דו"ח טכנולוגי
מי צריך את מינה צמח: דונלד טראמפ עורך סקרים בטוויטר
המועמד לנשיאות פונה לעוקבים בטוויטר וזורק את פוקס ניוז, חוסמי פרסומות משגשגים בסמארטפונים ועורכי ויקיפדיה מתקוממים נגד ההנהלה
עוקף מלמטה
דונלד טראמפ, המועמד המוביל על פי הסקרים בפריימריז הרפובליקנים, הדהים אמש (ג') כשהודיע שהוא לא ישתתף בעימות הקרוב שתערוך רשת פוקס. טראמפ לא אהב את נוכחותה של המגישה מייגן קלי, שנגדה יצא בהתבטאויות מיזוגיניות בעבר, בפאנל. לשם ההגינות יש לציין שקלי, שמייצגת את המיינסטרים המבועת של המפלגה הרפובליקנית, הנחיתה בעבר שאלות לא הוגנות על טראמפ.
בתגובה, טראמפ הלך לטוויטר ושאל את העדר שלו האם להגיע לעימות או לא, כשהוא אומר שהעימות מעוות מלכתחילה בשל נוכחותה של קלי. העדר ענה: דלג על העימות. טראמפ, שכנראה קיבל את התשובה שרצה מלכתחילה, הודיע שיקשיב לתומכיו ולא יגיע לעימות.
כלומר, טראמפ השתמש במדיה החברתית כדי לעקוף את התקשורת המגויסת של מפלגתו ולהתקשר ישירות עם המצביעים. בפוקס, שבמשך עשרות שנים בנו את עצמם כ"תקשורת אלטרנטיבית" מול התקשורת הליברלית לכאורה, עוד לא יודעים איך לאכול את המצב שבו הם אויבי הימין החדשים.
טראמפ אינו הפוליטיקאי הראשון שקלט שאפשר לעקוף את התקשורת ולדבר ישירות אל המצביעים. בסוף העשור הקודם, המשטר בקניה שלח מסרונים לתומכים החמושים שלו ואלה יצאו לרחובות כדי לתקוף באלימות עצרות של המפלגות (קרי: השבטים) המתנגדות. מאות אנשים הגיעו עם אלות והסתערו על העצרות. במדינות מערביות זה מתוחכם יותר: אומרים למצביעים שלך שהערבים נוהרים לקלפי בערוצים אלטרנטיביים. כל פוליטיקאי רציני מחזיק היום עמוד פייסבוק וחשבון טוויטר.
ואף על פי כן, ההחלטה של טראמפ מהפכנית. הוא נוטש את הטלוויזיה ועובר לדיבור ישיר עם הבוחרים. ההחלטה הזו היא לא רק הגיונית, היא מתבקשת: מאחר ואתה יכול לומר במידה רבה של ביטחון שאם מישהו עוקב אחריך הוא כנראה תומך שלך, אתה יכול לדבר אליו בלי מתווכים. ואתה יודע שאם תאמר משהו ראוי לציטוט, כלי התקשורת – שגם הם עוקבים אחריך – כבר ידווחו על זה.
ההחלטה של טראמפ היא ההכרזה הרשמית על כך שלכל אחד יש היום תא תהודה פרטי משלו, ושעדיף הרבה יותר להתמקד בתאי התהודה האלה מאשר לנסות לדבר עם כלי התקשורת, שם יש גם קולות אחרים שחלקם עוינים. האם זה גם יביא בוחרים לקלפי? בקרוב נדע. אני אהמר בזהירות על "כן".
מתקדמים בדילוגים
נתונים חדשים מראים שהאימוץ של חוסמי פרסומות בסמארטפונים משתווה כמעט לשימוש בחוסמי פרסומות במחשבים (37% בסמארטפונים, 38% במחשבים) – ושהשימוש בהם במחשבים עלה ב-10% בחודשים האחרונים. יתר על כן, עוד חדשות רעות ליצרני האשליות, 40% מהנשאלים בסקר אמרו שהם שוקלים להתקין חוסמי פרסומות בקרוב.
תושבי אסיה, שם היה שיעור גבוה במיוחד של משתמשים בחוסמי פרסומות, מטים משהו את הסקר, אבל התוצאות שלו ברורות: רוב המשתמשים – בדגש על המשתמשים הצעירים, כלומר אלה שיודעים שיש דבר כזה חוסם פרסומות – לא רוצים פרסומות ומוכנים לנקוט בצעדים הטכנולוגיים הנדרשים כדי לחסום אותן. נרשמה הטיה מגדרית מסוימת: 40% מהגברים חסמו פרסומות לעומת 33% מהנשים.
העלייה בשימוש בחוסמי פרסומות, ובחשיפה אליהם (הם זמינים כבר למעלה מעשור) היא תוצאה של החלטה של אפל לפני מספר חודשים לאשר שימוש בהם ב-iOS. יש להניח שהעובדה שיריבתה של אפל, גוגל, שואבת את עיקר הכנסתה מפרסומות לא גרמה לטים קוק יותר מדי נדודי שינה.
לרוע המזל יש יותר מדי כסף בשוק הזה, כך שלא סביר שהמפרסמים יקבלו בהבנה את גזר דינו של הציבור, ושהם ינסו למצוא כל מיני דרכים לעקוף אותו – גם אם הן לא ממש חוקיות. זה מה שגוגל עשתה למשתמשי iOS, אחרי הכל: החדירה להם עוגיה ששינתה את ההחלטה שלהם מ"לא לקבל פרסומות" ל"לקבל פרסומות."
בקיצור, אם אתם זוכרים את שנות השמונים המוקדמות, היכונו לגרסה החדשה של מחיקון מול אנטי-מחיקון מול אנטי-אנטי-מחיקון.
כורה בור, בו יפול
לעורכי ויקיפדיה יצא שם של, ובכן, וכחנים עקשנים וקשים. עבדכם הנאמן מוכן להיכנס לכל מיני קיני צרעות וללכת ראש בראש עם חברי כנסת, אבל לא להתמודד עם עורכי ויקיפדיה. החיים קצרים מדי. עכשיו מגלים בהנהגת הארגון שהבעיה הזו מופנית גם כלפיהם.
זה קהל קשה, שכבר מרד נגד ההנהלה בעבר, אבל עכשיו העורכים דורשים את הדחתו של חבר הנהלה חדש בוויקימדיה, הקרן שמפעילה את הארגון, אמנון גשורי.
מה הבעיה איתו? ובכן, זה קצת מקרה של זריעת רוח וקצירת סופה. זוכרים את ההסכם המתועב והחשאי שנחתם בין אפל וגוגל, שבו שתי החברות התחייבו שלא לגייס זו את עובדיה של זו? הקנוניה נגד עובדיהן שעליה הן נאלצו לשלם פיצויים במאות מיליונים? אז גשורי היה אז עובד בגוגל, ומייל מ-2007 שנחשף במהלך התביעה הראה שהוא דיווח לאריק שמידט, אז מנכ"ל גוגל, שעובד גוגל שניסה לגייס עובד אפל "יפוטר תוך שעה."
גשורי כנראה לא חשב שהמייל הזה מ-2007 יחזור לנשוך אותו, אבל זה מה שקרה. והעורכים של ויקיפדיה לא מוכנים, ייאמר לשבחם, לקבל הנחיות מאדם שהיה מעורב בקשר נגד הציבור. להחלטות של העורכים אין תוקף משפטי מחייב, אבל חלק ניכר מההון הסימבולי של ויקיפדיה נובע מהעורכים שלה. אם היא מאבדת אותם, לא נשאר לה הרבה.
קצרצרים
1. הפגנות גדולות נגד אובר נערכו אתמול בכל רחבי צרפת, כאשר אל נהגי המוניות השובתים הצטרפו גם איגודי הרופאים, עובדי הממשלה, עובדי בתי החולים, בקרי התעופה והחוואים. המשטרה עצרה כ-20 מפגינים והשתמשה בגז מדמיע. הפעילות של אובר בלתי חוקית בצרפת ואף על פי כן היא נמשכת. המחאה נגד חברת ההסעות מגיעה על רקע משבר כלכלי מתמשך בצרפת, שנובע מחוסר יכולתה של הממשלה להוריד את אחוזי האבטלה ולמנוע את השחיקה בשכר. הדבר האחרון שהצרפתים צריכים עכשיו הוא חברה בינלאומית שתהפוך את הנהגים שלהם לעובדי קבלן ותעלים בעשן את הזכויות הסוציאליות שלהם – חברות אחרות ינסו לעשות את אותו הדבר. אובר הזהירה את לקוחותיה בצרפת מאפשרות של אלימות נגדם והודיעה שהיא מגבילה את הפעילות שלה זמנית. מצוין. עכשיו תהפכו את הציות לחוק למשהו קבוע ונמשיך משם.
2. רבותי, מהפך: מחקר שנערך בבריטניה העלה שילדים (שמוגדרים לצורך המחקר כבני 5 עד 15) מבלים יותר זמן מול האינטרנט מאשר מול הטלוויזיה. בממוצע, ילד בריטי שורץ ברשת 3 שעות ביום, בהשוואה ל-2.1 שעות מול קופסת השוטים. המחקר מצא שבשנתיים האחרונות, חל זינוק מסיבי בזמן שילדים מבלים ברשת. שימוש מרכזי של הרשת הוא לתכני וידאו: מחצית מהילדים אמרו שהם צופים ביוטיוב לפחות פעם ביום. במידה לא מועטה, זה פשוט שינוי בצורה שבה הם צופים בטלוויזיה: עכשיו הם לא תלויים יותר בגחמות לוח השידורים.
3. לפני כחודש החל בארה"ב הרישום של רחפנים. עד ה-21 בינואר, הרישום היה חינמי ודרש בסך הכל הכנסת כמה פרטים למאגר מידע ממשלתי שאף אחד לעולם לא ינצל לרעה או ידליף. עד כה, מדווחת רשות התעופה האמריקאית בגאווה, היא רשמה 300,000 כלי טיס בלתי מאוישים. מעתה, הרישום יעלה 5 דולר. המיני-רגולציה הזו היא תוצאה של שורה של כמעט-התנגשויות עם רחפנים שהובילה לדרישה נרחבת לרישום שלהם.
4. מחקרים – כן, נעשו מחקרים בנושא – מראים שיש צורך ב-5 תמונות שונות עד שהמשתמש הממוצע יחוש מספיק בנוח עם הסלפי שצילם כדי לשתף אותו במדיה החברתית. החרדה החברתית הופכת לאקוטית יותר כשמדובר באתר ההיכרויות טינדר. שם, הצורך להיראות במיטבך גדול הרבה יותר. למספר משתמשות זה נמאס, אז הן מובילות מרד: הן מפרסמות תמונות שלהן בטוויטר כפי שהן נראות בטינדר וכפי שהן נראות באמת. יפה.