באוצר מקדמים הטבות מס אך לא חושפים נתונים
הממשלה וח"כ יואב קיש מקדמים תיקון לחוק לעידוד השקעות הון, שלפיו חברות ישלמו מס של 5% על ההכנסות ושל 5% על דיבידנדים עבור קניין רוחני שפותח בארץ, נרשם בחו"ל ורישומו מועבר לארץ או לחלופין עבור קניין רוחני חדש
הדו"ח, שמתפרסם פעם בשנתיים וסוקר את כל השלכות מדיניות המס בשנתיים האחרונות, מנתח את נתוני ההכנסות ומציג תחזיות. הדו"ח הנוגע ל־2011–2012 התפרסם באוקטובר 2013, ואילו הדו"ח על 2013–2014 התפרסם בחלקים לאורך השנה, ושני פרקים מתוכו, אולי המשמעותיים ביותר באשר לקביעת מדיניות — זה העוסק במס החברות וזה העוסק בחוק לעידוד השקעות הון — לא התפרסמו. שאלת "כלכליסט" בעניין לא זכתה למענה מצד האוצר.
לפני כחצי שנה פרסם "כלכליסט" חלקים מהפרקים הגנוזים, ומהם עולה כי הטבות המס כפי שהן ניתנות היום לא מוצדקות. ההיגיון הכלכלי שבבסיס ההטבות גורס כי הן אמורות להגדיל את פעילות החברות בארץ כך שהתמורה שתתקבל — בצורת מס ישיר, מקומות עבודה נוספים ומס הכנסה שישלמו עובדי החברות — תניב למדינה תועלת גדולה יותר מההכנסות שהיו מגיעות למדינה ממיסוי מלא של החברות.
חלקים מהדו"ח מראים כי התמורה שמתקבלת מארבע חברות הענק שזכו למרב ההטבות (טבע, כיל, צ'ק פוינט ואינטל) הצטמצמה: אם ב־2012 היחס בין התמורה שהתקבלה מהן להטבות שקיבלו (שמכונה יחס מס נובע) היה 44%, הרי שב־2013 הוא 37% בלבד. במילים פשוטות, ההטבות גדולות בהרבה מהתמורה שהמדינה מקבלת.
על פי הערכות גורמים בממשלה, הכנת הפרקים כבר הסתיימה, וראיה לכך הם החלקים בדו"ח שכבר נחשפו לפני חצי שנה. ואולם, אם הפרקים עדיין לא מוכנים הדבר מעלה תהיות באשר לתפקוד אגף הכלכלן הראשי, האמון על הדו"ח, ובעיקר ליכולת של הממשלה לנתח ולהבין את השלכות השינויים המדוברים בחוק לעידוד השקעות הון. מנגד, אם הפרקים אכן מוכנים אבל מוסתרים מעיני הציבור, יש לתהות מה לא מספרים לנו.
ממשרד האוצר לא נמסרה תגובה.