7 דרכי פעולה מומלצות במסע הארגון אל הענן
חינוך, תמיכה ניהולית, יצירת מרכז למצוינות בענן, אלה הן מקצת ההמלצות של מנהל האסטרטגיה הארגונית של אמזון AWS על מנת להפוך את המעבר לענן לחלק יותר
- אמזון: נגייס 100 עובדים בישראל תוך שנה וחצי
- IBM רוכשת חברת ענן עבור 200 מיליון דולר
- GoDaddy תתחרה במחשוב הענן של אמזון
להלן שבע שיטות אותן זיהיתי, שעובדות יחד כדי ליצור גלגל תנופה להצלחה של ארגונים במסעם:
1. לספק תמיכה ניהולית - תמיכה מלמעלה-למטה הינה חיונית ליצירת שינוי משמעותי – בין אם השינוי יהיה טכני או תרבותי. תפקיד המנמ"ר (CIO)/ (CTO) מתפתח כל הזמן. היום, יותר מתמיד, מנהלי טכנולוגיה צריכים להיות מנהלי השינוי הראשיים של החברה (CCMO) . מילוי תפקיד זה דורש קבלת תמיכה של הצוות הניהולי, ומתן תמיכה 'ואוויר' לכיסוי צוות ה- IT. זה אומר להבטיח בהירות-מטרה, תיאום בין היעדים העסקיים והטכניים בנוגע לתוצאות הרצויות, וקביעת כללים חדשים (או הפרתם).
2. לחנך צוות - אנשים נוטים לפחד מהבלתי נודע. כאשר מפחדים, יש נטייה רבה יותר להיצמד למה שנוח. במקרים מסוימים זה יכול ליצור מחסומים במסע. ציוד הצוות במיומנויות חדשות, היא דרך מצוינת להקטנת חששות חברי הצוות. גיוס עובדים חדשים בעלי כישורים מתאימים, היא דרך מצוינת, אך לא סביר שזה יקרה מעצמו. מתן הזדמנות לבעלי ידע ממוסד ללמוד ולהשתתף, יאיץ את המסע.
3. ליצור תרבות של התנסות - עלות ההתנסות בענן, מחווירה בהשוואה לעלות בסביבות בהן תשתית ה- IT מותקנת באתר הארגון. בענן יש מעט עד אפס עלויות לתשלום מראש, ואין כל התחייבויות בהן יש לעמוד, היה ודבר-מה משתבש. כשמתייחסים לכל פרויקט כניסוי ממנו ניתן ללמוד, צפויים ליצור גלגל תנופה חינוכי, שיסייע לארגון להשתפר לאורך זמן. יש ארגונים שיתחילו עם פרויקט יחיד בחלק אחד של ה- IT; אחרים יתמודדו עם מספר פרויקטים בו-זמנית. לא משנה איזו אסטרטגיה מתאימה לארגון, יש לציין הצלחות ולמסד את מה שלומדים מכישלונות. אם נוסיף לכך את התמיכה הניהולית הנכונה, יש הזדמנות ליצור תרבות מתמשכת של התנסות.
4. לערב שותפים בתהליך - רוב הארגונים מערבים מספר שותפים כדי לספק IT. שותפויות אלה באות בצורות ובהיקפים רבים: הגדלת הצוות, אספקת פתרונות, שירותים מנוהלים, רישיונות תוכנה, פתרונות SaaS (תוכנה-כשירות) ועוד. כל ספק שירותי IT גדול, צריך לקבוע כיצד הענן משתלב בעסקיו. ניתן לפנות לשותפים קיימים כדי להיעזר בהם במסע אל הענן, או לפנות לחברות שנולדו בענן, ואשר עסקיהן צמחו במהלך השנים האחרונות.
5. ליצור מרכז מצוינות ענן - לאורך הקריירה שלי הבחנתי במתח הקיים בין צוותי אספקת יישומים וצוותי תשתיות. מערכת זו של איזונים ובלמים יכולה להיות בריאה, אבל ראיתי אותה הופכת גם רעילה. הענן מבטל הרבה מהעול הכבד הקשור לתשתית מסורתית. מאחר שבמידה רבה מניעים אותו קוד ואוטומציה, הקו המפריד בין צוותים אלה הופך להרבה יותר מטושטש. המסע יוצר לארגונים הזדמנות לחשוב מחדש על גבולות אלה ועל הפרוטוקולים ביניהם. מרבית הארגונים שנעים במהירות במסע שלהם, יצרו 'מרכז מצוינות ענן' כדי למסד שיטות עבודה מומלצות, ממשל תאגידי ואוטומציה ברחבי הארגון. לדוגמא, כשהייתי מנמ"ר בחברת דאו ג'ונס, הטמענו זאת באמצעות צוות ה- DevOps שלנו, עם דגש על שירות לקוחות מצטיין, גישה של 'הפעל את מה שאתה בונה', וידע מבוסס על מה ניתן לצפות בחודשים שלאחר ההטמעה.
6. ליישם ארכיטקטורה היברידית - למרבית, אם לא לכל הארגונים, יש השקעות IT קיימות, שעדיין מספקות יתרונות לארגון. כל ארגון ניגש בדרך שונה לניהול מערכותיו הוותיקות ולריענון סבבי מחשוב, אבל אף אחד לא יוכל לבצע מהלך בלילה אחד. הקמת ארכיטקטורה היברידית מאפשרת להפיק את המרב מהענן תוך המשך ניצול השקעות קיימות.
זאת, כל עוד נמנעים משלושת המיתוסים של ארכיטקטורה היברידית, האומרים כי: ארכיטקטורה היברידית הנה יעד סופי ולא יעד ביניים; ארכיטקטורה היברידית מאפשרת להעביר בשקיפות יישומים בין תשתית באתר ובענן; ארכיטקטורה היברידית מאפשרת לפצל בשקיפות יישומים בין מספר ספקי ענן. מרכז מצוינות יכול ליישם ולהפעיל ארכיטקטורה היברידית בתוך זמן קצר. ברגע שהיא מיושמת, הרבה יותר פשוט לשפר ולהעביר יישומים וותיקים. אסטרטגיה היברידית מהווה הזדמנות מצוינת להתחיל לצמצם יישומים מונוליטיים וליישם שירותים מופרדים - (decoupled) מתכונת נפוצה להתמודדות עם מיינפריים.
7. להטמיע מדיניות של ענן-תחילה - כאשר צוברים ניסיון, הארגון מגיע לנקודת מפנה. עם שש הבוכנות הקודמות שמסובבות את גלגל התנופה, המנמ"ר צפוי להיות יעיל יותר בתפעול IT בענן מכפי שהיה כשמשאבי המחשוב נמצאים באתר. בשלב זה יש ארגונים שמכריזים על אסטרטגיית 'ענן-תחילה', בה הם הופכים את נטל ההוכחה עבור פרויקטי IT מ"מדוע ענן?" ל"למה לא ענן?". זה מעביר מסר חשוב לארגון, כך שניתן יהיה למקסם את יתרונות הענן ולהקדיש יותר משאבים לעסקי הליבה של הארגון.
הכותב הינו מנהל אסטרטגיה ארגונית ב-AWS (אמזון ווב סרוויסס)