$
הייטק והון סיכון

רון יקותיאל: "קיבלנו הצעות רכישה גדולות אבל בחרנו להמשיך לבד"

הגיוס הענק של קלטורה מבנק גולדמן סקס מאפיין מהלכים דומים בעמק הסיליקון במסגרתם חברות ענק מגייסות לפי שווי גדול אבל ללא אופק של הנפקה או מימוש על ידי אקזיט

אסף גלעד 12:2308.08.16

"היו לנו הצעות רכישה מרשימות מאוד שהחברה בחרה שלא להסכים להן, רצינו להגדיל עוד יותר את החברה ולעמוד ברשות עצמנו", אומר ל"כלכליסט" מנכ"ל קלטורה, רון יקותיאל, מיד לאחר ההודעה על גיוס של 50 מיליון דולר שהחברה ביצעה אמש (א') מבנק גולדמן זאקס, לפי שווי של חצי מיליארד דולר. " אם היו לנו תכניות קונקרטיות לצאת להנפקה, כבר היינו עושים זאת מזמן. מה שרצינו לעשות הוא לצאת לסבב גיוס פרטי. אין לנו לחץ למכור ובעלי המניות מרוצים מההשקעה שלהם. הם יודעים שהשקעה של דולר אחד בחברה מניבה לה חמישה דולר בהינתן קצב הגידול שלה. הסבב הזה, שלכאורה דילל את המשקיעים עם כניסה של משקיע אחד ויחיד התקבל בהבנה: המשקיעים היו יכולים להגיד 'חראם על הדילול', אבל כשמבינים שכל דולר שנכנס לחברה מגדיל אותה פי עשר, חושבים יותר קדימה. המשקיעים לא מכרו סנט אחד, כולם רצו להישאר".

 

אמש גייסה חברת טכנולוגיות הווידיאו קלטורה (Kaltura) של היזמים מיכל צור, רון יקותיאל, ערן איטם ושי דוד 50 מיליון דולר מגולדמן זאקס. לפי ההערכה, הגיוס משקף לחברה שווי של כחצי מיליארד דולר. זהו סיבוב חריג גם במבנהו, היות ובסבבים מתקדמים נהוג לשתף משקיעים נוספים. הוא חלק בלתי נפרד מגל הגיוסים בחברות הענק של עמק הסיליקון שמסמן התקדמות בכיוון אחד: חדי הקרן צוברים מזומנים ומגייסים לפי שווי גדול ללא אופק של הנפקה או מימוש על ידי אקזיט. רק בשבועות האחרונים גייסו ענקיות כמו Airbnb ואובר מאות מיליוני דולרים לפי שווי של מיליארדים. בעוד החברות שאינן אובר או פלנטיר, זוכות דווקא לגישה צוננת מהמשקיעים ולניסיונות להוריד את השווי.

 

רון יקותיאל מנכ"ל קלטורה . "משקיע חכם ממשיך להשקיע" רון יקותיאל מנכ"ל קלטורה . "משקיע חכם ממשיך להשקיע" צילום: אוראל כהן

 

הצלחתם לגייס סיבוב ענק בעיצומה של שנה שבה המשקיעים מורידים שוויים של חברות ומשקיעים פחות באופן כללי.

יקותיאל: "ככל שהמשקיעים חכמים יותר, הם זהירים יותר, אבל גם יודעים לנצל את ההזדמנות. משקיע טיפש נסוג, אבל משקיע חכם ממשיך להשקיע תוך שהוא מפעיל פילטר. יכולנו לגייס גם בחודש ינואר או במרץ, אבל מאחר ואנחנו איתנים פיננסית, יכולנו לחכות. בחודשים האלה המכפילים של חברות בתחום התוכנה כשירות (SaaS) ספגו את המפלה הקשה ביותר, אבל באפריל-מאי זה השתפר ואנחנו כבר היינו מוכנים עם המשקיעים. הגידול המאסיבי שלנו בכל המדדים, יחד עם שולי הרווח שכנעו את המשקיעים שמדובר בהשקעה חכמה. ביחס לחברות אחרות בתעשיית מוצרי ניהול הווידיאו, בין אם הן חברות ציבוריות או פרטיות, הגיוס משקף לנו את השווי הגבוה ביותר".

 

נעמה הלוי-דוידוב, סמנכ"לית הכספים של קלטורה, מוסיפה כי "גולדמן ניהלו איתנו תהליך מדוקדק מאוד לפני ההשקעה וירדו לפרטים הקטנים ביותר בכל הקשור לביצועים שלנו וליחידות הכלכליות שבאמצעותן אנחנו מודדים אותם. הם הבינו שמדובר כאן על חברה שמספקת רווחיות והחזרים יש לה ביזנס אמיתי. זה עסק שצומח יפה שנה אחר שנה, עומד ביעדים הפיננסיים ומתרחב בעולם. אחריי שסגרנו את הסיבוב, גולדמן כינו אותנו 'עסק איתן' עם תהליכים בשוק שדווקא מחזקים אותנו ולא מחלישים אותנו".

 

רכישה של עשרות מיליונים הביאה תוספת שווי של מאות מיליונים

עבור יקותיאל, קו פרשת המים הראשון בחייה של קלטורה, הוא רכישתו של הסטארט-אפ הישראלי טיוינצ'י (TVinci) שהתפרסם בזכות פיתוח מערכת IPTV ל- yes במאי 2014. האירוע הגורלי השני ששינה את פניה של החברה הוא החלטתה של HBO להקים את שירות Now ולספק לראשונה שירות VOD דרך האינטרנט ישירות ללקוח, ללא מעורבות של ספקיות תקשורת וחברות כבלים. ההחלטה של HBO היתה מהפכנית, מסביר יקותיאל, כי היא הוכיחה שגם סמן ימני בעולם הכבלים, יכול לדלג על חברות הכבלים כדי להגיע ישירות ללקוח, מהפיכה שנוסדה במקור על ידי נטפליקס. קלטורה, אמנם, לא עובדת עם נטפליקס או HBO, אבל היא מאפשרת לענקיות תקשורת אחרות כמו טרנר וויאקום לייסד שירות OTT, כלומר שירות VOD על גבי הרשת, שמזכיר במשהו את זה של נטפליקס. כך, הפכה קלטורה מחברה שמאפשרת לאתרים אפרוריים כמו סאפ או אורקל לנהל סרטוני וידיאו עבור לקוחותיהם ועובדיהם, לחברה שמסייעת לענקיות להפעיל שירותי VOD באינטרנט ובמובייל לצפייה בתכנים טלוויזיוניים.

 

צוות קלטורה צוות קלטורה

 

ב- 2015 חתמה קלטורה על הסכמים בני עשרות מיליוני דולרים עם חברת וודאפון העולמית ועם ענקיות כבלים דוגמת KDG, חברת הכבלים הגדולה בגרמניה; אונו, חברת הכבלים הגדולה בספרד, וטרנר בדרום אמריקה. קלטורה מסייעת להם לפתח מערכת Over The Top, כלומר מערכת VOD מבוססת ענן לצפיית בתכנים מכל מכשיר. קלטורה חתמה גם על שותפות עם IBM והשתיים מסייעות זו לזו: קלטורה נתמכת בשותף הפצה גדול, ו-IBM מקדמת אגב כך את שירותי אחסון הווידיאו בענן ודוחקת את אמזון שמארחת את תכני נטפליקס על שירות הענן שלה. תחום ה-OTT הפך לצומח ביותר במונחי הכנסות, אך התחום הוותיק בו פעילה קלטורה, שירותי וידיאו לארגונים, נותר המכניס ביותר.

 

"HBO הבינו שאפשר לעשות כסף דיגיטלי מבלי לפחד מקניבליזציה", אומר יקותיאל. "אחרי המהלך של HBO נפתח הסכר, ואלפי חברות תוכן הלכו למסלול דומה. מאז תום 2014 שחקניות רבות בתחום התוכן, הטלקום והסלולר מנסות להיכנס לשוק ארבעת המדיות (טלפון, סלולר, אינטרנט וטלוויזיה), ואנחנו נמצאים שם בתור ספקית טכנולוגיה לכל אלה שלא פיתחו טכנולוגיה משל עצמם". רכישת טיוינצ'י, שמנוהלת בידי צוות המייסדים והמנהלים המקורי: עידו ויזנברג, עופר שעיו ואבידן למדן, הגדילה בדיעבד את שוויה של קלטורה במאות מיליוני דולרים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x