Spot.IM מגייסת 13 מיליון דולר מרומן אברמוביץ' ושותפיו
ספוטים הישראלית פיתחה מערכת לניהול חכם של תגובות באתרי חדשות שמתחרה במערכת המקבילה של פייסבוק. זה סבב הגיוס המשמעותי הראשון שלה מאז נוסדה לפני 4 שנים
מערכת התגובות לאתרי חדשות Spot.IM של נדב שובל וישי גרין מגייסת 13 מיליון דולר ממשקיעים דוגמת האוליגרך רומן אברמוביץ', שותפתו להשקעות קרן אלטאיר (AltaIR) של איגור ריאבנקי, קרן אינדקס הבריטית, ושורה של משקיעים פרטיים מרוסיה ובריטניה.
- ARM מגייסת 40 עובדים למרכז הפיתוח בישראל
- מיקרוסופט ואינטל מפטרות, אמזון דווקא מגייסת
- SafeBreach גייסה 15 מיליון דולר מ-HP ודויטשה טלקום
הגיוס, שנסגר בשבועות האחרונים הוא הסבב המשמעותי הראשון לחברה בת הארבע, והוא נערך כשנה לאחר שינוי מיקוד (פיבוט) במוצר החברה, שהוביל אותה לעבודה עם כמה מאתרי התוכן הגדולים בארה"ב.
עד השנה שעברה פעלה ספוטים כספקית שירות צ'ט ורשת חברתית לאתרי תוכן ובלוגים. היא הופיעה כבועית באתר הניתנת לפתיחה על ידי הקלקה שלאחריה ניתן היה לשוחח עם קוראים נוספים. בשנה שעברה סגרו שובל וגרין את מוצר הצ'ט ופתחו במקומו מוצר שכן: מערכת לניהול חכם של תגובות (טוקבקים) באתרי חדשות, שנועדה לדחוק משם את המערכת המקבילה של פייסבוק, Facebook Comments. ספוטים מוסיפה תכונות מעולם הצ'ט למערכת התגובות באתרים, כמו חיווי כתיבה בזמן אמת או שרשורי תגובות, ומאפשרת למגיבים לבנות פרופילים אישיים ולאפיין אותם.
"פייסבוק זוכה לביקורת בקרב מנהלי האתרים", אומר ל"כלכליסט" המנכ"ל נדב שובל בשיחה מניו-יורק, שם הוא מתגורר בשנה האחרונה. "מצד אחד, פייסבוק חיסלה את הקהילות שנוצרו באתרי חדשות, על ידי כך שהעבירה אותן אליה וכיום הדיונים המרכזיים על כתבות נערכים בתוך פייסבוק או באמצעות Instant Articles. מצד שני, מערכת התגובות שהיא מציעה לאתרי החדשות לא מסננת את בריוני הרשת שמייצרים סביבה לא נעימה".
לטענת שובל, אחד היתרונות המרכזיים של ספוטים הוא יכולת ניהול התגובות שלה שכוללות סינון מתקדם של קללות, יחס משפיל, התנהגות בריונית ותכנים לא נאותים כגון ספאם מסחרי ופורנו. היא עושה זאת על ידי שימוש בטכנולוגיות שפותחו בחברה ובאמצעות מוצרי סינון של חברות אחרות ולטענתה 80% מהתוכן המסונן נעשה באופן אוטומטי ללא התערבות אנושית. היא מזהה "דגלים אדומים", כמו למשל, תגובה שנכתבת בשפה השונה מהשפה בה כתובה הכתבה. במקרים כאלה יש סיכוי גבוה שמדובר בפרסומת או בהערה פוגענית.
בספוטים מבטיחים להשיק מוצרים נוספים שמזכירים במשהו את הגלגולים הקודמים שלה: האפשרות לפרוש לחדר צ'ט צדדי ולנהל שיחה אחד על אחד עם משתמשים זרים באתר, ויצירת חברויות על בסיס הפרופיל האישי, בדיוק כפי שהדבר נעשה בפייסבוק. בספוטים רוצים לבנות קהילות על בסיס תחומי עניין כך שבעתיד הקרוב יוכלו קוראי אתרי נדל"ן לדבר ביניהם בפורום מכווני נושא כמו "תמ"א 38", למשל, או "מחירי הדיור". בספוטים גם השיקו מוצר המאפשר לדרג תכנים שונים כמו אתרים בפורטלי תיירות או מתכונים באתרי בישול וכן ניוזפיד שמציג את כל השיחות האחרונות הנערכות באתר.
מאז ההשקה החדשה בשנה שעברה, צברה ספוטים לקוחות ומשתמשים רבים. היא עובדת עם כ- 4,600 אתרים ברחבי העולם, מהם כמה אתרים בקבוצות טיים, AOL וניוזקורפ וכן עם אתרים גדולים כמו RT הרוסי, Shape.com, Adage, Food and Wine.com והאתר החדש והמצליח Little Things (גילוי נאות: גם "כלכליסט" ואתרים נוספים בקבוצת ידיעות אחרונות משתמשים בטכנולוגיה שלה). היא מדווחת על מעל ל-3 מיליארד דפים נצפים עד כה, וכ-200 מיליון משתמשים בחודש, ככל הנראה מרביתם אינם משתמשים משלמים; על שיפור ממוצע שנע בין 15% ל-17% במספר הדפים הנצפים בכל אחד מהאתרים איתו היא עובדת; על עלייה של 20% בזמן השהייה באתר; ועל עלייה של 25% בכמות התגובות.
את החברה הקימו נדב שובל וישי גרין שנמנה על מייסדי אוניגמה וסולוטו. היא מעסיקה סך הכל 20 עובדים בתל אביב ועוד 6 בניו יורק. שובל מנהל את החברה מניו יורק, בעוד שגרין משמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות מהמשרד הישראלי, לצדו של טל מושויב, סמנכ"ל הפיתוח. לאחר הגיוס מתכננים בספוטים לגייס 30 עובדים עד סוף השנה הקרובה.