דו"ח טכנולוגי
לא אירוני, לא מודע לעצמו: למה בכה בכיר פייסבוק?
דירקטור ברשת החברתית טען שאיכות התוכן של אתרי החדשות נמצאת בשפל חסר תקדים - ושכח שפייסבוק אחראית לכך, מדוע מדיניות הצנזורה של טוויטר מסוכנת לפעילים חברתיים ואמזון עושה שרירים ופוגעת במו"לים
הכירו את מייק הודאק. בכיר פייסבוק שממונה על תחום ניהול המוצרים. ביום בו חוסר מודעות עצמית יהפוך לענף אולימפי, מר הודאק צפוי להביא הרבה כבוד לארצות הברית.
בסוף השבוע האחרון הוא פרסם פוסט ארוך שזכה לתשומת לב רבה. בפוסט קונן הודאק על אתרי החדשות ברשת הם המיץ של הזבל, לטענתו - כי הם בסך הכל מלכודת קליקים שמיועדת לשכנע אנשים לשתף תוכן ולהפיץ אותו הלאה. במבט ראשון, יש בדבריו רסיס של אמת: אנשים בדרך כלל מקדמים כתבות כמו "צפו בפול התמנון מנחש את תוצאות המונדיאל" או "מפתיע: בגד הים של דוגמנית X ממש ממש קטן!" ולא תחקירים וכתבות עומק.
אבל מי אחראי למצב הזה? מקום העבודה של הודאק, כמובן: האלגוריתם של פייסבוק מיועד להביא לכך שאנשים יקליקו על קישורים ויקדמו אותם. כשפייסבוק עושה את זה, היא מצליחה להציג פרסומת. פייסבוק היא כרגע הגורם שדוחף הכי הרבה תוכן על הפלנטה הזו, והצורה שבה היא דוחפת תוכן מייצרת צרכני תוכן פחות ופחות ביקורתיים. למשל: כמה כתבות תחקיר מופיעות בפיד שלכם ברגע זה - וכמה תמונות של חתולים או סרטונים ממש מצחיקים מיוטיוב?
פייסבוק מציפה שוב ושוב בפיד של הקוראים שלה לא את מה שהם מעוניינים לראות, אלא את מה שהיא מעוניינת שהם יראו - את מה שכבר שותף פעמים רבות. כל העניין הוא מעגלי: פייסבוק מציפה בפיד תכנים צהובים. הגולשים משתפים אותם ומפיצים הלאה. המערכות רוצות ליהנות מהכניסות לאתר ולכן נאלצות לייצר תוכן שיופץ בקלות בפייסבוק.
חדשות עדיין הופכות לוויראליות - אבל זה חייב להיות משהו שמצטלם טוב: אסון טבעי מבעית, התקפת טרור מזעזעת, פוליטיקאי שקורס בלהבות בשידור חי. כל השאר הוא בידור. ובידור, כפי שהבחין ניל פוסטמן לפני שלושים שנה כמעט, הוא האנטיתזה לחדשות - והאנטיתזה לחיים ציבוריים. לבידור, כלומר להסחת הדעת מן המציאות המזעזעת, תמיד היו משווקים טובים. בדור הנוכחי, פייסבוק עלתה על כולם.
כך תהרסו שם של עסק
משתמשי גוגל גלאס כבר זכו לכינוי glassholes, כי הם מתעקשים לעתים קרובות להכניס את המצלמות שראשם למקומות שבהם אינן רצויות. שורה של מסעדות ופאבים כבר נקטו במדיניות שאוסרת על שימוש בגלאס בשטחן.
אחת מהמסעדות הללו היא Feast בניו יורק. לפני מספר חודשים, הגיע אליה סועד חבוש גלאס. הוא התבקש להסיר את המצלמה וציית במהירות. לפני מספר ימים, הגיעה לפיסט הגלאסהולית קייטי קסמאי. היא התבקשה להסיר את המכשיר, סירבה, והצוות ביקש ממנה בנימוס לעזוב את המסעדה - ובצדק: לאנשים יש זכות לאכול בלי לחשוש שיצלמו אותם או יקליטו את השיחות שלהם.
קסמאי החליטה לנקום. היא דמות בעלת מעמד בקהילת הגלאסהולים - היא מייסדת Glass NYC, קבוצת משתמשי גלאס בניו יורק, וגם המנכ"לית של חברה שהג'וב שלה בחיים הוא לארגן הצבעות מהירות באתרים חברתיים. על כן, קסמאי עשתה את מה שהיא יודעת לעשות, וארגנה אספסוף וירטואלי שהלך לאתר של פיסט ונתן למסעדה דירוג של כוכב אחד. 13 איש פעלו בעקבות ההנחיה של קסמאי, כמחצית מכלל האנשים שטרחו לדרג את המסעדה. חלק מדירוג המחאה בוצעו בידי אנשים שכלל לא חיים בניו יורק.
התוצאה היתה שמסעדה בעלת דירוג גבוה נפלה לדירוג של שלושה כוכבים ומשהו. ההתנהלות הזו מנוגדת לנהלים של גוגל, אבל ייקח זמן עד שהחברה תעשה משהו, אם בכלל. בינתיים, המוניטין של פיסט מתגולל בבוץ. אין זעם כזעמה של גאלסהולית.
הצנזורה מגיעה לטוויטר
לצפני כשנתיים, טוויטר הודיעה על שינוי במדיניות שלה. היא הצביעה על מתח בין המחויבות שלה לחופש דיבור ובין העובדה שיש שורה שלמה של מדינות שבהן אסור על פי חוק לדבר על נושאים מסוימים. למשל, פעילי זכויות אדם שהתלוננו בטוויטר על פעילות המשטרה החשאית, נחקרו במדינות דמוקרטיות ונעלמו לבלי שוב במדינות דמוקרטיות פחות. הפיתרון של טוויטר היה שאם ציוץ מפר חוק במדינה מסוימת, הוא ייחסם בגבולות אותו המדינה. כל מי שיש לו IP של מדינה אחרת יוכל לצפות בו.
בשבועות האחרונים מיישמת טוויטר את המדיניות הזו בפעם הראשונה - וקשה לחשוב על דוגמא גרועה יותר להתחיל בה. עבדול באטין ממשרד התקשורת הפקיסטני פנה לטוויטר בדרישה לצנזר חמישה חשבונות, שלטענתו גוררים "חילול קודש" או "התנהגות לא אתית". ספציפית, אלה היו הפניות לאתרים אנטי-איסלאמיים ולחשבון של שחקנית פורנו.
טוויטר, אמונה על הקוד החדש שלה, צייתה לדרישות. התוצאה, כפי שכתבו פקיסטנים זועמים, היא שאם אתה מתנגד לתיאוקרטיה הפקיסטינית, אז אפשר לקרוא אותך בכל העולם - אבל לא בפקיסטן. היכולת של טוויטר לאפשר לאנשים להביע קול שמתנגד למדיניות של ארצם, כל זמן שהמדיניות הזו מגובה בחוק, צומצמה משמעותית. ויש להניח שלא מעט אנשים בוחנים עכשיו בעניין את התקדים הזה. למשל, מה יקרה אם מישהו יפרסם ציוץ שקורא לאנשים לצאת לרחוב ולהפגין נגד הממשלה? אם לא יהיה לו אישור משטרתי מראש, זו תהיה עבירה על החוק. האם טוויטר תסתום את הפה לאנשים שמארגנים הפגנות בניגוד לרצון הממשלות הדכאניות שלהם?
בשלל מדינות - גם במערביות ובליברליות שבהן - טוויטר משמשת בתור במה פתוחה לציבור מנוצל, מדוכא ומוחלש. נקווה שהחברה תחשוב מחדש על המדיניות שבחרה, שכן אחרת תהפוך הרשת החברתית לכלי שרת בידי ממשלות.
להתחיל לפחד מאמזון
במשך שנים הביטו בדאגה חובבי הספרים על אמזון, הגודזילה בתחום מכירות הספרים. כן, הם אמרו, היא משווקת ספרים במהירות, ביעילות ובזול; כן, הקינדל שלה מאפשר להרבה יותר אנשים לקרוא הרבה יותר ספרים בזול. ויותר אנשים שקוראים ספרים זה דבר טוב לתרבות הקריאה.
אבל החשש היה שכמו כל דינוזאור, ברגע שאמזון תמצא את עצמה בלי תחרות משמעותית, היא תתחיל לנצל לרעה את הכוח שלה - תפעיל בריונות על סופרים, מו"לים וקוראים. וזה בדיוק מה שקורה בשבועות האחרונים.
לאמזון יש מריבה פומבית למדי עם מו"ל גדול בשם Hachette. בשלב מסוים החליטו באמזון להסיר את הכפפות. פתאום, בהאצ'ט גילו שאי אפשר להזמין מראש את הספרים שלהם באמזון - תחום שמכניס לא מעט כסף ועוד יותר מכך, מייצר עניין בקרב הצרכנים. מיד אחר כך, אמזון האריכה את משך ההובלה של ספרי האצ'ט - הסכסוך הוא סביב ספרים מודפסים, לא דיגיטליים - מכמה ימים לכמה שבועות. אחר כך היא העלתה את המחירים של ספרי האצ'ט. ואז היא שינתה את האלגוריתם שלה, כך שהמלצות יפנו לספרים של מו"לים אחרים.
וכך הגיע הרגע שהמבקרים של אמזון חששו ממנו, הרגע שבו הדימוי שנבנה בקפידה של חברה שמקשיבה ללקוחות שלה ושמעניקה להם טיפול יוצא דופן קורס. זה הרגע שבו הקו התחתון של החברה מתנגש עם ההעדפות של הלקוחות - ובמקרה כזה, מוכיחה לנו אמזון, היא קודם כל תאגיד.
קצרצרים
1. פייסבוק תתחיל בקרוב להתחיל להקליט את סביבתכם בכל פעם שאתם מקלידים משהו באפליקציה שלה. מספרים שם בהתרגשות שהמפתחים עבדו על זה שנה שלמה ועכשיו תוכל החברה לדווח למפרסמים בדיוק לאיזה שיר אתם מאזינים. יש רק כמה בעיות קטנות: פייסבוק התחמקה מלענות על השאלה מה יקרה להקלטות. כלומר, היא שמעה אתכם מאזינים לגרגמל של עמיר בניון ומיד שלחה את המידע למפרסם של המתות חסד; מה קורה להקלטה אחר כך? מי שומר עליה? לכמה זמן? לאילו מטרות? פייסבוק מתחמקת מתשובה. ועכשיו מסתבר שגם ההגדרה שלה ל-opt-in מעורפלת משהו.
2. ובידיעה חיובית על פייסבוק, החברה שינתה את המדיניות שלה ומעתה ברירת המחדל של הקהל של הסטטוסים שלכם תהיה לחברים בלבד - כפי שזה היה עד לפני ארבע שנים בערך. אז פייסבוק שינתה את ברירת המחדל על דעת עצמה ל"כל העולם ואשתו". אחרי ארבע שנים של מחאות ושנה של דיווחים על כך שצעירים נוטשים את פייסבוק לסנאפצ'ט משום שהיא לא מאפשרת פרטיות, זה מגיע. מעניין איך זה קרה.
3. לעובדי התברואה של ניו יורק יש גישה מעניינת לעבודה שלהם: הם החלו לאחרונה לעקוב אחרי דירוגי מסעדות ב-yelp, כשהם שמים לב במיוחד לדיווחים על חוסר שביעות רצון מהמזון. התברואנים של העיריה חושבים שהם יוכלו כך למצוא מסעדות שרמת התברואה בהן לקויה; מילות החיפוש שלהן הן "הקאה", "מחלה", ו"שלשול".
4. היה היה משחק מצליח באייפון. הוא כבש בסערה את הטבלאות והגיע למקום הראשון ברשימת המשחקים המצליחים. אחרי הקדמה כזו, אתם כבר יודעים את ההמשך: כן, אפל הרגה את הלהיט הצעיר. הסיבה, ככל הנראה: המשחק נקרא "חוות הגראס", אתם שיחקתם מגדלי גראס, ובאפל רואים בעין רעה משחקים שהופכים אנשים שהם נומינלית פושעים (נומינלית, כי בשתי מדינות בארה"ב גידול גראס מסחרי חוקי עכשיו) ועל כן הם מחסלים אותם. אגב, יכול להיות שיש להסרת המשחק סיבה אחרת, אפילו לגיטימית. אפל פשוט לא טורחת לתת הסברים.