ענקית תחת לחץ: גוגל מחפשת את המציאות
כנס המפתחים של גוגל הציג ענקית מבוהלת, שמכריזה על עשרות מוצרים ומפחדת לפגר אחר מתחרותיה. אלא שגם אם המוצרים עצמם ייכשלו, סביר שנראה את שרידיהם מוטמעים בשירותים עתידיים
מה הקשר בין מציאות מדומה, מסרים מיידיים, בתים חכמים, רמקולים, מערכות הפעלה, אפליקציות, שרתים, ציוד תקשורת, בינה מלאכותית, כלי אנליטיקס, וידיאו צ'ט, שעונים חכמים ומערכות שליטה ברכב? בהרצאה שפתחה את כנס המפתחים השנתי שלה I/O, גוגל הכריזה על עשרות מוצרים, שירותים ופיתוחים חדשים בתחומים שאינם קשורים זה לזה. ענקית החיפוש נמצאת תחת מתקפה מכל כיוון אפשרי, וחייבת להדביק את הפער התדמיתי שנבנה בינה לבין המתחרות.
- ספייסס: גוגל השיקה מתחרה לסלאק
- מסלול עוקף אמזון: גוגל תשלב פרסומות גם בתוצאות חיפוש תמונות
- השיא שגוגל לא רוצה לשבור: האיחוד האירופי שוקל קנס של 3 מיליארד יורו
כנס המפתחים הוא מסורת בת עשור של גוגל, והוצגו בו בעבר, בין היתר, פלטפורמת המציאות המדומה Cardboard, מערכת ההפעלה כרום OS ומשקפי גוגל גלאס. אבל הפוקוס תמיד היה אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית הפופולרית של החברה. שאר ההכרזות נועדו לספק לאירוע בעיקר צבע. אלא שהשנה אנדרואיד כמעט נבלעה בתוך מבול ההכרזות.
כך, למשל, גוגל הכריזה על פלטפורמת מציאות מדומה מרשימה מבוססת קוד פתוח בשם Daydream, שמחליפה את Cardboard ומתחרה ישירות מול אוקולוס של פייסבוק. אבל יחד עם הפרטים הטכניים של Daydream, החברה הודיעה גם על אינטגרציה מלאה של מציאות מדומה לתוך אנדרואיד, ממשק מציאות מדומה חדש, בקר חדש, משקפי מציאות מדומה מתקדמים (שהם בעצם שדרוג ל־Cardboard ומתחרים בגיר VR) ועל כך שעשרות סמארטפונים התואמים לטכנולוגיה יושקו כבר השנה. כל ההכרזות האלו הגיעו בפרץ אחד, בתוך פחות מחמש דקות, לפני שגוגל המשיכה הלאה.
צריך להלהיב מחדש משקיעים ומשתמשים
חלק נכבד מההכרזות המעניינות והמפתיעות ביותר הגיעו רק ברגעים האחרונים ממש של האירוע - כמו למשל ההכרזה על Instant Apps, פלטפורמה שתאפשר למשתמשים להתנסות באפליקציות אנדרואיד בלי שיצטרכו להתקין אותם על הטלפון (יתרון חשוב מבחינת אבטחה, מכיוון שאפליקציות נגועות לעולם לא יותקנו על המכשיר ולא יוכלו לפגוע בו), וכן ההכרזה שגוגל תפתח את כל פלטפורמות ניתוח המידע שלה למפתחים - מה שאומר שמערכות זיהוי התמונות, הטקסט והקול של גוגל, שהן בין המתקדמות בעולם, עכשיו זמינות לכולם.
אבל רוב ההכרזות האלו, מבחינות מסוימות, הן מעט מדי ומאוחר מדי. גוגל בעצם מנסה להתחרות כרגע מול אפל, מיקרוסופט ופייסבוק ביחד, כמעט בכל שוק אפשרי: היא מנסה לקדם את מערכת ההפעלה אנדרואיד Wear כדי להתמודד מול אפל ווטש, שמרסק אותה במכירות השעונים החכמים; להמציא מחדש את ארכיטקטורת השרתים כדי להתחרות מול פייסבוק, שהפכה כמעט בין לילה לחברת חומרה ותקשורת מצליחה; לשחק בשוק האינטרנט של הדברים ולהוציא מוצרי בית חכם חדשים, להשתלט על שוק המציאות המדומה ולהיכנס לשוק הסייעות הדיגיטליות (שנשלט על ידי אפל ומיקרוסופט) וההודעות המיידיות (שנשלט בעיקר על ידי פייסבוק).
מטבע הדברים, פיתוחים טכנולוגיים חדשים אורכים שנים ארוכות, וברור שגוגל החלה לבנות את הסייעת הדיגיטלית החדשה שלה עוד לפני שאמזון השיקה את מערכת הבית החכם אלקסה, התכוונה לפתוח את פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה למפתחים עוד לפני שמיקרוסופט הפכה את פרויקט אוקספורד לפומבי, ותכננה להציג את מערכת הבינה המלאכותית שלה לפני שפייסבוק הכריזה על פלטפורמת הצ'ט־בוטים שלה.
אבל כנסי המפתחים של פייסבוק ומיקרוסופט היו לפני כחודש, וגוגל משלמת על פער הזמן הקצר הזה. בחודש האחרון, לא רק בגלל הדו"חות החיוביים של פייסבוק לעומת אלה של גוגל, שפספסה מעט את התחזיות, מניית פייסבוק צמחה ב־6% בעוד מניית גוגל ירדה ב־10%. פער שווי השוק בין שתי החברות הצטמצם ב־70 מיליארד דולר. עכשיו גוגל צריכה להלהיב שוב את המשקיעים והמשתמשים ולשכנע אותם שלא איבדה את האנרגיה.
המפתח: אינטגרציה עם אנדרואיד
הפער - התדמיתי לפחות - בין גוגל לבין המתחרות פייסבוק ומיקרוסופט ניכר מוקדם יותר השנה לאחר שאלו הדגישו באירועיהן את הבינה המלאכותית. המתחרות דיברו רבות על עתיד המחשוב ועל הדרך שבה נתקשר עם המחשב באמצעות צ'ט־בוטים. כעת הכריזה גוגל על סייעת דיגיטלית חדשה בשם Assistant, ועל מערכת בשם Home המיועדת לבית חכם, שתתחרה באלקסה של אמזון ותאפשר ל־Assistant לנהל את חיים האישיים של המשתמשים. אלא שההכרזות הללו גרמו לגוגל להיראות כמי שמשתרכת מאחורי מיקורוספט, אפל ואפילו i.am+.
האירוניה היא שעד כה גוגל דווקא הובילה את תחום האינטליגנציה המלאכותית, בין השאר בזכות מסע הרכש הבינלאומי שלה, שכלל את חוקר ה־AI הנודע ריי קורצוויל ואת DeepMind הבריטית. לענקית החיפוש אולי לא היתה סייעת דיגיטלית של ממש עד לאחרונה, אבל את פלטפורמת גוגל Now היא השיקה לפני שלוש שנים, ועד היום גוגל Now מסוגלת לעשות דברים שהמתחרות אינן יודעות - כמו להגיב בצורה פרו־אקטיבית, ולהתריע למשתמש על דברים חשובים גם בלי שיבקש (כמו, למשל, להודיע על דחיה של טיסה ברגע האחרון).
אין ספק שגוגל Now היא גם השירות הפופולרי ביותר בתחומו, ויותר משתמשים עושים שימוש יומיומי בכרטיסי המידע של גוגל מאשר בסירי של אפל, שהפכה עם הזמן לגימיק בלבד. גוגל גם צברה מאגרי מידע מטורפים, שיקלו עליה להתאים את הסייעת שלה לכל משתמש טוב יותר מכל שירות אחר, וכן תהיה מסוגל לזהות טקסטים, ניואנסים, פנים, תמונות וטקסטים טוב יותר, ניתן להניח, אפילו ממערכות של מיקרוסופט.
ההדגמה הטכנולוגית שגוגל הציגה בתערוכה היתה מרשימה יותר מכל סייעת דיגיטלית אחרת שראינו עד כה: המערכת שלה הגיבה בחוכמה לשאלות אישיות ופרטניות כמו "האם החבילה שלי כבר נשלחה" או "איזה אירוע יש לבן שלי היום", אבל גם שמרה על היכולת להציע הצעות פרו־אקטיביות כמו לשלוח למשתמש מסלול נסיעה אלטרנטיבי בעת פקקים.
וזה אולי מה שמעניין באסטרטגיה ארוכת הטווח של גוגל. היא אוהבת להשיק שירותים כמו google+ או Wave, אבל בסופו של דבר הם מקופלים ומשולבים בתוך כל המערך שלה. הניסיון מלמד שאפליקציות המסרים המיידיים וצ'ט הווידיאו החדשות שגוגל הכריזה עליהן בכנס, כנראה ייכשלו ולא יביסו את ווטסאפ, מסנג'ר או אפילו טלגרם, אבל הפיתוחים ששולבו בהן, כמו היכולת להצפין שיחות ולגרום להודעות להתיישן ולהימחק אוטומטית, כמו בסנאפצ'ט - ישולבו כנראה לכל שירותי גוגל בתוך כמה שנים.
וזה בסופו של דבר היתרון העצום של גוגל על המתחרות. כשהיא השיקה את כרום OS, למשל, מעטים חשבו שלמערכת ההפעלה בענן יש סיכוי להתחרות מול ווינדוס, אבל היא ביססה אותה ככוח אמיתי בשוק החינוך. גוגל הצליחה גם להשתלט על שוק הסלולר למרות היתרון שהיה לאפל. הסיבה לכך היא, שוב ושוב, הכוח של גוגל בשוק החיפוש, שמעודד אותנו להעביר את חיינו לענן של גוגל - שם נמצאים אנשי הקשר, הפגישות, המסלולים, התמונות והקבצים שלנו, ומאפשר לגוגל להבין אותנו טוב יותר מכולם.
כל זה יכול לתת לגוגל יתרונות אדירים בשוק הבינה המלאכותית או הבית החכם, אבל שאלת ה־VR עודה פתוחה. המפתח יהיה אינטגרציה עם אנדרואיד, מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בעולם - יתרון שהמתחרות לא יכולות להתמודד איתו.