לא קיבלתם התרעות טילים לטלפון? ספקיות הסלולר אשמות
לטענת גורמים במשרד התקשורת, הספקיות נדרשו להסביר למשתמש כיצד מפעילים את הפונקציה בטלפון שמאפשרת לקבל התרעות טילים בזמן אמת. בנוסף, היה על הספקיות ליצור מודעות לשירות באמצעות קמפיין. הספקיות, מצידן, מתנגדות
משרד התקשורת גם מטיל את האחריות להסברה ולהדרכה על מפעילות הסלולר והטלקום. אחריות זו מתווספת לזו של פיקוד העורף באמצעות האתר ומוקד 104, אך עד כה טרם נרשם קמפיין משמעותי להסברה על מסר אישי מצד הפיקוד.
המערכת עבדה באופן חלקי בלבד בזמן המבצע הצבאי וההתראות הסלולריות על אזעקה במרחב הגיעו לפי ההערכה רק לכ- 30% מבעלי הטלפונים החכמים. מתחקיר "כלכליסט" שפורסם בזמן המבצע אף עלה כי אחת הסיבות לכך היתה שרבים מהמשתמשים לא ידעו כיצד להפעיל את האפשרות לקבל התרעות סלולריות מפיקוד העורף, בעיקר במכשירי סמסונג מתקדמים, LG וסוני. בנוסף, רבים ממנויי הסלולר כלל לא היו מודעים לאפשרות הזו.
אחת הסיבות לכך היא שמערכת מסר אישי כוונה להשקה רק החודש והמלחמה האחרונה תפסה אותה בשלבי הקמה. רק לאחר לחץ ציבורי פתח פיקוד העורף לתפעול מלא את המערכת לקראת סוף יולי אך גם לאחר מכן הגיעו ההתראות למיעוט מבין בעלי הטלפונים החכמים.
כעת מטיל משרד התקשורת את האחריות להסברה על חברות הסלולר ומורה להן ליידע את המנויים בדבר קיומו של שירות מסר אישי ובדבר אופן ההפעלה של תכונת מסר אישי במכשיר. על פי משרד התקשורת, גם אם המנוי רכש את המכשיר באופן עצמאי ושלא דרך חברות הסלולר, עליהן עדיין "לעשות מאמץ מירבי" כדי ליידע את המנוי. נוסף על כך, מטיל משרד התקשורת על המפעילות את האחרות על עדכוני גרסה למערכות הפעלה ששיבשו את פעולת מסר אישי אך ורק במכשירים שנרכשו דרכן.
ההוראה עברה לחברות הסלולר באמצעות שימוע, ואלה יוכלו להציע הסתייגויות עד אמצע השבוע הבא.
הספקיות: למה שאנחנו נשלם?
וחברות הסלולר מסתייגות: הן סבורות שאת מטלת ההסברה וההדרכה אין להטיל על חברות פרטיות, אלא על משרד התקשורת או פיקוד העורף אשר נוטלים חלק בלאו הכי בפרויקט מסר אישי. "כפי שקמפיין לשתיית חלב אינו ממומן על ידי תנובה אלא על ידי מועצת החלב, כך אין להטיל על פרטנר, סלקום או פלאפון לפרסם מערכת לאומית", אמר ל'כלכליסט' בכיר בענף התקשורת.
לטענתן, את האחריות על הסברה לשימוש מערכת חירום לאומית אין להפקיד בידיים של חברות פרטיות. למעשה, באתר פיקוד העורף קיימת כבר כיום הדרכה מלאה כיצד יש להפעיל את מערכת מסר אישי, אך פיקוד העורף לא יצא בקמפיין הסברתי כדי להביא זאת לידיעת הציבור במהלך המבצע האחרון, בין השאר מפני שהמערכת לא היתה אמורה להיות מבצעית עד ספטמבר.
למעשה, קמפיין אפקטיבי שאמור לחלחל לתודעת הציבור הוא עניין יקר ועלותו מוערכת בכ- 3-4 מיליון שקל לכל חברה. אלא שחברות הסלולר, יש להניח, יבחרו באלטרנטיבה הזולה יותר ויסתפקו בקמפיינים פשוטים יחסית כמו שליחת הודעות SMS או הוראות תפעול שיישלחו עם החשבוניות החודשיות.
משרד התקשורת מחייב את המפעילות לסייע בהשקת השירות על ידי הסברה כתובה באתר האינטרנט של החברה, באמצעות דיוור ישיר למנויים באמצעות החשבוניות החודשיות עם השקת השירות וכן באמצעות מתן מענה לפניות מנויים במוקדי השירות.
עוד טוענים בחברות הסלולר כי קמפיינים ציבוריים כבר הושקו בעבר על ידי משרד התקשורת, כמו קמפיין קידום רפורמת הסלולר של השר לשעבר משכה כחלון בכיכובו של רון קופמן ששודרה בשנת 2011. לטענתם, משרד התקשורת ולשכת הפרסום הממשלתית יכולים לקבל מחירים נוחים יותר בערוצי הפרסום מאשר חברות הסלולר. אלא שגם לאחר השקת קמפיין הסברה, מנויי סלולר רבים לא יוכלו לקבל התרעות פשוט מפני שמערכות ההפעלה אינן מותאמות לקבלת הודעות אלה. מסר אישי לא עובדת כלל על מכשירי אייפון, לפחות עד יציאת גרסת iOS 8 מאוחר יותר החודש.
ממשרד התקשורת נמסר כי העלויות לחברת הסלולר על מהלך ההסברה נמוכות, לכן הוא אינו נדרש לשפותן.