עולם המחשוב צריך לאמץ את המודל העסקי של הענן
במקום לרכוש מוצרים או רישיונות תוכנה, מודל הענן מציע גמישות תפעולית וכלכלית שמשתלמת ללקוחות. החדירה שלו לשוק ה-IT עשויה לשנות את המודל העסקי של כל המוצרים
- אינפוסיס ההודית משקיעה 4 מיליון דולר בקלאודין הישראלית
- טושיבה משיקה את Mobile Zero Client: מחשב כשירות ענן
- גרטנר: שוק מחשוב הענן יצמח בטריליון דולר עד 2021
המודל הנפוץ של מכירת פתרונות IT בכלל ושל כלי תוכנה בפרט ידוע. רבים מהכלים, החל מכלי אבטחת מידע דוגמת פיירוולים, דרך פתרונות גיבוי ושחזור ועד פתרונות אחסון, נמכרים במודל של רישוי שנתי. הלקוח משלם על המוצר לשנה מראש ונדרש לחדש את התשלום בכל שנה כדי ליהנות מהפתרון.
למרות זאת, למודל הרישוי השנתי לא תהיה תוחלת בעולם שעבר למחשוב ענן. כבר היום, כ-90% ממשימות עיבוד ה-IT בעולם מתבצעות בענן, ועוד לא הזכרנו את החדירה חסרת התקדים של הענן לעסקים ולמובייל.
הסיבה ברורה: לקוח שהתרגל להיכנס לענן שבו נמצאות תשתיות ה-IT שלו, ולהכניס פרטי כרטיס אשראי שמחויב לפי צריכה במרווחים של דקות או שעות, כבר לא מבין מדוע הוא צריך לשלם על מוצר תוכנה או IT בכלל לשנה מראש או אפילו ליותר מחודש.
כתוצאה מכך, הקרקע כבר נשמטת מתחת לרגליים של ספקי תוכנה ו-IT שימשיכו למכור את הכלים שלהם במודלים שדורשים התחייבויות של יותר מחודש. מה שיתפוס את מקום מודל הרישוי ארוך הטווח הוא המודל שכולם מכירים ממחשוב הענן – תשלום לפי צריכה במתכונת pay as you go.
ככל שנוקפים הימים, אלה שמכתיבים יותר ויותר את הטון לגבי המודלים המסחריים והתמחוריים של ענף ה-IT, הם ספקי הענן, ובפרט הספקים הגדולים כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון ודומותיהן. ספקים אלה כבר מעניקים ללקוחותיהם ההולכים ומתרבים ענן שכל התצורה שלו ומערכות החיוב (הבילינג) שלו בנויים לחיוב לפי צריכה בפועל במרווחים של עד לחודש לכל היותר.
כאשר ספקי מחשוב ענן אלה נתקלים בספקים של כלי תוכנה שבאים עם מודל רישוי שנתי ומעוניינים "להלביש" מודל זה על מערכות הענן, הם מגלים פחות ופחות עניין לשלב כלים אלה בפתרון שלהם. לספק הענן אין עניין ליצור תערובת של מרווחי חיוב בענן שלו ואילו הלקוחות רוצים מודל פשוט ואחיד של חיוב ולא מצב שבו הענן מתומחר בצורה אחת ואילו כלי אבטחת המידע, הגיבוי, השחזור וכלי תוכנה נוספים מתומחרים ברישוי ארוך טווח.
הדחיפה למודל שדומה לצריכת חשמל נובעת גם מהמגמה החזקה לעבור מהשקעות הוניות (capex) להוצאות תפעוליות (opex) מהסוג שמנכ"לים ומנהלי כספים מעדיפים. ארגונים מכל מגזרי המשק לא מעוניינים להוציא מראש סכומים כספיים גדולים ולהכביד על תזרים המזומנים שלהם.
עבור ספקי התוכנה ופתרונות ה-IT הולך ומתפתח מצב שמותיר להם שתי ברירות: להציע את הפתרון שלהם במודל תשלום לפי צריכה שהוא לכל היותר חודשי – או להפוך ללא רלבנטיים. להערכתי ספקי התוכנה יגיעו לשוקת שבורה בהקשר זה כבר השנה או לכל המאוחר בשנה הבאה. חברות רבות כבר מציעות פתרונות במודל pay as you go.
בין הדוגמאות הרבות לכך ניתן למנות את צ'קפוינט וכן את מיקרוסופט, שמודל ה-SPLA שלה מאפשר לשכור רישוי דרך ספק הענן. השטף הזה רק יתגבר כבר בחודשים הקרובים. בשינוי הזה, שנראה כמו משבר עבור ספקי כלי התוכנה, טמונה גם הזדמנות גדולה. אותם ספקים יכולים מעתה לבצע יותר עסקאות עם יותר לקוחות, לעיתים קרובות יותר ובקשת רחבה יותר של מגזרים במשק.
בטווח הקצר המעבר הזה לא יהיה קל, אבל לטווח הארוך ספקי התוכנה לא רק יוכלו להישאר רלבנטיים, אלא יגדילו את החדירה של הכלים שלהם לכל פינות המשק, ירוויחו יותר ויאפשרו ליותר אנשים וארגונים להפיק תועלת מפתרונות IT מתקדמים.
הכותב הוא מייסד ומנכ"ל חברת שירותי מחשוב הענן Y-tech וחבר בוועדת התקינה הבינלאומית למחשוב ענן, SC 38