הרי שספק הענן שיוכיח במרבית הפרמטרים שהוא הטוב ביותר, הוא זה שייבחר. ארגונים אלה הינם ארגונים מוטי איכות, ולכאורה, הבחינה שלהם בין ספקי הענן השונים קלה יותר.
אגב, למי שאינו רוצה לדקדק בפרטים מומלץ לבדוק מהי רמת הזמינות הכללית המובטחת של הפלטפורמה. רמת זמינות זו נמדדת באחוז פעילות המערכת בפועל שהוא מאד גבוה וקרוב ל-100% בשנה או בתמונת הראי שלה, לכמה זמן לכל היותר, המערכת לא זמינה במהלך שנה קלנדרית אחת. ספקי ענן איכותיים גם מתחייבים לשלם קנסות חזרה ללקוחותיהם אם הם חרגו מהבטחותיהם ופלטפורמת הענן לא היתה זמינה מעבר למובטח. מומלץ כמובן לבחון מהו היקף הפיצוי המוחזר ללקוח.
אם מערכת המחשוב המיועדת לעבור לענן אינה קריטית, אינה מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות הליבה של העסק, או במילים אחרות, אינה תורמת תרומה ישירה ומיידית להכנסות הכספיות של הארגון ולפיכך לא חייבת לעבוד ברציפות, הרי שמרכיבי ההחלטה שונים ומורכבים יותר. הארגון נדרש לבצע אופטימיזציה בין שלושה פרמטרים עיקריים: 1. איכות גבוהה של פלטפורמת הענן. 2. שירות לקוחות מצוין. 3. עלות נמוכה של שירותי המחשוב.
הניסיון מראה ששלושת הפרמטרים הללו לא יכולים להתקיים כולם יחדיו בו זמנית, והארגון יהיה חייב לוותר על פרמטר אחד לפחות שהוא מרכיב ההחלטה המרכזי ביותר אצלו. למשל, ארגון קטן דל בתקציבים וללא ידע או יכולות טכנולוגיות שמעוניין להעביר מערכת תפעול שאינה חייבת לפעול ברציפות, תבחר בספק ענן בעל פלטפורמת ענן בינונית ושירות לקוחות מצוין.
המהדרין שירצו להתעמק ולבחון לעומק מדדי השוואה נוספים, יוכלו לבדוק בנושא השירות מהו זמן התגובה בו מתחייב ספק הענן לענות ולפתור תקלות שונות; מהי הכשרתם וניסיונם של אנשי התמיכה הטכנית; מהן מערכות הניטור והבקרה של הפלטפורמה והאם ספק הענן נותן תמיכה מסביב לשעון כל השנה.
בנושא אבטחת מידע ניתן לבדוק מהם התקנים והאסמכות שיש לספק הענן ומתי הוא קיבל אותן; מהן הטכנולוגיות והכלים בהן משתמש ספק הענן כדי להגן על המערכת; האם ספק הענן מוכן וערוך עם תוכנית להתאוששות מאסון ועוד.
בהיבט המסחרי כדאי לבדוק האם ניתן לשלם בגין שירותי הספק לפי צריכה בפועל ובחתכי זמן קצרים ככל הניתן. מומלץ להימנע מהתחייבות לצריכת שירותי הספק לתקופות ארוכות גם אם הדבר כרוך בקבלת הנחה כספית. מרבית ספקי הענן מחייבים את שירותיהם בפרקי זמן של חודש, אך מומלץ לבחון האם ניתן לחייב בפרקי זמן יומיים או שעתיים.
כדאי לבחון האם ניתן לכבות את מערכות המחשוב בענן ולהימנע מתשלום כשאין צורך בהפעלתן, ומנגד, חשוב לבחון עד כמה קל להפעילן מחדש בעת הצורך. מומלץ כמובן לבקש מספק הענן ממליצים ודוגמאות להטמעת פרויקטים מוצלחים ואף לבחון את האיתנות הפיננסית שלו בכדי להבטיח את המשכיות השירות לאורך זמן.
אם כן, לצד היתרונות הרבים שארגונים יכולים לקבל בהעברת פרויקטים למחשוב ענן, ישנם לא מעט סיכונים בבחירת ספק הענן שלמעשה הופך לשותף להצלחה או לכישלון הפרויקט. הארגון חייב לאפיין היטב את מהות הפרויקט ומטרתו עבור הארגון, את האילוצים והמשאבים העומדים לרשותו ולבחור את ספק הענן אשר משלים למעשה את מה שחסר בארגון מתוך כוונה שהחיבור בין השניים יביא להצלחת כולם.
הכותב הוא סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל תחום הענן בחברת MedOne