Mobile 2016
"זה רק עניין של זמן עד בישראל יהיו אקזיטים מתחום ה-digital health"
בפאנל בנושא בריאות דיגיטלית בוועידת מובייל 2016 של "כלכליסט", הסכימו המשתתפים כי התחום הטרי בישראל עוד יניב אקזיטים ומסבירים מדוע היזמים הישראלים עדיין רחוקים מליצור פה עוד צ'קפוינט או ווייז
"חברות ה-digital health בישראל אולי עוד לא בשלות לאקזיט אבל אם ניתן לזה עוד זמן זה יקרה", כך אמרה היום (ב') ענת נשיץ, שותפה בקרן OrbiMed בפאנל mobile health בוועידת המובייל של "כלכליסט".
נשיץ אמרה כי "הרוכשים בתחום הזה הם לא מי שאנחנו רגילים לחשוב עליהם. IBM לדוגמה עשתה כמה רכישות השנה, גם בנושא דאטה והניתוח שלו. יש גם חברות של הפצת ציוד רפואי ומבטחים וגם בתחום האספקה עושים רכישות. כלומר, זה טווח די גדול. גם גוגל עשתה שיתוף פעולה עם חברת תרופות כמו נוברטיס ומכאן שמגוון האנשים שמשחקים בתחום הזה הוא גדול מאוד".
נשיץ אמרה עוד כי "אחד התחומים החמים להשקעה בבריאות דיגיטלית הוא מכשירים דיגיטליים. גם דאטה זו הזדמנות גדולה, גם לנתח את המידע הזה ואבטחתו. אם חושבים כמה מידע נוצר על כל אדם בכל רגע נתון זה גם הזדמנות מדהימה אבל גם מפחיד. דבר נוסף זה כל מה שקשור לצרכנים זו הזדמנות גדולה, כמו לדוגמה טלמדיסין (רפואה מרחוק באמצעים אלקטרוניים – מ"פ) שבארה"ב השימוש בה גדל ב-400% בשנתיים האחרונות כי אנשים לא רוצים ללכת לרופא וכיום בביטוח זה מכוסה בארה"ב. אנחנו מאמינים בזה מאוד. מצד שני אני פחות ששה להשקיע בדברים שאי אפשר להגן עליהם, ומבחינה הזו הרגולציה עוזרת".
אייל גורה, משקיע ויזם ויו"ר ZEBRA Medical, אומר שהסיבה שאין "צ'קפוינט" בעולם הבריאות היא כי "מדובר בתחום שהוא הרבה יותר מורכב מאשר תחומים אחרים. יש משתתפים נוספים לפיתוח, כמו הרגולטור דוגמת ה-FDA, או המבטח במקרה של השווקים האמריקאיים, החולים, בתי החולים וכדומה. לכן הרבה יותר קשה לעשות דברים כמו waze. סיבה שנייה היא שיזמים ישראלים לא ממש חווים את הצורך. בארה"ב אם באים למישהו עם הצעה לראות את בדיקות הדם באפליקציה שלך אז שומעים וואו. פה כולנו רגילים לקבל את הבדיקות במחשב מקופות החולים ולכן לא נראה שיש צורך". גורה אמר כי תחומים מעניינים מבחינתו הוא "בכל נושא הביג דאטה, אבל צריך לזכור שמה שחשוב הוא החזון. דברים מעניינים קורים בתחום התזונה שהיום אולי לא יקנו אותם אבל עוד 3 שנים אולי כן".
דרור שרון, מייסד Consumer Physics, המייצרת מכשירים שמסוגלים למדוד בעזרת אפליקציה את מדדי התזונה השונים של מוצרי מזון, כמו אחוזי השומן, קלוריות ועוד. לדבריו, כיום יש לחברה כבר 1,500 מפתחים ו"המטרה היא להגיע למיליארד איש באמצעות הסמארטפון. לפני חמש שנים כשרק התחלנו קיבלתי תגובות שליליות לרעיון, אבל היום כשאני אומר שאני מספר לאנשים מה אני עושה – חומרה, מיקרואופטיקה, מזון וסמארטפון – כבר הרבה יותר ברור על מה מדובר".
יערה גרינברג, סמנכ"לית Medisafe, אמרה כי "מההתחלה היתה לנו מערכת חברתית שמחברת בין המטופל לבין משפחה וחברים ומטפלים על מנת לסייע להם להתמיד בנטילת תרופות. היום יש לנו קרוב ל-2.5 מיליון משתמשים שהורידו
את האפליקציה ואנחנו מוסיפים כלים נוספים כמו חיבור עם הרופא כדי לעזור למטופלים להתמיד בנטילת התרופות. אני מסכימה עם מה שאייל אמר לגבי המורכבות של הרגולציה. הצורה שאנחנו מתמודדים עם הרגולציה בארה"ב הוא להיות הקו המחבר בין חברת הביטוח, המטופל ובית המרחקת, כלומר לא לשנות את המערכת מהיסוד אלא לשפר אותה".
לגבי מערכת היחסים עם הרגולטור אמרה גרינברג ש"היום אנחנו לא צריכים להתמודד עם ה-FDA , אבל היינו צריכים לעבור תהליך רגולטורי לגבי פרטיות המטופלים אז זה כן דרש משאבים אבל זה משהו שאפשר להתמודד איתו".
לגבי אפשרויות ההכנסות אמרה גרינברג כי "אם אתה חברת תרופות יש ערך רב למידע על השימוש בתרופה כמו בחתך מסויים במקום מסויים ואם הם נוטלים את התרופה, מתי ואיך. אנחנו משתמשים במידע גם לטובת צרכים עסקיים וגם למשתמשים. אחד האתגרים הגדולים זה להבין את הצרכים של הרופאים. איזה מידע הם צריכםי ומתי ואיך מחזקים את הקשר בין הרופא למטופל".
שרון אמר כי אמנים מעניי אותו לחבור לחברה גדולה אלב לא בהכרח מעניין אותו למכור. אם כי באופן כללי יש מזל שיש משקיעים שרוצים שהחברה תגדל ואנחניו מאוד ממוקדים ביצר ערך ללקוחות ולגדול ככל האפשר. כרגע רכישה לא עומדת על השולחן".