בישראל פועלים כיום אינספור יזמים ואלפי חברות סטארט אפ. היזמים והחברות מייצרים מדי יום חדשנות פורצת דרך בקשת של תחומים, החל בתקשורת ו-IT, דרך אינטרנט ועד שבבים וביומד. למרות זאת, מתוך המסה האדירה הזו, רק כ-60 סטארט אפים עוסקים בתחום המבטיח של eHealth. התחום נותר בצד, לא ממוצה. מדוע זה קורה ואיך אפשר אחרת?
eHealth (או digital health) הוא שם כולל להעברה של משאבים בתחום הבריאות ושל טיפול רפואי באמצעים אלקטרוניים. תחום ה-eHealth כולל שלושה ענפים עיקריים: העברת מידע רפואי עבור נותני שירות רפואי ועבור מטופלים, באמצעות האינטרנט ובאמצעות טלקומוניקציה; שימוש בכוחם של ה-IT והסחר האלקטרוני בכדי לשפר שירותי בריאות ציבוריים, לדוגמא על ידי הדרכות לעובדים בענף הבריאות; שימוש בפרקטיקות סחר אלקטרוני ועסקים אלקטרוניים (-e-business) בניהול מערכות בריאות.
השימוש במחשוב בתחום הרפואה הוא שוק ששווה כ-160 מיליארד דולר
על פי תחזית מחקרית של GSMA, היקף שוק ה-eHealth העולמי יגיע בשנת 2015 ללא פחות מ-160 מיליארד דולר. המנועים לצמיחת התחום ברורים: בכל יום מתים בעולם חולים בשל תופעות של חוסר יעילות אדמיניסטרטיבית, חוסר תיאום במתן טיפול רפואי ובהצלבת מידע רפואי אודות המטופל. חברות ישראליות יכולות למשל לסייע לנטר מרחוק מטופלים באופן שיקטין את מספר הביקורים שלהם אצל רופאים ונותני שירותים רפואיים אחרים.
מערכות לטיפול ביתי מסייעות לאנשי מקצוע ולספקים בתחום הבריאות לנהל את הטיפול בחולים אחרי שחרורם מבית החולים ולהקטין את מספר האשפוזים. חשוב לציין כי הכמות הגדלה של אוכלוסיית הקשישים והדאגות הגוברות מפני מחלות כרוניות גם הן מחזקות את הביקוש לפתרונות eHealth. יצוין כי בארה"ב,כ-50% מהוצאות הבריאות מושקעים ב-5% מאוכלוסיית המדינה – המהווים את אוכלוסיית החולים במחלות כרוניות.
כאומת הסטארט אפ שסומנה לא מכבר כמובילה בתחום המובייל, על היזמים הישראלים להגביר את פעילותם גם בענף ה-mobile health, תת תחום של eHealth, הכולל אספקה של שירותי בריאות ציבוריים באמצעות טלפונים ניידים, מכשירי טאבלט ומכשירי PDA. התקנים אלה מספקים קשת עצומה של יישומים ניתנים להורדה בתחומים בריאותיים. ל-eHealth יש את הפוטנציאל להקטין את עומס העבודה המוטל על אנשי מקצוע בתחומי הבריאות, לשפר את יעילות הטיפול ולחסוך משמעותית בהוצאות המושקעות במערכת הבריאות.
תחום אחר המפותח מאוד בישראל עצמה ומהווה יכולת שניתן לייצא אותה אל מחוץ לגבולות המדינה הוא הרשומות הרפואיות הממוחשבות (EHR – Electronic Health Record). ברחבי העולם, במסגרת טיפול רפואי, מטופלים נאלצים לפנות למומחים רבים ונדרשים לעקוב בעצמם אחרי מצבם הרפואי ואף לשמור את תוצאות הבדיקות שלהם. רופאים אינם תמיד מעודכנים בתמונה הכוללת אודות הפציינט המטופל והטיפולים שעבר. אפילו במדינה מתקדמת כארצות הברית, לא בכל מקום יש תיק רפואי דיגיטלי מאוחד. במדינה זו זכה נושא זה לתשומת לב מיוחדת במסגרת תוכנית ObamaCare ובמספר רב של תמריצים ממשלתיים.
סקירה מהירה זו מדגימה איזו הזדמנות ענקית מהווה תחום ה-eHealth עבור סטארט אפים ישראלים. אז למה כל כך מעט יזמים ישראלים מרימים את הכפפה? אחת הדרכים ללמוד על כך היא להתבונן בחברות ישראליות שכן מתמודדות בהצלחה עם אתגרי שוק ה-eHealth. חברת LabStyle Innovations לדוגמא, פיתחה מערכת ניהול מידע לחולי סוכרת בשם Dario הכוללת גם יחידת מדידה (גלוקומטר) מבוססת סמארטפון. עם מה צריכה החברה להתמודד?
ראשית, החברה מתמודדת עם הצורך לחולל מהפכה באופן העבודה בתחומים שמרניים במהותם - תחום ניהול הסוכרת ותחום הציוד הרפואי. שנית, זמני הפיתוח של תוכנה משולבת ציוד רפואי הינם ארוכים יותר ביחס למוצרי תוכנה בלבד. כתוצאה מכך, חברות בתחום עלולות לאבד קשר עם השוק עוד במהלך זמן הפיתוח. LabStyle Innovations עובדת באופן צמוד עם רופאים ועם כוח אדם המשלב מומחיות בציוד רפואי לצד רקע בתחומי התוכנה והתקשורת. כדי להשלים את התמונה, החברה מייחסת חשיבות עליונה לקבלה וליישום מהיר של משוב ממשתמשים עתידיים בפתרון במהלך הפיתוח, בכדי לוודא שהמוצר אכן יענה על דרישות הלקוח.
שלישית, גם LabStyle Innovations וגם יזמים ישראלים רבים אחרים שירצו לפרוץ לשוק ה-eHealth העולמי נדרשים לרכוש הבנה מצוינת ברגולציה ובמערך הבריאות במדינות היעד, והדבר אינו תמיד פשוט.
מול כל הקשיים האלה יעמוד לרשות יזמי ה-eHealth המקומיים כלי רב עוצמה: התשתית הטכנולוגית הפנטסטית בישראל, בפרט בתחומי הביומד, התקשורת, המובייל, ה-IT, האינטרנט והאפליקציות, החיוניים לפיתוחי ענף ה- eHealth. המסה הקריטית של ידע, חברות, מומחיות, כוח אדם ומרכזי חדשנות בתחומים אלה מהווה תשתית מיטבית שתאפשר לסטארט אפים ישראליים לפרוץ לשוק המבטיח של ה-eHealth.
ההתמודדות עם אתגרים אלה אינה טריוויאלית אך לא אמורה להרתיע את היזמים הישראלים, הידועים בנחישותם. מי כמו היזמים בארץ יודע שאין לוותר מול הקשיים באשר הם – מימוניים, תפעוליים, טכנולוגיים, עסקיים או אחרים. אחרי הכל, מהי המהות של יזמות אם לא נחישות?
הכותבת הינה מנהלת הפיתוח העסקי, מחלקת ההיי טק ומדעי החיים של פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel