מנכ"ל אורנג' העולמית: "אוהב את ישראל, המחלוקת אינה פוליטית"
סטפן רישאר בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות": "מדובר בעניין מסחרי טהור, שנוגע לשימוש במותג שלנו על ידי חברה בהסכם רישיון. אנחנו לא רוצים לעשות את זה, ולכן דנו על זה עם פרטנר". לדבריו, "אין לזה קשר לקמפיין אנטי-ישראלי. אני חבר שלכם, אתם עם נפלא"
כבר מחר בבוקר". אחרי שהחברה בניהולו הודיעה על רצונה לסיים את ההתקשרות שלה עם הזכיינית בישראל, התייחס המנכ"ל בקולו בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" למחאה נגדו והדף את הטענה שהחברה בניהולו פועלת מטעמים של חרם: "אנחנו חברים של ישראל, אין לזה שום קשר לישראל, אנו אוהבים את ישראל".
- המהלך של אורנג' העולמית: תקרית שיצאה מכלל שליטה?
- אורנג' העולמית: פועלים לסיום ההתקשרות עם פרטנר בישראל
- "איפה היה מנכ"ל אורנג' כשחידשו את השימוש במותג עם פרטנר ל-10 שנים?"
רישאר ציין בראיון כי הוא מרוצה מכך שניתנה לו אפשרות להבהיר את מה שהגדיר כ"אי הבנה" של הדברים שאמר במצרים. "אני מאוד שמח שיש לי הזדמנות לומר מה האמת המדויקת", אמר נשיא חברת אורנג'. "הנקודה היא שכפי שאתה יודע אורנג' טלקום אינה פועלת בישראל. מעולם לא היינו בישראל, ואולי חבל שזה ככה. למעשה יש לנו חברה מקומית שנקראת פרטנר, שמשתמשת במותג שלנו אורנג'. זהו הולך אחורה לשנות ה-90, עוד לפני שפראנס טלקום קנתה את אורנג'. זה חוזה שנחתם בעבר".
הוא הוסיף בהקשר זה כי "הנקודה השנייה היא שאורנג' פועלת ב-29 מדינות. כשאני אומר פועלת, אני מתכוון לשירותי טלקום. המדינות שלנו הייתה תמיד לא לתת רישיון למותג שלנו אורנג', כי אנו חושבים שהמותג שלנו הוא ליבת העסק שלנו בתחום הטלקום, ולכן העיקרון שלנו הוא לתת רישיון למותג. לדוגמה, כשמכרנו פעילות בחברה כפי שהיה בשוויץ לפני שלוש שנים – הפסקנו את השימוש במותג, אם יש בעלים חדשים של החברה. במקרה כזה אנו לוקחים את המותג, זו המדיניות שלנו".
המנכ"ל הצרפתי סיפר כי לפני כמה שנים התחיל משא ומתן בין אורנג' לבין חברת פרטנר על מנת לקבוע סטנדרטים להסכם. "תמיד אמרנו לפרטנר שהמדיניות שלנו היא לא לתת רישיון למותג, כי אנו לא עושים את זה באף מקום אחר בעולם. אין לזה שום קשר לישראל, אנחנו משקיעים כסף ביוזמות חדשנות בישראל, אנחנו חברים של ישראל, אין לזה שום קשר למחלוקת פוליטית שאני לא רוצה להיכנס אליה. זו נקודה מסחרית בלבד שנוגעת לשימוש במותג שלנו על ידי חברה בהסכם רישיון. אנחנו לא רוצים לעשות את זה, ולכן דנו על זה עם פרטנר, ועכשיו יש לנו הסכם עם פרטנר עם אופציה בשבילנו לעצור את השימוש במותג בעתיד".
מנכ"ל אורנג' אישר כי חברתו האריכה את הסכם השימוש במותג עם פרטנר למשך 10 שנים נוספות, וביקש להבהיר בנוגע למסיבת העיתונאים שהציתה את הלהבות כי יש צורך לשים את הדברים בהקשר הנכון. "קודם כל, אף פעם לא אמרתי שאורנג' רוצה לצאת מישראל, אין לזה היגיון כי אנחנו לא מפעיל (סלולרי) בישראל. יש לנו אנשים בישראל, אנחנו מאוד שמחים להיות בישראל, יש לנו הרבה קשרים בישראל. אני חוזר שוב, מעולם לא אמרתי שאורנג' רוצה לצאת מישראל".
רישאר ביקש להעביר מסר לאלו שהפנו כלפיו חצים של ביקורת ואמר לא היה מודע בכלל לקמפיין בינלאומי שנוגע להחרמת ישראל. לדבריו, "מה שאמרתי בדיוק זה שאנחנו רוצים להפסיק את הסכם המותג כי אין לנו הסכם כזה עם אף אחד בעולם, זו לא בעיה ישראלית. כשאמרתי אילו הייתי יכול לעשות את זה מחר, כן כמובן, לעשות את זה מחר, כי זה לא המדיניות שלנו לעשות את זה. בכנות אני חושב שמילותיי לא הובנו נכון, אני דיברתי על עניין מסחרי טהור. המדיניות שלנו היא לתת רישיון למותג, לא היית מודע לכך שיש קמפיין בינלאומי שנוגע לכך. אני מאוד מצטער על זה, אבל אין שום קשר בין הנושא הספציפי הזה שהוא ההסכם עם פרטנר והקונטקסט".
על השאלה האם הופעל לחץ על החברה שבניהולו על ידי התנועה הפרו-פלסטינית BDS, שטענה שאורנג' סייעה לחיילי צה"ל במבצע צוק איתן, השיב רישאר כי "זה נכון שקיבלתי מיילים וגלויות שנוגעים לכך, אבל זה לא חדש. אני מנכ"ל החברה כבר כמעט שש שנים ותמיד נשאלתי על כך ואין בכך שום חדש. אני יודע שיש אנשים באירופה שמשתמשים במצב הזה כדי לנסות ללחוץ על אורנג', הצלחנו להתנגד לזה. תמיד עניתי על כך בצורה ברורה. הנקודה היא שיש הסכם לרישיון שאנחנו לא רוצים להמשיך בו כי זו לא המדיניות שלנו, ואין לזה שום קשר לישראל. עובדה שהמפעיל הוא ישראלי. קח שתי דוגמאות, מכרנו את השירותים שלנו בשוויץ ואורנג' כבר לא שם, ודוגמה שנייה מעניינת היא שמכרנו את השירותים שלנו ברפובליקה הדומיניקנית לפטריק דרהי (איש העסקים הצרפתי-יהודי, מבעלי חברות הוט ומירס. א"א)".
בחברת פרטנר הישראלית מיהרו לאיים בנקיטת צעדים משפטיים נגד אורנג'. בעלי החברה, חיים סבן, אמר בהתייחסו לדברים כי "פרטנר היא חברה ישראלית לכל דבר. חתמנו איתם על חוזה ואנחנו שוקלים את צעדינו בעקבות ההצהרה. איומים לא ירתיעו אותי. אני אמשיך לפעול בישראל ולהוביל את המאבק העולמי למענה". מנכ"ל פרטנר היוצא, חיים רומנו, הדגיש כי אורנג' העולמית "לא יכולה לצאת מהמודל הזה, אלא אם היא תשלם הרבה. אנחנו לא קיבלנו שום דבר רשמי, ויכול להיות שזה תירוץ או דרך שלהם לנמק תהליך שאולי הם רוצים לקיים בלי לבוא ולהגיד שזה מהלך פוליטי, אלא להסביר את זה כחלק משיטה אסטרטגית".
רישאר אמר בתגובה לאיומי בעלי החברה הישראלית כי הוא "מקווה שההסברים שנתתי לך יהיו מספיקים לשכנע את כולם בישראל שזה לא פוליטי, שאין לזה קשר לקמפיין אנטי-ישראלי, אני לחלוטין לא בעניין הזה. זה לא העניין שלי וזה גם לא דעתי. אני מאוד ברור כאן. אני מקווה שבהסברים שנתתי נוכל לעצור את זה כי זה ממש שטויות".
בימים שבהם הקריאות לחרם על ישראל גוברות, בחר מנכ"ל אורנג' העולמית להדגיש שהמושג עצמו מעורר אצלו סלידה. "אני מנהל חברה שעושה עסקים ויש לה לקוחות, ומנסה לתת את השירות הטוב ביותר, וחרם הוא עניין של פוליטיקה. אני לא אוהב את עניין החרם כי אני חושב שהלקוחות שלנו סובלים מזה.
בגלל אופי הפעילות שלנו יש לנו מדי פעם בעיות במדינות מסוימות. למשל, בשנה שעברה במצרים היו אנשים שקראו להחרים אותנו. אנחנו חיים עם זה, אבל שוב כחברה מסחרית מה שאנחנו רוצים לעשות זה עסקים ולא חרם".
הדברים שיוחסו לרישאר עוררו כעס רב גם בקרב ראשי המדינה ואזרחים רבים בישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "קורא לממשלת צרפת להתנער פומבית מהאמירה והפעולה האומללה של חברה שנמצאת בבעלות חלקית של ממשלת צרפת". נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטרף לביקורת ואמר כי "באופן מטריד טרם שמעתי גינויים של ראשי המדינה בצרפת על הדברים שהשמיע מנכ"ל אורנג', כפי ששמעתי מבריטניה. אני מצפה שקולם יישמע כאן בישראל, בקהיר ובכל העולם".
בביקור שערך בישראל ב-2012 ציין רישאר כי מאוד הוקסם מהארץ. גם עכשיו, אחרי הדברים הקשים שהוטחו לעברו, הוא לא חוזר בו. "ישראל באמת הקסימה אותי, זו מדינה יפהפייה. זה עם מדהים עם סיפור נפלא. לא נחשפתי לטרגדיות שהיהודים עברו, אבל יש לי הרבה חברים שהם ניצולי שואה. יש לי קשרים אישיים שגורמים לי להרגיש שאני חבר של המדינה הזאת. אני מאוד רגיש לישראל, זאת הסיבה שאני פגוע מהרעיון שהמילים שלי פורשו לא נכון. אני בא דרך קבע לישראל לפגוש פרטנרים שלנו. אני מתכוון להגיע בספטמבר הקרוב ליריד חדשנות, אני מרגיש בישראל בבית".