ספוטיפיי מעלה הילוך כנגד אפל מיוזיק: מענישה אמנים שהולכים עם המתחרה
התחרות על השליטה בשוק סטרימינג המוזיקה מלוכלכת, וכוללת בין השאר הלשנות לרשויות ממשלתיות וחתימת חוזים בלעדיים על אמנים פופולאריים. לפי הדיווחים בתקשורת, ספוטיפיי איימה על אמנים שלא ישתפו פעולה עם אפל - או שהשירים שלהם ירדו לתחתית מנוע החיפוש בשירות המוזיקה
המאבק בין ספוטיפיי לאפל מחריף, כשהפעם האמנים משלמים את המחיר: שירות המוזיקה ספוטיפיי מפעיל בשנה האחרונה מדיניות בלתי רשמית של פגיעה בנראות של אמנים שמשחררים חומרים חדשים בבלעדיות בשירות המתחרה של אפל, אפל מיוזיק. כך נחשף במהלך סוף השבוע, בדיווח של סוכנות הידיעות בלומברג. מקורות בלומברג עם טענו כי לא מדובר בפעם הראשונה שספוטיפיי מפעילה את הסנקציות האלו, וכי השירות לא היסס לפגוע גם באמנים שחתמו על הסכמי בלעדיות עם טיידל, שירות הסטרימינג של ג'יי-זי. בתגובה לטענות אמרה ספוטיפיי כי היא לא מבצעת מניפולציות כלשהן על תוצאות החיפוש בשירות.
- שירת מחאה: אפל וספוטיפיי בעימות פומבי על כללי הרכישה באפסטור
- כלכלת הדיסטורשן: ספוטיפיי סוגרת שנה שמינית ללא רווח
- ספוטיפיי מגייסת מיליארד דולר, מה היא תעשה איתם?
המקורות התייחסו לאיומים שהשמיעו לכאורה נציגי ספוטיפיי בפני האמנים, שאמרו להם כי היצירות שלהם יורדו למקום נמוך יותר בתוצאות החיפוש וכי שירים שיקבלו חשיפה ראשונה בלעדית בשירות של אפל לא יוכלו להופיע ברשימות ההשמעה הנבחרות של ספוטיפיי - כאשר יגיעו אליו לבסוף. מבדיקת "כלכליסט" אין עדויות לנכונות הטענות האלו.
אפל מיוזיק נחשב ככשלון מסחרי גם בתוך אפל עצמה, עם 15 מיליון משתמשים בלבד - לעומת 100 מיליון בסופטיפיי. ועדיין, הוא האיום הרציני ביותר העומד בפני ספוטיפיי. בדומה לטיידל, גם אפל מנסה להגיע לעסקאות בלעדיות - ואך עשתה זאת עם אמנים מצליחים כגון דרייק, צ'אנס דה ראפר ופרנק אושן. כך לדוגמה, אלבומו השני של אושן, "בלונד", יצא לפני כשבוע בהשקה בלעדית באפל מיוזיק וחנות iTunes, כאשר מנויי ספוטיפיי אינם יכולים בשלב זה להאזין לו.
אפל בהחלט מסוגלת לפגוע בספוטיפיי, שמנהלת כיום משא ומתן מול כל חברות התקליטים הגדולות. ביולי האחרון, אפל פנתה לנציבות תגמולי זכויות היוצרים האמריקנית עם הצעה להחליף את המבנה המורכב של חישוב התמלוגים מהשמעות בסטרימינג בתעריף אחיד של 9.1 סנט ל-100 השמעות, מה שהיה מותיר את מצבה הפיננסי של אפל ללא שינוי משמעותי אבל מגדיל במידה רבה את הוצאות התמלוגים של ספוטיפיי. ספוטיפיי מצידה מנסה להגיע מזה שנים לחוזים ארוכי טווח חדשים על זכויות ההשמעה על השירים, מהלך שהוא קריטי לשורת הרווח שלה.
החוזים האלו קריטיים עבור ספוטיפיי. היא אינה מצליחה להגיע לרווח מזה שמונה שנים, על אף הכנסה שנתית שהגיעה השנה ל-2 מיליארד דולר. החוזים מחייבים אותה להעביר 55 אחוז מההכנסות לחברות התקליטים, לצד תמלוגים נוספים למפיצים. החברה חייבת להגיע לרווח לפני ההנפקה המתוכננת בסוף 2017.
במשך חודשים אפל וספוטיפיי נהלו מאבק עיקש, אבל שהוא הפך לפומבי באפריל האחרון. ביונסה שחררה אז את האלבום החדש ביותר שלה בהפצה בלעדית דרך טיידל, בו היא גם אחת הבעלים. דובר ספוטיפיי תקף אז את ביונסה ואמר: "אנו מאמינים שהסכמי בלעדיות ארוכי טווח הם גרועים לאמנים וגרועים לקהל המעריצים, והם עומדים בדרכם של האמנים להשגת קהל רחב ככל האפשר ובדרכם של המעריצים שרוצים לשמוע את המוזיקה שהם אוהבים".