אמזון הפתיעה בשורת הרווח והמניה זינקה ב-8% במסחר המאוחר
החברה רשמה רווח של 45 סנט למניה לעומת צפי של 18 סנט; ההכנסות עמדו ברבעון הרביעי על 29.3 מיליארד דולר לעומת צפי ל-29.6 מיליארד
אמזון פרסמה הערב (ה') את הדו"ח הרבעוני שלה לרבעון הרביעי של 2014. החברה עמדה בציפיות האנליסטים, ורשמה הכנסות בגובה 29.3 מיליארד דולר עם רווח למניה של 45 סנט. ממוצע הערכות האנליסטים של FactSet אמנם העריך כי החברה תרשום הכנסות מעט גבוהות יותר, עם 29.6 מיליארד דולר, אבל צפו רווח למניה נמוך משמעותית של 18 סנט. בעקבות זאת, המניה רשמה זינוק מרשים של 8% במסחר המאוחר, לאחר עלייה של 2.6% במהלך יום המסחר.
- אמזון תתחרה ישירות במיקרוסופט ובגוגל עם תשתית מייל חדשה
- מכירת הענק של אנפורנה - כלי תקשורת בעולם מצטטים את הפרסום ב"כלכליסט"
- אנפורנה, פונטיס, רדבנד וקלאודאון: שבוע של אקזיטים
אנליסטים רבים היו אופטימיים לקראת הדו"ח, וקיוו כי זה יהיה הרבעון הראשון מזה קרוב לשנה שהחברה רושמת בו רווח תפעולי - החברה דיווחה על הפסדים רצופים מאז הרבעון הראשון של 2014. תקופת החגים האמריקאית תמיד משקפת עליה משמעותית בהכנסות החברה, למרות הקשיים הלוגיסטיים הכרוכים באספקת הסחורה - עדיין מקור ההכנסה העיקרי של אמזון.
הנתונים משקפים לאמזון עליה של 14% בהיקף המכירות, לעומת נתוני הרבעון המקביל שעמדו על 25.59 מיליארד דולר, ושינוי קל מאוד ברווח התפעולי והנקי, אז אמזון דיווחה על 510 מיליון דולר רווח תפעולי ו-239 מיליון דולר רווח נקי. כעת, אמזון דיווחה על רווח תפעולי של 519 מיליון דולר ורווח נקי של 214 מיליון דולר.
בכל 2014, אמזון רשמה עלייה של 20% במכירות, מ-74.45 מיליארד דולר ל-89 מיליארד כיום. אמזון טוענת כי היא חווה את הגידול בהכנסותיה ברבעון האחרון ובשנה האחרונה בכלל להרחבה המוצלחת של שירות המנויים פריים כך שהוא כולל גם משלוחי אקספרס של שעה בתוך ערים למוצרי בסיס ושטח אחסון בענן לתמונות ומדיה, וההפצה המוצלחת של סדרת הטלוויזיה Transparent, הסדרה הראשונה שאמזון הפיקה שנחשבת להצלחה ואף זכתה בשני פרסי גלובוס הזהב. אבל בסך הכל, מדובר בהאטה בקצב הצמיחה של אמזון. ב-2013, אמזון רשמה צמיחה של 22%. בתחזית שלה לרבעון הנוכחי, הרבעון הראשון של 2015, אמזון חוזה עלייה של בין 6% ל-16%, וברבעון האחרון היא צמחה ב-14% בלבד - מתחת לממוצע השנתי שלה.
אולי הנתונים המעודדים ביותר הם אלו של היקף מכירות שירותי הרשת, שם אחוזי הרווח של אמזון גבוהים משמעותית לעומת מכירות המוצרים הקמעונאיים. אם ב-2013 18% מהכנסות החברה היו משירותים, כעת כבר מדובר ב-21% - זינוק של 39.5% בהיקף ההכנסות מחטיבת השירותים בסך הכל.
חברת הסחר הקמעונאית אמנם הפתיעה לטובה הפעם, אבל היא מפספסת בקביעות את תחזיות האנליסטים – היא לא עמדה בציפיות ביותר ממחצית מתחזיות האנליסטים בשלוש השנים האחרונות. בעבר, האנליסטים קיבלו זאת ברוח טובה, והאמינו בגישתו של מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס, ששם דגש על צמיחה והשקעה בטכנולוגיות ובמחקר על חשבון רווחים. הרווח הנקי והתפעולי של אמזון כמעט ולא רושם שינוי משנה לשנה. אבל הדו"ח הרבעוני הקודם של החברה, לרבעון הקלנדרי השלישי של 2014, שבר את גב הגמל לאחר שהחברה דיווחה על הפסד משמעותי של 216 מיליון דולר. במהלך 2014, מניית החברה איבדה 23% משוויה כאשר משקיעים החלו לאבד אמון בחברת הענק.
יכולת הניבוי של בזוס
ואולי הסיבה לשינוי בגישה של המשקיעים שלמרות הכל, אין כל שינוי באמזון - היא עדיין ממשיכה בהשקעות שלה, שכללו בין השאר את ההקמה של מרכז פיתוח ישראלי סביב רכישת חברת השבבים אינפורנה ב-370 מיליון דולר, עליה דווח לראשונה ב"כלכליסט" לפני כשבוע. החברה אומנם פעלה לגייס מהנדסים ישראלים, הקימה משרד מכירות לחטיבת שירותי האינטרנט שלה ומספר בכירים הגיעו לביקור, אבל עד כה לא הייתה לאמזון עצמה נוכחות רשמית בישראל.
ורכישת אינפורנה היא רק חלק מהאסטרטגיה של אמזון שממשיכה להשקיע בחומרה ובסלולר גם אחרי הכשלון המסחרי המהדהד של הסמארטפון פייר פון. בזוס הודה כי תמחור המכשיר היה "טעות גדולה", התנצל על כך שגרם לאמזון הפסדי ענק בגובה של מיליארדי דולר, אבל בפועל לא עשה כל שינוי ועדיין החליט להגדיל את ההשקעות בחטיבת החומרה ב-27% ולהמשיך ולעבוד על דור חדש לפייר פון.
וזה גם לא נעצר שם – אמזון השיקה ברבעון האחרון מספר של שירותי אינטרנט חדשים בחטיבת ה-AWS, עם אפליקציות ארגוניות ותשתית מייל ארגוני המתחרה באקסציינג' של מיקרוסופט. החברה גם עומדת לפתוח חנות פיזית, וסטודיו להפקת סרטים שיפיק כתריסר סרטים באורך מלא מדי שנה, בנוסף למאמצי החברה בתחום תוכניות הטלוויזיה.
אבל אולי גם כוחה של אמזון היא בכך שהיא באמת לא משתנה, היכן שזה חשוב. למרות ההתנדנדות הקשה באמון המשקיעים ועליית קרנה של עליבאבא שהפכה עם ההנפקה הגדולה בהיסטוריה לחברת האינטרנט השניה בגודלה בעולם אחרי גוגל, ההתחזקות המשמעותית של מתחרים רבים בשוק הקמעונאי המקוון וההאטה בגלי הקניות של תקופת החגים האמריקאית, אמזון עדיין נחשבת לאחד המותגים האהובים והמוערכים ביותר במערב על ידי לקוחותיה, הן בשירות הלקוחות והן בשיעור הלקוחות הנאמנים והחוזרים. היקף המכירות וההכנסות שלה עולה בצורה קבועה מרבעון לרבעון.
וכמובן, אי אפשר להתעלם מהנתונים המוצלחים והמפתיעים של אמזון ברבעון הנוכחי, שללא ספק מראים למשקיעים שוב שהם לא יכולים להתעלם מהיכולת של בזוס לנבא את השוק.