הצצה למשרדים: מנוע הצמיחה של יאהו צומח בתל אביב
מאחורי ג'מיני, מנוע הפרסום החדש של יאהו ואחד מפרויקטי הדגל שלה, עומדים עשרות עובדי המרכז שענקית האינטרנט הקימה בתל אביב, המזכיר ברוחו דווקא סטארט־אפ קטן. כלכליסט חושף את הפיתוח שעזר ליאהו לעקוף את התחזיות
הכניסה הראשית למשרדי יאהו בתל אביב היא הכניסה הכי פחות רשמית שתראו אי פעם בחברת הייטק. ללא עמדת קבלה או אמצעי ניתוב אחר, המבקרים פשוט נתקלים בשולחן ארוחת הבוקר שסביבו יושבים העובדים. את הקפה יכין לכם אחד המנהלים במקום, אם רק תבקשו. בלי מניירות בנוסח גוגל, בלי מגלשות, פינות שיאצו ויוגה או ארונות עמוסים בממתקים מקיר לקיר. האווירה ביאהו תל אביב מזכירה יותר סטארט־אפ מפתח תקווה מאשר חברת אינטרנט אמריקאית נוצצת, וגם שמות החדרים במשרדים הם מקומיים: רגע, דודלי, מיסטר קשטן ושאר גיבורי הטלוויזיה החינוכית.
יאהו תל אביב בעצם לא התבגרה משלב הסטארט־אפ, שממנו התחילה. המרכז בארץ מבוסס על חברת דאפר (Dapper), שפיתחה פלטפורמה ליצירת פרסומות חכמות, שהמשתמש יכול לגלול או להקליק עליהן כדי לאתר הצעות שמתאימות לו. יאהו רכשה אותה ב־2010 תמורת 50 מיליון דולר, כשהחברה כללה שבעה עובדים בלבד. הנהלת מרכז הפיתוח נשענת גם כיום על חלק מהצוות המקורי של דאפר.
הביקור במשרדי יאהו בתל אביב חושף לראשונה את היקף הפעילות של ענקית האינטרנט בארץ, שצמח באופן משמעותי בשנים האחרונות ומתוכנן להמשיך להתרחב. יאהו העולמית ממשיכה להזרים תקציבי פיתוח חדשים למרכז הישראלי ויוצאת במסע גיוס עובדים אגרסיבי בארץ בחודשים האחרונים; בכוונתה להעסיק כ־100 עובדים עד סוף 2015.
בין פרסום לתוכן
מנכ"לית יאהו מאריסה מאייר הטילה על מרכז הפיתוח של יאהו בתל אביב לפתח את אחד מפרויקטי הדגל של החברה, Yahoo Gemini, מנוע פרסום חדש שצפוי להציג על גבי האתר פרסומות תוכן, וצפוי להתחרות בטאבולה (Taboola) של אדם סינגולדה המפתחת מוצר דומה ובאאוטבריין של ירון גלאי ואורי להב.
מנוע הפרסום החדש כבר הספיק להכניס מאז שהושק מוקדם יותר השנה מיליוני דולרים לחברה ולתרום לשורה התחתונה של יאהו העולמית שהציגה רווחי עתק מוקדם יותר החודש.
הטכנולוגיה הישראלית מאפשרת ליאהו להציג תוכן מסחרי המשולב בטבעיות כחלק מתכניה המקוריים. לדוגמא, יאהו משלבת כבר היום בתפריט הכתבות המומלצות בדף הבית המלצה על כתבה מסחרית באתר מסחרי של אחד מלקוחותיה המפרסמים. המדובר בפרסומת, אך כזו המציעה תוכן איכותי יותר ומשולבת בתפריט הכתבות באופן טבעי בין שאר התכנים שמציעה יאהו. בצורה זו, עוקפת יאהו את ההתעלמות הכמעט אוטומטית של המשתמשים מפרסומות.
התרחבות ישראלית
מאייר אמנם ביטלה את ביקורה המתוכנן בישראל בעקבות מבצע צוק איתן, אך מעמדו של המשרד הישראלי התחזק בקיץ האחרון, לא רק בזכות פרויקט ג'מיני המעסיק כיום כ-40 מתכנתים, אלא גם בזכות שתי רכישות שביצעה החברה, שתיהן נסגרו במהלך החודשים יולי אוגוסט: תחילה נרכשה RayV של מייסד סאפיינס רון צוקרמן ושותפו עומר לוצאטי. RayV פיתחה טכנולוגיה לסטרימינג יעיל יותר של וידיאו בנפחים גבוהים ולפי ההערכה, נרכשה בעשרות מיליוני דולרים. כמה שבועות מאוחר יותר נרכשה במעל 15 מיליון דולר גם ClarityRay, חברה ישראלית צעירה מ"עמק ההורדות" בתל אביב שפיתחה טכנולוגיה לאיתור רמאויות בפרסומות ברשת
הצטרפותם של עובדי RayV ו-ClarityRay הביאו את מרכז הפיתוח של יאהו במרכז הארץ לחצות את רף 50 העובדים, יותר ממספר העובדים שמחזיקות פייסבוק ו-AOL בישראל. במקביל, העבירה יאהו לפני ארבעה חודשים את מרכז הפיתוח שלה ברמת גן, למשרדים יוקרתיים בהיקף של כ-900 מ"ר בבניין קרדן בתל אביב המשקיף למשרדי גוגל בבניין אלקטרה הסמוך.
הנהלת מרכז הפיתוח של יאהו נשענת עד היום על חלק מהצוות המקורי של חברת Dapper, חברת טכנולוגיית הפרסום שיאהו רכשה בשנת 2010 תמורת כ- 50 מיליון דולר. כשנרכשה דאפר היא העסיקה שבעה עובדים בישראל. כיום מהווה החברה את החלק הארי של 50 העובדים ביאהו תל אביב. יאהו העולמית ממשיכה להזרים תקציבי פיתוח חדשים למרכז הישראלי ויוצאת במסע עובדים אגרסיבי בחודשים האחרונים בישראל, כאשר בכוונתה להעסיק עד סוף 2015 כ-100 עובדים סך הכל.
פרסום מסוג חדש
דאפר לא נשארה אותה החברה שהיתה לפני ארבע שנים. המוצר המרכזי אותו פיתחה, טכנולוגיית פרסום חכם למודעות דיספליי המתאימות עצמן לגולש, הגיע לבשלות טכנולוגית והועבר לפיתוח במשרדי יאהו בסאניווייל שבעמק הסיליקון. גם מנכ"ל ומייסד דאפר, ערן שיר, עזב בשנה שעברה לקרן ההון סיכון אלף. את מקומו מילא אוהד צרפתי, העובד השכיר הראשון בדאפר ומנהל הפיתוח שלה בעת הרכישה, שקיבל לידיו את ניהול פרויקט ג'מיני. המוצר שקיבל הצוות הישראלי לידיו הוא פרסומות תוכן - מידע פרסומי שמשולב בתכני אתרים, כשהוא מחופש לתוכן סטנדרטי.
ג'מיני הוא פרויקט שמציב את הצוות הישראלי בצומת מרכזית של יאהו, בין פורמטים שונים כמו אתרים למחשב האישי, למובייל ופרסום מבוסס וידאו. המטרה היא ליצור שוק שבו יוכלו המפרסמים להקצות את תקציבי הפרסום שלהם בין המודל הגוגלי של מודעות בצד העמוד המבוססות מילת חיפוש, לבין פרסומות התוכן הנעימות יותר לעין. "כשאתה מצוי בחווית גלישה מסוימת, בקריאת כתבות או בצפייה בסרטון, אנחנו רוצים לספק לך תוכן פרסומי בצורה שאינה פולשנית", אמר צרפתי ל'כלכליסט. "מדובר בפרסומת מבוססת הקשר ומותאמת אישית, כחלק מתהליך מתמשך של הבנת המשתמש. אין עוד רשת אתרי תוכן שעושה דבר דומה למה שאנחנו עושים, למעט פייסבוק. המערכת שלנו רצה כבר כשנה ומייצרת הכנסות, עם עקומת צמיחה מהגבוהות ביאהו".
בעוד אאוטבריין וטאבולה הישראליות פיתחו טכנולוגיות המלצה לכתבות מסחריות מותאמות אישית למשתמש עבור אתרים אחרים, יאהו נהנית מיתרון כאחד מאתרי התוכן הגדולים בארה"ב עם נכסים כמו הבלוג טאמבלר, פליקר, אתר מזג אוויר משגשג, אתרי מידע פיננסי, שירות דואר אלקטרוני ואתר Yahoo.com. היא יכולה להציע עבור המפרסמים כמה ערוצי פרסום במקביל: חשיפה בפרסום ביאהו, חשיפה במנוע החיפוש שלה וחשיפה במודעות התוכן החדשות שלה. על פי ההערכה, שיעור הצמיחה האורגני הגבוה של יאהו ברבעון האחרון, ללא הרווחים ממכירת חלקה בעליבאבא, גבוה במיוחד בזכות פלטפורמת הפרסום הכפולה שפותחה בישראל. ואולם, מצבה של יאהו בעייתי בשווקים והדו"חות האחרונים שלה אכזבו את המשקיעים.
איך תמשכו עובדים לחברה שלא ברור לאן היא הולכת? מחר יאהו תתמזג עם AOL או עם כל חברה אחרת, או שתשנה את האסטרטגיה שלה כליל.
צרפתי: "אנחנו לא מרגישים כך. הניהול של מאייר והדגש ששמים ביאהו על מרכז הפיתוח הישראלי מספק לנו יציבות וכיוונים חדשים לצמיחה. אולי פה ושם יש הפרעות בעולם, אבל על המתכנתים שלנו כאן הם לא משפיעים, ואנחנו עושים מה שאפשר כדי לגונן עליהם. אין כאן תחושה של חברה לא יציבה, ושאתה לא יודע מה יהיה איתה עוד שנה או שנתיים, ויש מומנטום של הצלחה ושל עבודה מספקת לאורך כל הפרויקטים שאנחנו מנהלים. התוצאות שלנו מדברות בעד עצמן".
סטרימינג מואץ, ניטור הונאות
שתי החברות הנרכשות מהקיץ האחרון, RayV ו-ClarityRay הצטרפו בשבועות האחרונים למשרדי יאהו החדשים, והם שומרים על עצמאות מסוימת כיחידות שאחראיות על תחומים ביאהו. רייבי, המנוהלת בידי עומר לוצאטי, מקבלת לידיה את ניהול כל ההיבטים הטכנולוגים של שירותי הוידאו של יאהו, בטאמבלר, בפליקר, בשירות Screens המציג תוכן מקורי. לחברה כמה טכנולוגיות ייחודיות, כמו סטרימינג מבוסס PTP, שמאפשר הפעלת וידאו ללא זמן טעינה (באפרינג).
הנרכשת הטריה יותר, ClarityRay, שעוסקת בניטור הונאה בפרסומות, נרכשה ככל הנראה על רקע פעילותה של יאהו כמפרסמת תוכנות חינמיות להורדה ושותפה בולטת של חברות ישראליות רבות בתחום דוגמת פריון, בבילון, ריווייזר, איירון סורס ואייבריו, במה שקרוי 'עמק ההורדות הישראלי'. רכישתה של החברה הישראלית באה גם על רקע המשבר שאירע בין יאהו לבין בבילון הישראלית בשנה שעברה, לאחר שיאהו גילתה כי בטכנולוגיה של בבילון שולבו תוכנות צד שלישי שעסקו בהזרקת פרסומות לחללים לבנים באתרי תוכן ללא הסכמתם או הסכמתה.
ClarityRay פיתחה עם הקמתה טכנולוגיה שסייעה לאתרי תוכן ברשת להתגבר על תוכנות לחסימת פרסומות.ועם זאת, בהמשך הדרך זיהתה את תחום הנוזקות וההונאות בתחום הפרסום ברשת, כמו פרסומת שהקלקה עליה מורידה קוד זדוני, תוכנה זדונית או פרסומת מוזרקת לאתרים ללא רשות. את החברה מנהל עידו יבלונקה, המשמש כיום כמנהל המרכז לאבטחת פרסום ביאהו העולמית. בנוסף, החברה מסייעת ליאהו לדרג את רמת הסיכון של פרסומות לפי מגוון פרמטרים כגון מספר ההקלקות, הנאותות שלה ואיכות המותג שלה.
ישראל היא בירת התוכנות החינמיות, תחום שממנו מתפרנסת גם יאהו, וחלקן משתמשות באמצעים זדוניים להפיץ את עצמם. איך מתייחסים אליכם עמיתכם בחברות התוכנה החינמיות?
יבלונקה: "ליאהו ולשותפים שלה בישראל יש אינטרס משותף והוא להמשיך בצורה בת-קיימא. אם מתווה פעולה מסוים מעמיד זאת בסיכון, אני סבור שאנחנו ביאהו יכולים לסייע טכנולוגית לשותפים שלנו בצורה שתאפשר עמידות ארוכת טווח. אני חושב שהשוק מבין זאת.בפרספקטיבה רחבה יותר, הרכישה מהווה הבעת אמון בישראל כמקור חזק של חדשנות, וזאת בשוק בו ליאהו שותפים רבים, ובו היא פועלת עוד לפנינו״.
עד כמה השוק הישראלי מתבגר ונמנע מפרסומות זדוניות?
"התגובות שקיבלתי על הרכישה מהשוק היו חיוביות ומעודדות; ייתכן וזו אינדיקציה חיובית לבגרות שלו".
בדרך למאיץ חדש
פעילות חדשה שחונכת יאהו בישראל בחודש הבא (נובמבר) הוא מאיץ לחברות סטארט-אפ וקבוצות מחקר אקדמיות שיאפשר להן להתחבר למסדי הנתונים של יאהו העולמית. החברות יידרשו להגיע למשרדים על מנת להתחבר ויהיו חשופים למידע רב בתחומי הפרסום והמסחר האלקטרוני, וכן לפלטורמות השונות של יאהו כמו פליקר וטאמבלר. יאהו לא תשקיע בחברות אלה, ומטרת האינקובטור היא ליצור קשרי היזון ומשוב הדדי בין יאהו לסטארטאפים, וכן לחשוף את יאהו למשובים מהתעשייה לגבי מוצריה. את האינקובטור תנהל לינת ווגר, מנהלת מוצר ותיקה ביאהו העולמית שעברה לדאפר אחרי רכישתה וכיום משמשת ראש מחלקת הסטארטאפים והחדשנות ביאהו ישראל.