בדיקת כלכליסט
האם שירות נטפליקס בישראל שווה 32 שקל בחודש?
חיכינו, קיווינו, התפללנו והתחננו לא מעט שנים כדי שנטפליקס יגיע לישראל - וסוף סוף זה קרה. האם השירות יהפוך לתופעה תרבותית ויאיים על המודל העסקי של חברות הכבלים והלוויין? "כלכליסט" לקח אותו לבדיקה - וחזר עם התשובות
האיום הגדול ביותר על גופי השידור המסורתיים הגיע הערב (ד') לישראל. והאמת? נראה שבינתיים אין להם יותר מדי ממה לחשוש. לגרסה הישראלית של נטפליקס יש אמנם מחיר מפתה, קצת יותר מ-30 שקל בחודש, אבל מבחר מצומצם יחסית והיעדר כתוביות בעברית מונעים ממנה מלהפוך למתמודדת אמיתית, לפחות בשלב זה.
- נטפליקס מתחילה לשדר גם בישראל; המחיר - 7.99 דולר למנוי בסיסי
- תערוכת הענק CES נפתחת בסימן מכוניות אוטונומיות
- נטפליקס ועוד 499: המנצחות והמפסידות של S&P 500 ב-2015
חיכינו, קיווינו, התפללנו והתחננו לא מעט שנים כדי שנטפליקס יגיע לישראל. שירות הסטרימינג הוא כבר תופעה תרבותית בארה"ב, שהכניס הרגלים כמו צפיית בינג' למיינסטרים ושיחק תפקיד משמעותי בהפיכת סדרות דלות רייטינג מערוצי כבלים שוליים, כמו שובר שורות, ללהיטים היסטריים ותופעה תרבותית בפני עצמם. בשעה שאמריקאים רבים ויתרו על ספק הכבלים שלהם לטובת נטפליקס (ואולי גם הולו ואמזון), אנחנו נשארנו כבולים ליס ולהוט. אפילו סלקום TV שהושק בשנה שעברה לא סייע הרבה לשינוי התמונה.
אבל עכשיו, סוף סוף, מצטרפת ישראל למשפחת העמים, עם השקת נטפליקס גם למשתמשים מקומיים. אז האם השירות יהפוך לתופעה תרבותית ויאיים על המודל העסקי של חברות הכבלים והלוויין? “כלכליסט" לקח אותו לבדיקה וחזר עם התשובות.
סוד ההצלחה
ההצלחה של נטפליקס בנויה על שלוש רגליים - תוכן מגוון ואיכותי, פשטות והיכרות כמעט קריפית עם העדפות המשתמש. הפשטות ניכרת כבר בשלב ההרשמה לשירות. לא צריך להזין פרטים אישיים מורכבים, רק אימייל וסיסמה, ולאחר מכן פרטי אשראי או להתחבר עם חשבון פייפאל.
בשלב ההרשמה תתבקשו לבחור אחד משלושה מסלולים. המסלול הזול ביותר, בעלות של 7.99 דולר לחודש, מאפשר להשתמש בשירות במכשיר אחד בלבד בכל עת ולראות תכנים באיכות רגילה. תמורת 9.99 דולר לחודש, תזכו באפשרות לצפות בתכנים בשני מכשירים בו זמנית ובאיכות HD. ואם תשלמו 11.99 דולר, תקבלו תכנים באיכות של עד אולטרה HD ובאפשרות צפייה בארבעה מכשירים בכל רגע נתון. המלצת "כלכליסט": לכו על השירות היקר יותר. גם ככה החודש הראשון הוא חינם, ואפשר לשנות מסלול או לבטל את המנוי בכל עת.
הרגל השנייה, היכרות עם העדפות המשתמש, נכנסת לפעולה בשלב האחרון בהרשמה, שבו תתבקשו לסמן לפחות שלוש סדרות או סרטים אהובים מתוך רשימה שתוצג לכם. הבחירה שלכם תשמש ליצירת המלצות ראשוניות, שיילכו וישתפרו ככל שתשתמשו בשירות. משתמשים ותיקים מדווחים שנטפליקס מכירה אותם יותר טוב מכפי שהם מכירים את עצמם, ומציעה להם סדרות מוצלחות בדיוק מצמרר. ההמלצות הראשוניות שהתקבלו היו מוצלחות למדי, וכללו לא מעט תכנים שאני אוהב במיוחד, או שיש סיכוי שאוהב.
אחרי הליך ההרשמה הקצר, עולה המסך הראשי. גם כאן הפשטות היא שם המשחק. ההיצע מחולק בפשטות לפי תכנים פופולריים, תכנים מומלצים וקטגוריות כמו קומדיות, דרמות, מתח, סרטי איכות ועוד. הכול במסך אחד נגלל, בלי צורך לעבור בין תפריטים שונים (אבל מי שרוצה יכול לסנן בקלות לפי סוגות שונות).
מצאתם סדרה או סרט לטעמכם? הקליקו עליו והוא יתחיל להתנגן תוך שניות ספורות. התוכן מוצג על גבי כל מסך הדפדפן, בלי קשקושים כמו פרסומות או קידומים מסביב. רק תוכן. וכמובן שאפשר גם להגדיל למסך מלא. העיצוב פשוט מאוד, כמעט ספרטני, וכזה שמשאיר מקום למה שחשוב באמת. סיימתם לראות פרק בסדרה? לא צריך לקום מהכיסא, הפרק הבא יתנגן אוטומטית. התחילו כתוביות הסיום של הסרט? נטפליקס תציע סרטים נוספים לצפייה בקליק. רק אל תשכחו לדרג את התוכן, כדי שהשירות יידע מה להציע לכם בהמשך.
קל להבין למה נטפליקס הפך לכזו תופעה. השירות בנוי באופן שלא תרצו להפסיק לצפות, מעוצב באופן שנועד למשוך את המשתמש לשבת עוד ועוד מול המסך - כי תמיד יש עוד משהו בתור. את האספקט הזה של החווייה נטפליקס הביאה לישראל באופן מלא. אבל השאלה הגדולה היא מה עם הרגל השלישית והחשובה ביותר - התוכן?
מי שציפה למצוא בשירות מבחר עצום ומקיף כמו זה שזמין למשתמשים אמריקאים - עתיד להתאכזב. מרבית התכנים הם אלו שבהפקת נטפליקס, יש שם כמעט את כל התכנים המקוריים של נטפליקס, כאשר רק היעדרותה של בית הקלפים בולטת (החברה מכרה את זכויות השידור על הסדרה לפני שחשבה להיכנס לישראל). אבל ליינאפ הולך וגדל של סדרות איכות מוצלחות, החל מכתום זה השחור החדש, עבור בדיירדוויל וג'סיקה ג'ונס ועד נרקוס וסנס8, הוא לא די.
לסדרות המקור מצטרף גם מבחר מצומצם יחסית של סדרות פופולריות וקלאסיות מערוצים אחרים. תמצאו שם להיטים כמו המדריך לרוצח, גות'הם, סמוך על סול, שובר שורות, ועוד, אבל לא הרבה מעבר לכך. פרומיל ממה שאפשר למצוא בארה"ב. הסרטים עוזרים מעט לאשש את התמונה, הודות לכותרים כמו משימה בלתי אפשרית, סטאר טרק, מטריקס, ספיידרמן ואינדיאנה ג'ונס, אבל גם כאן המבחר לא עצום וכולל מספר קטן יחסית של סרטים. כזה שימצה את עצמו בתוך חודש או חודשיים.
משרת בעיקר את המכורים
נכון לעכשיו, השירות של נטפליקס משרת בעיקר את המכורים לתכני המקור של נטפליקס. מי שמוכן לשלם 8 דולר בחודש לסדרות (הבאמת טובות) של החברה ולזכות בבונוס בעוד כמה תכנים מעניינים, יעוף על השירות החדש. כל השאר, יגלו מהר מאוד שאין יותר מדי מה לראות שם ועלולים שלא לשרוד את תקופת הניסיון בת החודש.
אבל זו תהיה טעות לשפוט את נטפליקס בישראל רק על סמך ההיצע העכשווי. ראשית, מכיוון שההיצע תמיד יכול לגדול, להתרחב ולהתפתח עד שיגיע למסה קריטית שתהווה איום על יס והוט. אחרי הכול, גם בארה"ב לא התחילה נטפליקס עם כל המבחר שיש לה עכשיו.
שנית, וחשוב יותר, עצם הכניסה של נטפליקס לישראל חשובה. זוהי הפעם הראשונה ששירות סטרימינג בינלאומי משמעותי מתחיל לפעול במדינה, ולמהלך יכולה להיות חשיבות משמעותית לחינוך השוק וליצירת מודעות לחלופות חוקיות שיש לספקיות השידור המסורתיות ולאפשרויות הפיראטיות. זה לא יהיה קל, התגובה הראשונה של גולשים רבים לדיווח על ההשקה בישראל הייתה "למה לא קודי וזהו?”.
אבל עם מאמץ מרוכז להרחבת ההיצע, ומהלכים לחינוך השוק באמצעות קמפיין נרחב, נטפליקס יכולה לחולל מהפכה באופן שבו ישראלים רבים צורכים את הסדרות ואת הסרטים שלהם. השאלה היא האם לחברה איכפת מספיק מהשוק המקומי על מנת לעשות את זה. בהתחשב בעובדה שלשירות בישראל אין עדיין כתוביות בעברית - לא היינו מהמרים על מהלך שכזה בעתיד הקרוב.