פרשנות
האם עסקי הענן של IBM יצילו את החברה?
החברה הוותיקה רואה את עסקי החומרה ותוכנה מתמוטטים, ושירותי האחסון מיותמים. אולם שירותי הענן מבוססי SoftLayer ו-ווטסון שוברים שיאים
ימים קשים עוברים על IBM והשנה האחרונה הייתה מהקשות שידעה החברה במאה שנות קיומה. למרות זאת, דוחותיה האחרונים מעודדים מעט, לאחר שהצליחו לעבור את תחזיות האנליסטים, אם כי לא בהרבה. החברה דיווחה על הכנסות של 24.4 מיליארד דולר ברבעון האחרון, מעט מעל 24.13 מיליארד הדולר שחזו לה. אולם היא עדיין הציגה תוצאות הנמוכות ב-2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
- מיריבים לשותפים: IBM ואפל ישתפו פעולה בשוק הארגוני
- IBM תשקיע 3 מיליארד דולר בפיתוח שבבים עבור מחשוב קוונטי וקוגניטיבי
- הרגולטור הסיני אישר את רכישת חטיבת השרתים של IBM בידי לנובו
הסיבה לכך היא השינוי הארגוני שמנסה להוביל מנכ"לית החברה, ג'יני רומטי. מחברה שעסקיה מתבססים על חומרה, תוכנה ושירותים. היא מנסה להפוך את עורה ולהצטרף למהפכת מחשוב הענן אותו מובילות אמזון, גוגל ומיקרוסופט. ביולי שעבר אף הודיעה החברה על השקעה של 2 מיליארד דולר במערך הענן ומאוחר יותר אף הוסיפה כי תשקיע עוד כ-1.2 מיליארד דולר על מנת לקדם את מערכי מחשוב העל והביג דאטה אותם היא מפעילה על פלטפורמת SoftLayer.
נראה כי ההימור של רומטי מצליח. הדרישה לשירותי הענן של החברה עלתה בכ-50% תוך כשנה עם הכנסות של כ-2.8 מיליארד דולר. החברה גם התגאתה ששירותי המובייל רשמו עלייה של כ-100% ביחס לשנה הקודמת, אך מיאנה לפרט את ההכנסות בפועל. מספרים אלה מרשימים, אך הם עדיין חלק קטן מעסקי החברה שעדיין מתבססת על הכנסות מחטיבות השירותים והחומרה. למרות זאת ניתן לראות שבחברה מבינים כי העתיד נמצא במובייל, ויעידו על כך הסכמיה האחרונים עם יצרנית האייפון והאייפד, אפל.
גם הכנסותיה מחטיבת האחסון הראו ירידה מתמשכת בהכנסות, והחברה לא הצליחה להפוך אותה לרווחית כבר יותר מארבע שנים. כיום, מנסה IBM להציל מעט מעסקיה המסורתיים על ידי דחיפת הענן ההיברידי, שילוב של שירותי ענן ציבורי ופרטי. אולם, למעשה במובנים רבים הענן הציבורי כבר ניצח. אמזון למשל הצליחה לזכות באמון סוכנויות הביון של ארה"ב והקימה עבורן ענן ציבורי בעלות של כ-600 מיליון דולר, תוך שהיא מנצחת את IBM במכרז.
ב-IBM מבינים זאת, וכעת החברה החלה לבנות כ-15 מרכזי נתונים חדשים, שיתווספו ל-12 המרכזים שלה ול-13 המרכזים של SoftLayer. בנוסף החברה הכריזה לפני כשלושה שבועות על השקעה של כ-3 מיליארד דולר נוספים במשך 5 השנים הקרובות בפיתוח טכנולוגיה חדשה בתחום המחשוב הקוונטי והקוגניטיבי. טכנולוגיות אלה יאפשרו לה לשמור על רלבנטיות גם בעשורים הבאים. אך מה שבטוח הוא שהדרך לשם תהיה ארוכה ומסובכת.