$
חדר מחשבים

צריך להפסיק להסתמך על יצרן התוכנה ולעבור למודל ענן

הפסקת התמיכה של מיקרוסופט במערכות ההפעלה הוותיקות שלה כמו XP ו-ווינדוס Server 2003, מעלה את השאלה האם לא עדיף לעבור להשתמש בשירותי ענן?

תומר שוייצר 18:4012.07.15

בניגוד להכרזה על הפסקת התמיכה של מיקרוסופט במערכת ההפעלה המצליחה XP, שלוותה בכיסוי תקשורתי אינטנסיבי, הרי שהמהלך של ענקית התוכנה לסיים את התמיכה ב - Windows Server 2003, כמעט ואינו זוכה לאזכור במדיה.

זאת למרות שמאות ארגונים בישראל אשר מתבססים על מערכת ההפעלה להפעלת מערכי המחשוב שלהם, יפסיקו החל מה-14 ביולי לקבל תיקונים ועדכונים. זאת אומרת שתקלות פוטנציאליות ופרצות אבטחה בקוד לא יתוקנו והם יהיו חשופים להתקפות סייבר ונוזקות.

 

מחשוב ענן ייתר את רכישת התוכנות? מחשוב ענן ייתר את רכישת התוכנות?

 

אין זה אומר שב"יום הדין", מערכות ההפעלה יפסיקו לעבוד, אולם הפסקת התמיכה עלולה להציב מערכות כוללות ואפליקציות קריטיות לארגונים בסכנה. הסכנות הצפויות לשרתים לא מעודכנים מגוונות, וכולן פוגמות באופן ישיר בתפעול תקין ושוטף של מערכות ה-IT בארגון. מה שפותח חלון רחב לעולם שלם של בעיות, קשיים ואיומים מיותרים.

 

בעולם בו מערכות ה-IT מהוות בסיס תומך לפעילויות עסקיות ומשרתות את הארגון לטובת צמיחה ושגשוג, הזנחת תחום מיגרציית השרתים למערכות הפעלה חדשות יותר עלולה לקדם פגיעה ממשית לארגון.

 

סכנות האבטחה כוללות פריצות לשרתים, גניבת נתונים, התקפות על שרתים, השתלטות על שרתים והתקפות החוצה משרתים אלו כלפי שרתים נוספים, אובדן מידע ועוד. בנוסף, לגופים הכפופים לרגולציה תהיה פגיעה מידית ביכולת לעמוד בדרישות רגולטוריות בסיסיות ובכך פעילותם העסקית עלולה להינזק.

 

מערכות חומרה, תוכנה ואפליקציות חדשות עשויות להיתקל בקשיים וכשלים אינטגרטיבים בשל עבודה מול מערכת הפעלה ישנה ולא עדכנית, דבר העלול לעלות בשעות עבודה רבות מיותרות ולפגוע באופן ישיר בתפעול השוטף ובהתקדמות הארגון.

 

אין ויכוח באשר לתועלת של העברת שרתי הארגון למערכת הפעלה חדשה יותר אך גם מעבר למערכת הפעלה חדשה אינו מספק לתועלת הארגון. במקום זאת יש לראות בכך הזדמנות אמיתית לארגונים להתנתק מ"העולם הישן" ולבחון מעבר לסביבת הענן.

 

ארגונים אשר ישכילו לנצל את צומת הדרכים הנ"ל לטובת מעבר לעבודה בענן ירוויחו פעמיים. פעם אחת משום שעבודה מול ספק שירותי ענן מקצועי כוללת עדכוני תוכנה שוטפים כחלק מהשירות, ועל כן הארגון ייהנה מעבודה במודלים המתקדמים ביותר בכל עת.

 

פעם שניה ארגונים אלו ירוויחו ממגוון היתרונות הנוספים המתלווים לשירותי מחשוב ענן. ההכרזה של מיקרוסופט מסמלת במידה רבה את "העידן הישן" של השימוש בתוכנות ובמערכות הפעלה ולא רק בכל הקשור לתוכנה עצמה אלא לאופן בו אנו צורכים ומיישמים את התוכנה בארגון.

 

למעשה ארגונים שרכשו רישיונות והתוכנות "שייכות" להם מחוייבים לאור הצעד של מיקרוסופט לשאת בהוצאות כלכליות לא מבוטלות, לבצע מיגרציה והתאמה לתוכנות מחשוב ארגוניות אחרות (לדוגמא מערכות ה-ERP או ה-CRM) למערכת ההפעלה החדשה, הדרכה, שעות השבתת מערכת ועוד. 

 

בין אם במערכות ההפעלה בשירות IaaS או עדכוני אפליקציות בשירות SaaS, הלקוח אינו צריך לדאוג להורדת עדכונים חדשים והתאמה של התוכנה לצורכי הארגון. במציאות כזו השאלה של הפסקת עדכוני התוכנה על ידי הספק אינה רלוונטית עוד והאחריות עוברת אל ספק שירותי הענן.

 

תפקידו הוא לוודא כי קיימות כל המערכות הנדרשות לביצוע ניטור ובקרה של קווי התקשורת והשרתים בענן 24/7, מערכות ענן יתירות באופן מלא, Uptime מקסימאלי וכמובן צוות תמיכה מקצועי ונגיש, בסופו של יום כל אלו מאפשרים ללקוח את השקט והמרחב להתמקד בליבת העסק ללא דאגות. זהו העידן החדש של ה-IT והגיע הזמן לעבור אליו.

 

הכותב הינו מנכ"ל חברת Y-tech ונציג ישראל בוועדת התקינה הבינלאומית למחשוב ענן של ארגון ISO

בטל שלח
    לכל התגובות
    x