פידליטי חותכת את השווי של טאבולה בכמחצית
שווי טאבולה, מהשחקניות הבולטות בתחום המלצות התוכן, הוערך עד כה ב-700 מיליון דולר. פידליטי, מקרנות ההון הפרטיות הגדולות בארה"ב, חתכה גם את הערכת השווי של סנאפצ'ט ב-25%
קרן ההשקעות פידליטי בלו צ'יפ, אחת מקרנות ההון הפרטיות הגדולות בארה"ב, חתכה את שוויין של כמה מענקיות ההייטק בהן היא משקיעה - אחת מהן היא טאבולה הישראלית ששוויה נחתך לפיה בכ-46%. טאבולה לא לבד בסירה, כאשר לצידה חותכת פידליטי גם ב-25% אפליקציית הצ'ט והתמונות סנאפצ'ט, וזאת בהתייחס לתקופה שבין יולי וספטמבר, ובשורה של חברות נוספות כגון YourPeople ו- Appirio. את המספרים של פידליטי חשף אתמול (ד') אתר המגזין פורצ'ן.
- הניו יורק טיימס: טאבולה תגיע לשווי של יותר ממיליארד דולר
- טאבולה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ג'ובוקיט
- טאבולה מחדשת את החוזה עם קבוצת Gannett ב-50 מיליון דולר
יחד עם זאת, פידליטי לא רק מציגה ירידות אלא גם מדווחת על עלייה בשווי של לא מעט חברות, בכלל זה עלייה של 150% בשווי של אפליקציית ההסעות אובר ושל 15% בשוויה של סוכנות החלל הפרטית SpaceX.
טאבולה, הפעילה בתחום המלצות התוכן, השלימה השנה סיבוב גיוס בן 117 מיליון דולר בהובלת פידליטי שהשקיעה בה באמצעות מספר קרנות. אחת מהן היא הקרן שדיווחיה נחשפו - Fidelity Blue Chip Growth Fund, שהשקיעה במסגרת הסבב 6.62 מיליון דולר.
הקרן מדווחת כי שוויה של טאבולה ירד כבר בסוף יולי, אז עמד שווי ההשקעה שלה על 3.51 מיליון דולר. מאז ועד סוף ספטמבר הוא עלה במעט ל-3.54 מיליון דולר. ועדיין, שווי האחזקות שלה בטאבולה מוערך על ידה כנמוך בכ-46% מהשווי בו השקיעה בחודש פברואר. במאי האחרון הצטרפה לסבב זה גם באידו בהשקעה של מיליוני דולרים נוספים.
טאבולה היא רשת פרסום הממליצה על כתבות מאתרי חדשות וכן על מאמרים מסחריים ומשלבת אותן באתרים כגון ביזנס אינסיידר, יורוספורט, אתר הדיילי ויאהו יפן.
כמה שווה טאבולה?
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", סבב הגיוס בהובלת פידליטי הוערך אז ביותר מ-700 מיליון דולר. אם לטענתה של פידליטי השווי של טאבולה ירד מאז בקרוב למחצית אזי היא צריכה להיות שווה כיום כ-350 מיליון דולר, שווי נמוך למדי עבור חברה שגייסה כ-160 מיליון דולר. חברת הדירוג הישראלית Zirra שהוקמה לאחרונה בידי מושית יפה וענר רבון ומתמחה בהערכת חברות הייטק פרטיות, מעריכה כי שוויה של טאבולה נמוך מהשווי בהשקעה: 600-500 מיליון דולר, אך מוסיפה כי השווי בכל אקזיט אפשרי צפוי לעמוד על 1.1-1 מיליארד דולר. לשם השוואה, שוויה של המתחרה אאוטבריין עומד על פי זירה עומד על 700-600 מיליון דולר. הערכת שווי זו מתבצעת באמצעות אלגוריתם מתמטי שלוקח בחשבון גורמים ענפיים ומגמות עולמיות, כמו גם פרמטרים בחברה עצמה.
על פי Zirra, טאבולה יכולה לממש את ההבטחה הגלומה בה ולייצר תשואה של 80%-90% בממוצע על ההשקעה בה בתוך עד כשנתיים. ובכל זאת, חברת המחקר מניפה כמה דגלים אדומים באשר ליכולתה לממש את ההבטחה הזו: לטענתה, הענף בו מצויה היא ומתחרתה אאוטבריין הישראלית - ענף ההמלצות להמשך הקריאה באתרי חדשות - מבוסס על מודל עסקי של תשלום על כל קליק, המתבסס על תחרות מחירים; לטענתה, הדיבורים על אקזיט והנפקה לא התגשמו מעבר לשנתיים וגם האזכורים של כלי התקשורת כאילו החברה שווה מיליארד דולר קשים להוכחה.
עוד מציינת חברת המחקר כי הענף כולו סובל מירידה בתכנים, מירידה בתשואה על כל קליק וכן הוא רווי בהמלצות על תוכן לא נאות, ספאם ותוכן אגרסיבי. הענף סובל גם מתחרות עם פתרונות המפותחים בתוך כלי התקשורת ומכניסה של מתחרים חדשים.
המשבר משפיע על חברות הפרסום
לכל זאת יש להוסיף המשבר המתמשך בשוק הפרסום המקוון שמוריד לריצפה את מחרי המניות ברוב חברות הפרסום הגדולות, למעט אלה של גוגל ופייסבוק. חברות פרסום זרות כמו רוקט פיול או ישראליות כמו מטומי ומרימדיה חתכו באופן ניכר את מחיר המניה שלהן בחודשים האחרונים.
שווי של חברה הייטק פרטית הוא עניין נזיל, ומשתנה כמעט מדי יום וגם תלוי בעיקר בנקודת המבט של היזם או המשקיע שנתן את כספו. ובכל זאת, שוויה של חברת סטארט-אפ נקבע בדרך כלל בזמני סיבובי הגיוס שלה באופן שמוסכם על היזמים וכלל המשקיעים ומייצג הצפה או ירידת ערך לחברה. בזמנים שבין גיוס לגיוס קשה להעריך את שוויה של החברה באופן אובייקטיבי. ובכל זאת, ההערכה שמבצעת פידליטי בלו צ'יפ היא הצצה מרתקת לתנודתיות הזו בין סבב גיוס למשנהו.
יש לציין כי הנתונים נחשפו רק בידי אחת מבין כמה קרנות בת של פידליטי שהשקיעו יחד בטאבולה תחת השם פידליטי.