$
חדשות טכנולוגיה

טים קוק: "סין תהיה השוק הגדול ביותר של אפל כבר בעתיד הקרוב"

מנכ"ל אפל התראיין לתכנית התחקירים "60 דקות", העניק לה גישה חסרת תקדים למתקני החברה, אך לא עומת עם שאלות קשות לגבי נתוני המכירות או תנאי הייצור במפעלים בסין

עומר כביר 11:5521.12.15
"בעתיד הקרוב, סין תעבור את ארה”ב ותהיה השוק הגדול ביותר של אפל. אין שום ספק" – כך הכריז מנכ"ל אפל, טים קוק, בראיון נרחב שהעניק לתוכנית התחקירים 60 דקות.

 

"כל המספרים מצביעים על כך", הוסיף קוק. “ולא רק מספר האנשים שקונים את המוצרים שלנו, אלא גם מספר האנשים שמצטרפים למעמד הביניים. זה מה שמאפשר לשווקים לגדול בצורה משמעותית".  
הכתבה ששודרה אתמול בתכנית התחקירים של רשת CBS האמריקאית, היתה בעלת אופי יחצ"ני מאוד, והציגה את אפל באור ורוד, כמעט נטול ביקורת משמעותית. חלק גדול ממנה הוקדש לסיור במתקני המחקר והעיצוב של החברה, כשהכתב, צ'רלי רוז, סיפק תגובות פליאה קיצוניות ולרוב אורכה הציג יחס שאופייני יותר למעריץ נלהב מאשר לעיתונאי רציני. קוק לא עומת עם סוגיות בעייתיות בכל הנוגע לפעילות אפל או עומת אתן בצורה לא מעמיקה ולא ייסודית, שאפשרה לו להציג את משנתו כמעט ללא תגובה מצד רוז.

 

טים קוק וצ'רלי רוז בקמפוס של אפל טים קוק וצ'רלי רוז בקמפוס של אפל

 

אולי הסוגיה היחידה שבה הקשה רוז על המרואין שלו היתה תרגילי המס הנרחבים של אפל, שמאפשרים לה להימנע מתשלומי מיסים בגובה מאות מיליוני ואף מיליארד דולרים. רוז שאל את קוק איך הוא הרגיש כשבקונגרס הוא כונה משתמט מס, וזה השיב: “מה שאמרתי להם, ומה שאני אומר לך ולצופים הערב, הוא שאנחנו משלמים יותר מסים במדינה הזו מכל אחד אחר. אנחנו משלמים אותם בשמחה”.

 

אחד מתרגילי המס המוכרים של אפל הוא רשימת חלק ניכר מפעילות החברה באירלנד, מדינה בעלת מדיניות מס מקלה, וניתוב חלק ניכר ממכירותיה בחו"ל דרכה על מנת להימנע מתשלום מסים עליהן. כשנשאל מדוע אפל לא מנתבת את המכירות האלו לארה"ב אמר קוק בזעם: "כי זה יעלה לי 40%, ואני לא חושב שזה דבר סביר. חוקי המס נכתבו בשביל העידן התעשייתי, לא הדיגיטלי. הם מפגרים ופוגעים באמריקה. היה צריך לתקן אותם לפני שנים רבות".

 

רוז הזכיר שהקונגרס מצא שאפל מפעילה מזימה מתוחכמת שמטרתה לשלם מסים זעומים על 74 מיליארד דולר בהכנסות מחוץ לארה"ב. "זה בולשיט פוליטי", אמר קוק בתגובה. "אין בזה אמת. אפל משלמת את המסים שלה עד הדולר האחרון".

 

בנוגע לתנאי העבודה במפעלי אפל לא עומת קוק עם תקריות קשות ודיווחים בעיתיים, וזכה תחת זאת לאפשרות להציג את עמדת החברה כמעט ללא ביקורות. "יש לנו אחריות לתנאי העבודה", הוא אמר. "אנחנו תמיד מנטרים את שרשרת האספקה. מוודאים שתקני הבטיחות נשמרים, שתנאי העובדים הם הטובים ביותר".

 

מנכ"ל אפל התייחס גם לבחירה של החברה לייצר את מרבית מוצריה במפעלים בסין, וטען שהגורם המרכזי בהחלטה לא היה שיקולי עלות אלא שאלה של כישורים. "סין התמקדה מאוד בייצור, במה שמכונה כישורים מקצועיים. ארה"ב הפסיקה לפתח כישורים כאלו. אפשר לקחת את כל יצרני הכלים והצבעים בארה"ב ולשים אותם בחדר שבו אנו יושבים כעת. בסין, יהיה צורך בכמה איצטדיוני פוטבול".

 

במקום דיון ביקורתי שיבחן לעומק את התנאים במתקני הייצור של החברה או ייעמת את קוק עם סוגיות עסקיות מרכזיות כמו מלחמות הפטנטים ההרסניות שלה עם סמסונג; יתהה לגבי ההסתמכות הלא בריאה שלה על מוצר אחד - האייפון - למרבית הכנסותיה; הכישלון המתמשך במכירות האייפד או האטה בגידול; ואף ירידה אפשרית בהכנסותיה בשנה הקרובה, זכה קוק לשאלות מפנקות דוגמת החלטתו לצאת מהארון.

 

"אני אדם מאוד פרטי", אמר קוק. "אבל התחוור לי שאם אגיד משהו, אני יכול לעזור לאנשים אחרים. ואני שמח כי אני חושב שילד היכן שהוא, ילד באלבמה (קוק גדל באלבמה בתקופת הסוערת של מאבק זכויות האזרח בשנות ה-60; ע"כ), אם רק לרגע הוא יעצור ויגיד, 'זה לא הגביל אותו, זה גם לא יגביל אותי'. או אם יש ילד שסובל מביריונות ושוקל להתאבד, אם אני יכול לעזור לילד כזה, זה שווה את זה. אם לא הייתי עושה את זה, לא הייתי מסוגל להסתכל על עצמי בראי".

 

אפל ווטש, עדיין לא קיבלנו נתוני מכירות אפל ווטש, עדיין לא קיבלנו נתוני מכירות צילום: נמרוד צוק

 

קוק לא נשאל גם לגבי המכירות הספק מאכזבות של האפל ווטש או מדוע החברה מסרבת להציג את נתוני המכירות שלו, אלא זכה להרמה להנחתה בדמות התהייה האם הוא סבור שהאפל ווטש צריך לעבור מקצה שיפורים. הוא השיב: “אני חושב שכל המוצרים צריכים, ושהשעון אינו יוצא דופן. אנחנו נמשיך לכוונן...” רוז קטע את קוק ושאל האם הוא מאוכזב מהשעון. "אני לא מאוכזב ממנו", אמר קוק. "כשאנו משיקים מוצר, אנחנו כבר עובדים על הבא בתור, וייתכן שאפילו שעל זה שאחריו וזה שלאחריו. אז כן, אנחנו תמיד רואים דברים שאפשר לשפר".

 

בתגובה לשאלה על כניסה אפשרית של אפל לתחום הרכב אמר המנכ"ל: "אחד הדברים הכי נהדרים באפל הוא שכנראה יש לנו יותר סודות מאשר ל-CIA”.

 

בסופו של דבר אף שכללה כמה אמירות חשובות, הכתבה בת כ-30 הדקות תיפקדה פחות ככתבה עיתונאית ויותר כסרט תדמית בעבור חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם. אפל זכתה לבמה להציג מעליה את מתקניה השונים, לחשוף את החדשנות של המטה החדש שהיא בונה, ולהדגים את הטכנולוגיות שהיא מפתחת.

 

רוז הביע השתאות מפיתוחים טכנולוגיים שאינם חדשים או ייחודיים לאפל ונראה שהוא חסר את הידע או את הרצון על מנת להעמיד דברים על דיוקם או לעמת את קוק ובכירי אפל האחרים עם שאלות קשות. לעתים נדמה שמערכת תוכנית התחקירים הוותיקה כל כך התרגשה מהגישה לה זכתה למתקנים שכמעט שלא נחשפים לציבור, ששכחה שתפקידה הוא לבקר את מושאי הסיקור שלה ולא להלל אותם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x