גוגל: ההכנסות עלו ב-7% - מתחת לציפיות האנליסטים
עמדו ברבעון הרביעי על 18.1 מיליארד דולר; הרווח הנקי המתואם זינק ב-40% ל-4.76 מיליארד דולר; נתון ה-CPC - הסכום הממוצע שהמפרסמים מוכנים לשלם על פרסומות - ירד ב-3%; המניה ירדה ב-2.8% במסחר המאוחר
תקופות הדו"חות הרבעוניים ממשיכה, והלילה (ה') תורה של גוגל, שרשמה ברבעון הרביעי הכנסות בגובה 18.1 מיליארד דולר, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז החברה רשמה הכנסות בגובה 16.86 מיליארד דולר. תוצאות אלו אינן בציפיות האנליסטים, שחזו בממוצע הכנסות בגובה 18.5 מיליארד דולר. כתוצאה מכך, מניית החברה רשמה ירידה של 2.8% בסחר המאוחר.
- אמזון תתחרה ישירות במיקרוסופט ובגוגל עם תשתית מייל חדשה
- צרפת נגד גוגל ופייסבוק
- גוגל חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ה-NFL
מעבר לכך, ענקית החיפוש דיווחה על רווח למניה של 6.91 דולר, הרבה מתחת להערכות האנליסטים שעמדו על 7.12 דולר למניה, ונתוני הרבעון המקביל שעמדו על 6.01 דולר למניה.
הרווח המתואם של גוגל, בניקוי עלויות רכש תעבורה ושיתוף הכנסות עם המפרסמים, עמד על 4.4 מיליארד דולר, ללא כל שינוי מהרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי המתואם זינק ב-40%, מ-3.38 מיליארד דולר ל-4.76 מיליארד דולר. נתונים אלו כוללים את הירידה בהכנסות ובהוצאות התפעוליות ממכירת חטיבת הסלולר מוטורולה מוביליטי לידי לנובו, עסקה שהושלמה בסוף אוקטובר האחרון.
מבחינת פילוח ההכנסות לחטיבות ושווקים, לא נרשמו שינויים משמעותיים במהלך השנה האחרונה – עיקר ההכנסות של גוגל עדיין מגיעות מתחום החיפוש והפרסום, ו-69% מהכנסות החברה מגיעות מאתריה, לעומת 67% לפני כשנה.
אבל הנתון שהכי מעניין את המשקיעים הוא ללא ספק שיעור ה-CPC - עלות לקליק, הסכום הממוצע שמפרסמים דרך גוגל מוכנים לשלם על כל פרסומת שהגולשים לוחצים עליה. מזה תקופה ארוכה, שיעור זה ממשיך לרדת, והוא ירד ב-3% גם ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
בעוד שללא ספק מדובר בדו"ח רבעוני חשוב במיוחד, עבור מרבית המשקיעים השאלה הגדולה היא בעיקר בתחזיות של החברה ל-2015. לאחר שבשנת 2013 גוגל נחשבה לחברת אינטרנט שלא מסוגלת להיכשל, עם שיעורי צמיחה מרשימים וזינוק של 50% בשווי המניה, ב-2014 המגמה התהפכה. חברת האינטרנט הגדולה בעולם אמנם נחשבת לחברה אהובה ומוערכת, אך משקיעים החלו לשים לב למספר מגמות מדאיגות.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
כך למשל, למרות שגוגל מתרחבת ללא הפסקה לשווקים חדשים, עיקר ההכנסות שלה מגיעות מתחום החיפוש - ושם קצב הצמיחה של החברה מאט בהתמדה. ככל שגוגל צובר דומיננטיות ביותר ויותר שווקים, כך פוטנציאל הצמיחה של החברה מאט - אחת הסיבות שגוגל משקיעה כל כך הרבה מרץ לא רק בכניסה לשווקים חדשים, אלא גם בפרויקטים שיביאו את האינטרנט לעולם השלישי, כמו פרויקט בלוני האוויר לון והשקעת ענק של מיליארד דולר במיזם הלווינים של אלון מאסק. האנליסטים מעריכים כעת כי שיעור הצמיחה של גוגל בהכנסות מחיפוש רק ימשיך לרדת בשנתיים הקרובות.
ירידה ב-CPC
גוגל גם סובלת מבעיה אחרת שנובעת מהצלחת היתר שלה - לאחר שאיגפה בהצלחה את שוק המובייל והביאה את מערכת ההפעלה אנדרואיד לדומיננטיות כמעט מוחלטת בשוק, היא נאלצת להתמודד עם ההשלכות של כך. העלייה בהיקף הפרסום למובייל מוביל לירידה קבועה ב-CPC. מפרסמים פחות מאמינים בפרסום מובייל ומוכנים לשלם עליו פחות. הצרכנים אמנם צורכים עכשיו את שירותי גוגל גם במובייל, אבל הם מכניסים לגוגל פחות. אם שיעור ה-TAC (כלומר, אחוז ההכנסות מפרסום של גוגל בניקוי עלויות התעבורה וההשתתפות עם מפרסמים) עמד על 24% מההכנסות לפני כשנה, כיום הוא עומד על 22% בלבד. בפועל, נתון זה שקול לשולי הרווח של גוגל.
גם ההצלחה של גוגל בשוק הסמארטפונים הוא בעוכריה - לאחר שאנדרואיד הפכה להיות מערכת ההפעלה הדומיננטית, כל הצלחה של החברות המתחרות, כגון אפל, או היחלשות של החברות המזוהות עם אנדרואיד, כגון סמסונג, משפיעה גם על קרנה של גוגל.
וכמובן, גוגל לא מפסיקה לרגע במסע ההתרחבות האגרסיבי שלה, ששבר שיאים השנה – היא גייסה לא פחות מ-2,000 עובדים במשכורות עתק ורכשה כ-34 חברות, ביניהן גם SlickLogin הישראלית וחברת אינטרנט הדברים הפופולרית נסט בתחילת השנה, ומאוחר יותר את חברת הלווינים סקייבוקס וחברת מצלמות האבטחה דרופקאם. כל זאת משפיעה על שולי הרווח של החברה, שממשיכים לרדת. הכנסות החברה שאינן מחיפוש או פרסום צמחו השנה ב-11% בלבד, כאשר במהלך 2013 הם זינקו ב-99%. החברה גם מגדילה בהתמדה את אחוז ההכנסות שהיא משקיעה במחקר ובפיתוח, שהתייצב כעת על 16% לעומת 12% לפני כשנה.
כעת נותר רק לראות האם ב-2015 גוגל תשנה את המגמות האלו, ואחד מפרויקטי הצד השונים שלה, מגוגל גלאס, דרך שירותי תרגום מתקדמים, טלפונים מודולרים, אינטיליגנציה מלאכותית מתקדמת ועד למכוניות האוטומטיות, יתחיל לשאת פרי - אם כי עד כה, הסימנים מראים שלא.