$
חדר מחשבים

עבודה בדרכים, וצרכנים הנתפשים על חם: כך ייראה עולם ה-IT ב-2015

על פי התחזית של מנכ"לית מרכז המצוינות של EMC בישראל: המחשוב הלביש יתקשה להתרומם, שיווק מבוסס מובייל יגדל, התוכנה תחזור ובגדול, העבודה במובייל תשנה את ה-IT ולא נלמד יותר דרך הרצאות

ד"ר יעל וילה 14:2923.12.14
לפני כמה שנים טובות, כשנשאל לארי אליסון האם 'שירותי אינטרנט' יהיו הדבר הגדול הבא, הוא ענה: "ביליתי מספיק זמן באיטליה כדי להבין שאתה לא יכול להתעלם מהאופנה". אכן, אין דבר שקהילת הטכנולוגיה אוהבת יותר מטרנד חדש, ומאחר וכולנו יודעים שהאופנה חשובה, כולם עולים על הגל. כתעשייה הוכחנו שאנו מומחים בזיהוי טרנדים חדשים ויצירת ציפיות גבוהות סביבם ולפעמים, אחרי שהאבק שוכך, אנחנו גם מרוויחים מזה כסף.

מהם הטרנדים הגדולים בעולם הטכנולוגי לשנת 2015? הנה ההימור שלי...

 

פריטי מחשוב לבישים יישארו בארון - האוהדים המושבעים של אפל מצפים שפריטי מחשוב לביש יהפכו למיינסטרים לאחר השקת ה-iWacth, למרות שאני לא לגמרי בטוחה בכך. בואו נודה בזה, כמעט אף אחד מתחת לגיל 35 לא עונד היום שעון. הצעירים מסתמכים על הסמארטפון לכל מטרה. להרבה פריטי מחשוב לביש צפוי כישלון, כמו שקרה עם האנשים הבודדים שעדיין מסתובבים בינינו עם אוזניית בלוטות' על האוזן. אך לא כל טכנולוגיה לבישה תיכשל בצורה נחרצת. אלו שיצליחו בכל זאת הם פריטי מחשוב לביש נישתיים שיזעזעו את השוק לטובה – כגון צמידי FitBits או Jawbones אשר מנטרים איברים חיוניים ופעילות גופנית. אלה והדומים להם ימשיכו לשגשג וישולבו לתוך בגדי ספורט, נעליים וציוד.

 

מחשוב לביש? טרנד שייכשל? מחשוב לביש? טרנד שייכשל? צילום: ניצן סדן

 

הצרכנים נתפשים על חם - עסקים שמתאימים עצמם ומעבירים את השירותים שלהם למכשירי המובייל נהנים ממערכת יחסים ישירה עם לקוחותיהם ועוזרים למשווקים שלהם, מאחר ויש להם את הפוטנציאל ליירט לקוחות 'בשעת מעשה' ולהסב את תשומת ליבם למוצרים ולשירותים שהם מציעים. חשבו על קמעונאי שיודע את מיקום הלקוח שלו בחנות בכל רגע, או חברת ביגוד ספורט שמכירה את שיגרת האימונים ומצב בריאותו של הלקוח – זה מכרה זהב! להגשמת החזון הזה נדרש עיבוד של הרבה יותר מידע בזמן אמת, מה שידרוש השקעה טכנולוגית עצומה בהתקני אחסון מבוססי פלאש ו-in-memory. זו תהיה שנת הפריצה שלהם.

 

הכול מתחיל ונגמר בתוכנה - בעשור האחרון חברות נטשו את תחום כתיבת התוכנה. מחלקות IT התמחו בעיקר בניהול מסדי נתונים והטמעת מערכות ERP. בעשור הקרוב לעומת זאת, כמעט כל תעשייה תוגדר מחדש על ידי תוכנה. מרבית התוכנות תתבססנה על מכשירי מובייל – טלפונים חכמים, טאבלטים ואפילו מכוניות, מנועי מטוסים, נעלי ריצה ובני אדם! תחשבו על טסלה – זוהי מכונית חשמלית, נכון? אבל יותר מכך זוהי מכונית מבוססת תוכנה. טסלה עשתה לחוויית הנהיגה את מה שאפל עשתה לחוויית השימוש בטלפון הסלולרי. המכונית שלך היא פלטפורמה לחידושים טכנולוגיים מדהימים. חברות שלא מתחדשות בדרך זו לא יחזיקו מעמד בטווח הרחוק ואין להחריג את תעשיית מרכזי הנתונים. אחסון נתונים, רשתות וכל מסד הנתונים ינוהל על ידי תוכנות חכמות בעתיד, ואנחנו רואים זאת מצוין כבר היום.

 

פיתוח תוכנה ב-Agile + דור המילניום = IT חדש - מה שיניע את השינויים המהפכניים ביותר בעולם העסקים בעשור הקרוב יהיה תוכנות חדשות וייחודיות המופעלות על פלטפורמת מובייל. אם שינוי עסקי יתקיים, הוא יבוא מתוך הארגון, כשאנשי ה-IT, כלומר החבר'ה שכותבים את התוכנה, מעורבים לגמרי בביזנס. הפיתוח יהיה רקורסיבי, תוך יישום טכניקות Agile לפיתוח מהיר– יצירת סולם עדיפויות וריענון הסולם כל שבועיים מחדש בהתבסס על משובים חוזרים מהלקוחות ומהארגון. מדובר על מודל עבודה חדש למערכות מידע, כזה המספק שביעות רצון מיידית – קרי, התאמה מושלמת לאופי דור המילניום שיתחיל להיכנס למעגל העבודה. לפיכך, 2015 עשויה לסמן את תחילת ביזור תפקידי ה-IT. פעילות מערכות המידע תישאר ריכוזית, אך פיתוח תוכנה יעבור לחטיבות העסקיות הרלוונטיות.

 

"ההרצאה האחרונה" - 2015 תהווה שחר חדש בתחום החינוך והלימוד. נהיה עדים לתחילת סופו של עידן ההרצאות. כן, ככלי לימוד, ההרצאה המקצועית מתה. מבדקים באוניברסיטאות מובילות מראים שסטודנט ממוצע מקשיב בתשומת לב רק 7 דקות מתוך הרצאה של 40 דקות, ואם ההרצאה נמשכת 60 דקות, זמן תשומת הלב למעשה יורד(!). במכללות שעברו מהרצאות פרונטאליות ללימוד מקוון, צנח שיעור הסטודנטים שניגשו למועד ב' מ-50% לאחוזים בודדים בלבד. אלה אינן החדשות הטובות היחידות. העתקת חומרי לימוד לאונליין הפכה את התוכן החינוכי לנגיש ברמה הגלובלית. דמיינו עולם שבו לכל אדם יש גישה חופשית לחומרי לימוד של האוניברסיטאות הטובות בעולם. בפעם הבאה שילדיכם מאזינים או צופים בהרצאה מקוונת, שימו לב – אתם מביטים בעתיד החינוך והלימוד.

 

מצפה לכולנו שנה טכנולוגית מרתקת, כאשר בני דור המילניום ילכו ויגדילו את חלקם כנותני הטון – לא רק כצרכנים אלא גם כמפתחים ואנשי מחשוב. מוצרים ומיזמים חדשים שלא יתאימו את עצמם יתקשו להצליח. נראה שימוש הולך וגובר במתודולוגיות פיתוח רקורסיבי כמו Agile, שימוש בטכנולוגיות אחסון מבוססות פלאש ו-in memory, ותמורות בפן הארגוני שצפויות לשנות את פניו של ארגון ה-IT המסורתי, שרק ילך ויתקרב ליחידות העסקיות בתוך החברה. והכי חשוב – התוכנה חוזרת לנהל את הכול כולל הכול.

 

הכותבת הינה מנכ"לית מרכז המצוינות של EMC בישראל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x