$
חדר מחשבים

איפה הקונים של חברות הטכנולוגיה בתחום התוכנה וה-IT?

השינויים הארגוניים שעוברים על ענקיות הטכנולוגיה הארגונית משפיעים גם על תחום הרכישות של סטארט-אפים בתחום

ארז עופר 14:1406.12.15
לאחרונה הוכרזו כמה עסקאות ענק של מיזוגים ורכישות בענף הטכנולוגיה: EMC/Dell, WDC/SanDisk, Lam-Research/KLC-Tencor. עסקאות אלו מגיעות לאחר שנה עמוסה מאוד של מיזוגים ורכישות בקנה מידה גדול, עם Avago/Broadcom, Nokia/Alcatel-Lucent ו- Intel/Altera.

השנה עומדת להיות שנת שיא לפעילות מיזוגים ורכישות בכל התעשיות.

כפי שמציין דו"ח של PitchBook מהחודש שעבר: "גם אם השווי הכולל יירד ברבעון 4 ל-320 מיליארד דולר – בהשוואה ל-437 מיליארד דולר ברבעון 3 – השווי הכולל של העסקאות ב-2015 עדיין יעבור 1.7 טריליון דולר". עם זאת, נוכח מספרם הגדול של מיזוגים במיליארדי דולרים, יש תחושה מטרידה שהקונים המסורתיים של חברות הטכנולוגיה מבצעים פחות רכישות של חברות סטארט-אפ קטנות יותר שנתמכות על ידי קרנות הון סיכון, רכישות שבדרך כלל נסגרות תמורת כמה מאות מיליוני דולרים.

 

איפה כל הקונים של חברות הטכנולוגיה בתחום ה-IT ותוכנה? איפה כל הקונים של חברות הטכנולוגיה בתחום ה-IT ותוכנה? צילום: Shutterstock

 

בעוד Dell, EMC ו-VMware עסוקות בעסקה שלהן, מספר הרכישות של חברות טכנולוגיה קטנות יתכווץ עוד יותר. CB Insights מציין בניתוח שפרסם לפני כמה שבועות, כי "היו רק 45 אקזיטים בשווי 100 מיליון דולר ומעלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015, כך שאם נמשיך בקצב זה, זו תהיה השנה הראשונה עם פחות מ-70 אקזיטים של 100 מיליון דולר ומעלה מאז 2010".

 

לכן, מעניין להסתכל על כמה מהנתונים האחרונים של חברות מחקר שעוקבות אחר פעילות זו. עיון בדו"ח של PitchBook, שבו הם עוקבים אחר עסקאות עוד מ-2010, והשוואה בין חלון הזמן 2010-2012 לזה של 2013-2015 (הדו"ח מגיע רק למחצית הראשונה של 2015, לכן הוספתי כמה מהעסקאות האחרונות שהוכרזו עד סוף אוקטובר 2015), ממחיש את המגמות הבאות אצל קונים של חברות IT/תוכנה:

 

1. פעילות מואצת - מיקרוסופט. משמונה עסקאות בשנים 2010-2012 ל-18 עסקאות בשנים 2013-2015, והקצב הולך מתחזק בחודשים האחרונים. אין ספק שעם מנכ"ל חדש והגברת הפוקוס על מחשוב ענן ואבטחה, מיקרוסופט פעילה מאוד בשוק. סיסקו שומרת על רמת פעילות קבועה בדו"ח המקורי – שמונה עסקאות בכל אחת מהתקופות – אך האיצה את פעילותה בחודשים האחרונים עם עוד חמש עסקאות, ולאחרונה הכריזה על שלוש עסקאות בתוך שלושה ימים. עם מנכ"ל חדש, הגברת ההתמקדות על תחום האבטחה וחשש להישאר מאחור בנוף המשתנה של זירת ה-IT, יש לסיסקו את היכולת והרצון להמשיך ברכישות.

 

2. פעילות יציבה - EMC. נראה ש-EMC שומרת על קצב יציב של עסקאות, והעסקה עם Virtustream היא ציון דרך עבור EMC במאבקה להישאר רלוונטית בעידן הענן. עם זאת, לאור המיזוג עם Dell (אם אכן ייסגר), די ברור שנראה האטה בקצב העסקאות עבור EMC ו-VMware.

 

3. ירידה בפעילות - ניתן לראות ירידה בפעילות של Dell, לאור הפיכתה של לחברה פרטית. HP לא מופיעה בדו"ח, אך רמת פעילותה נמשכת בקצב אחיד וקרוב לוודאי תרד למשך זמן-מה עד שהחברה החדשה Hewlett Packard Enterprise תחזור לבצע רכישות.

 

או אז התמונה מתבהרת. למעט כמה חברות ספורות שיכולות להיות אגרסיביות ולהגביר את פעילותן, היתר מאטות את הקצב. אף שיתרות המזומנים בריאות למדי, יש סיבות רבות להאטה: חלק מהחברות עסוקות בארגון הפעילות הפנימית שלהן, במקרים רבים הערכות השווי הצפויות עבור מיזוגים ורכישות זינקו באופן משמעותי (מסימני הזמן), ישנה מעורבות של משקיעים אקטיביסטים בחלק מהחברות הבוגרות, וכד'.

 

עם הירידה בפעילות של הגוורדיה הישנה, אפשר לצפות שרמת הפעילות תגבר עבור החברות שהפכו לחברות ציבוריות בשנים האחרונות: Box, New Relic, ServiceNow , Palo Alto Networks, Workday, ואלה רק כמה מהן. כמה חברות פרטיות נעשו גם הן פעילות בשנים האחרונות: Dropbox, Docker ו- Cloudera.

 

שחקניות קיימות אחרות ממשיכות להיות פעילות, אם כי בקנה מידה קטן יותר: Blackberry, Red Hat, SAP, Teradata, F5, Check Point, Symantec/Veritas, ועוד. אפשר לצפות שהשחקניות הגדולות בתחומי הענן והאינטרנט ייכנסו לעוד עסקאות בענפי ה-IT והתוכנה: גוגל, אפל, אמזון ואינטל.

 

המסר ברור, גם לחברות סטארט-אפ ישראליות: החברות הוותיקות רוכשות פחות, החברות הציבוריות החדשות מתחילות לרכוש אבל לא ימלאו את החלל כל-כך מהר. חברות פרטיות צריכות לממש אסטרטגיה של בניית חברה עצמאית שפוטנציאלית תוכל להנפיק בשווקים הציבוריים ולא לתכנן על רכישה. אם הצעות רכישה יגיעו לאורך הדרך יש לשקול אותן כמובן, אבל זו לא התכנית ארוכת הטווח.

 

לסיום, להלן 9 כללי אצבע ליזמים לבניית חברה עצמאית:
1. פעילות בשוק גדול.

2. בניית קו מוצרים רחב מספיק שיכול להוות 'פלטפורמה' מספיק רחבה.

3. מיצוב החברה כמספקת פלטפורמה רחבה ולא מוצר נישתי.

4. טכנולוגיה עמוקה שקשה לחקות שנותנת יתרונות משמעותיים ללקוחות.

5. עבודה מתמשכת על התאמת שוק/מוצר, כך שהשוק 'מושך' את המוצר, ומכירתו לא מהווה מאמץ מתמשך של 'דחיפה' קשה על-ידי ארגון המכירות (Pull vs. Push).

6. בניית צוות ניהולי מנוסה וגלובאלי בעל ניסיון וותק בכל תחומי פעילות החברה, במיוחד שיווק ומכירות.

7. שדרוג הצוות לאורך חיי החברה ללא היסוס. לא כל אחד מתאים לכל שלב של החברה.

8. בניית חברה עצמאית משמעותית יצריך בדרך כלל גיוס כספים משמעותי. כל סבב גיוס צריך להעשות בצורה שתאפשר גיוסי המשך גדלים בהתאם לצרכי החברה.

9. בניית סינדיקט משקיעים וחברי דירקטוריון שיתרמו לפעילות החברה, יוכלו לספק גב פיננסי מתמשך לפעילות החברה, ועצם מעורבותם ימשוך משקיעים נוספים לשלבים מתקדמים של מימון החברה.

 

הכותב הינו שותף בקרן ההון סיכון 83North

בטל שלח
    לכל התגובות
    x