מהפכת הפיד: פייסבוק תילחם ב"מלכודות הקליקים"
משתמשי הרשת החברתית מאסו בפוסטים בסגנון "לא תאמינו מה קרה אתמול לאנג'לינה ג'ולי בשירותים!" והנהלת פייסבוק נענתה לתלונותיהם. אמש הושקו שינויים באלגוריתם הפיד, שנועדו לצמצם פרסומים שכאלה - מה שצפוי לפגוע ברייטינג של אתרי תוכן רבים
10:3526.08.14
פייסבוק ממשיכה להיאבק במספימי הפיד ובפוסטים שמנסים לגרוף לייקים בדרכים נלוזות, עם שורת שינויים באלגוריתם שקובע מה תראו בפיד שלכם. הם הושקו אתמול במטרה להפוך אותו לאפקטיבי יותר עבור החברים ברשת החברתית.
"80% מהמשתמשים שלנו ענו בסקר שערכנו לאחרונה כי הם מעדיפים לראות כותרות אינפורמטיביות, כאלו שיעזרו להם להחליט האם לקרוא מאמר שמופיע בפיד לפני שהם מקליקים על הלינק. לאורך זמן, דפים שמקודמים באמצעות מלכודות לייקים פוגעים בחשיפה לתכנים של חברים ושל דפים שלאנשים באמת אכפת מהם", נכתב בפוסט בבלוג הרשמי של החברה. דוגמה למלכודת לייקים כזו היא פוסט שאומר "לא תאמינו אילו שני כוכבים רבו אתמול על השטיח! הקליקו כדי לדעת על ליבה של איזו כוכבת הם נלחמו!".
קראו עוד בכלכליסט:
- הציבור נגד פייסבוק: ההנהלה תחויב להתייחס לתביעת המשתמשים
- גוגל, מאחוריך: אמזון תיכנס לשוק הפרסום המקוון
- "אנחנו הגרסה הכנה של פייסבוק"
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג צילום: בלומברג
כחלק מעדכון האלגוריתם, החברה הוסיפה מדד חדש שיעזור לה לזהות מלכודות לייקים - הזמן שאנשים מבלים מחוץ לפייסבוק לאחר שלחצו על לינק מסוים. ככל שהוא קצר יותר, אומרים בחברה, הסיכוי שמדובר בפוסט מסוג זה גובר והנראות שלו בפיד תוצנע בהתאם. פרמטר נוסף שיילקח מעתה בחשבון יהיה שיעור ההקלקות על הלינק לעומת מספר הלייקים, השיתופים והתגובות - ככל שמספרם יהיה קטן יותר לעומת מספר ההקלקות, הפוסט ידורג כבעל ערך נמוך יותר עבור הגולשים.
הנפגעים העיקריים: אתרי התוכן
שינוי נוסף שנעשה באלגוריתם יעניק עדיפות לפוסטים עם לינקים שמשתמשים בפורמט המובנה של פייסבוק עבור לינקים חיצוניים על פי פוסטים שמשלבים את הלינקים באופן ידני בטקסט שמעל התמונה. "בבדיקות שלנו מצאנו שאנשים נוטים להקליק בתדירות גדולה פי שניים על קישורים שמובאים בפורמט הלינק הרשמי", הסבירה החברה בפוסט, והמליצה למי שרוצה להשיג חשיפה מקסימלית להשתמש בפורמט זה.
לדברי החברה, מי שיושפעו מהשינויים הם בעיקר יצרני תוכן גדולים שמרבים להשתמש במלכודות לייקים, ויראו ירידה בטראפיק שלהם במהלך החודשים הקרובים. לפייסבוק יש פה אינטרס ברור: החברה מעדיפה שבפיד שלכם יופיע יותר תוכן שמקורו בחברים שלכם (כדי לנתח את ההקשרים שביניכם ולטייב את הפרסומות שמוצגות לכם) וכמובן - פרסומות של מפרסמים שמשלמים לה. אתרי התוכן אינם לקוחות פייסבוק ומתבססים על הפצה ויראלית ולא על רכישת קידום פוסטים מפייסבוק.