הרשימה המרשימה של 2013: שישה מתוך עשרה הגשימו את ההבטחה
מתוך העשירייה הפותחת של רשימת הסטארט־אפים המבטיחים של כלכליסט בשנה שעברה, שלושה נמכרו בסכום כולל של יותר מ־2 מיליארד דולר ושלושה הונפקו בשווי דומה
WIX - שווי של מיליארד דולר
חברת וויקס שתפסה את המקום הראשון ברשימת הסטראט-אפים המבטיחים של "כלכליסט" בשנה שעברה, היתה מהישראליות הראשונות שקפצו על עגלת ההנפקות בנאסד"ק. בנובמבר 2013 הנפיקה החברה את מניותיה לפי שווי שוק של כ-600 מיליון דולר וגייסה כ-94 מיליון דולר, לצד מימוש של כ-33 מיליון דולר על ידי בכירי החברה. שווי השוק של החברה התייצב במהירות על כמיליארד דולר וירד לכ-780 מיליון לאחר שהחברה הודיעה על כוונה לבצע הנפקה שנייה.
- מקום 1: Plarium - המשרד למשחקים אסטרטגיים
- מקום 2: Outbrain - דפדוף נעים
- אריק שמידט במאמר מיוחד לכלכליסט: "גוגל הבאה יכולה לבוא מישראל"
החברה שנוסדה ב-2006 על ידי האחים אבישי ונדב אברהמי עם שותפם גיורא קפלן, הפכה לחברה המובילה בעולם להקמת אתרי אינטרנט. כיום מדווחת החברה על 46 מיליון משתמשים שהקימו אתרי אינטרנט באמצעות הטכנולוגיה שלה.
WAZE - העסקה המדהימה של כולנו
שנת 2013 תיזכר בהייטק הישראלי בתור השנה של ווייז. אין הרבה עסקאות שהטביעו את חותמן על תעשייה שלמה – ועל מדינה שלמה – כמו מכירתה של אפליקציית הניווט לגוגל תמורת 1.1 מיליארד דולר. השפעת העסקה חרגה מעולם ההייטק בשל היחסים הסימביוטיים ההדוקים בין האפליקציה למיליוני נהגים ישראלים. ווייז מלווה את הנהג הישראלי מהתנעת הרכב בבוקר ועד החזרה הביתה, ואיחדה אותנו לקהילה שבנתה את מאגר הנתונים של ווייז – והסיעה אותה אל גוגל.
בשנה שעברה דורגה ווייז במקום השני ברשימה, אולם הסכום שבו נרכשה הפתיע רבים, שלא האמינו שחברה ישראלית המייצרת מוצר צריכה יכולה להימכר בסכום בלתי נתפש של יותר ממיליארד דולר. ההתמחרות בין פייסבוק וגוגל הגיעה לשיא ביוני האחרון, כשענקית החיפוש הוסיפה 100 מיליון דולר על הצעתה של פייסבוק, ורכשה את ווייז במזומן – עסקה שנסגרה בזמן שיא והפכה את ווייז לחלק מהמרכז של גוגל בישראל. כיום החברה מרחיבה מאוד את כוח האדם שלה, ועוסקת בשילוב האפליקציה במערכת המפות של גוגל.
Varonis - הנפקה דיסקרטית
במקום הרביעי בדירוג "כלכליסט" עמדה חברה שמנהליה התאמצו מאוד להתרחק מכל חשיפה תקשורתית. היו שהרימו גבה לנוכח דירוגה הגבוה של ורוניס, המתמחה במתן פתרונות אבטחת מידע לארגונים המעניקים לעובדיהם גישה למערכות הפנימיות מהמכשיר הנייד. אולם ורוניס הוכיחה שהיא פועלת נכון כשהנפיקה בפברואר בוול סטריט, וגייסה 106 מיליון דולר לפי שווי בהנפקה של 524 מיליון דולר. בתוך יממה במסחר זינק שווי החברה לכמיליארד דולר, וכיום נסחרת החברה בשווי של 665 מיליון דולר.
Borderfree - מוכרת את ארצות הברית לעולם
במקום החמישי עמדה חברת FiftyOne ששינתה את שמה לבורדרפרי זמן קצר לפני ההנפקה המוצלחת שלה לפני חודש וחצי. החברה הוקמה ב־1999 על ידי יובל טל ובתחילת דרכה התרכזה בהמרת מטבע בקטלוגים של חנויות מקוונות כך שיו כלו למכור לשווקים נוספים. לאחר מספר שנים הוביל טל שינוי בפעילות החברה, שהתמקדה בשוק האמריקאי תוך הרחבת השירות המוצע: לא רק המרת מטבע, אלא ליווי כל פעילותן המסחרית של חנויות מקוונות, שבאמצעות הטכנולוגיה של בורדרפרי יכולות להקים למעשה סניפים מקוונים במדינות שונות, במטבעות שונים ובהתאמה לחוקי המכס והמס שלהן. בהנפקה גייסה בורדרפרי 80 מיליון דולר לפי שווי של 490 מיליון דולר, ולאחר זינוק בשווי, היא נסחרת כיום לפי שווי דומה.
Adap.tv - רכישת הווידאו החדשה של AOL
במקום השישי ברשימת החברות המבטיחות של "כלכליסט" היתה חברת Adap.tv, שנמכרה באוגוסט 2013 ל-AOL ב-405 מיליון דולר. החברה שהוקמה ב-2007 פיתחה מערכת פרסום בווידאו, תחום שבו נחשבה לשחקנית מובילה. ל-AOL היסטוריה ארוכה של רכישות בישראל, ולאחרונה היא מתמקדת בווידאו. ב-2010 היא רכשה את 5min ועל בסיסה הקימה את חטיבת הווידאו שלה, המנוהלת כיום על ידי אחד ממייסדי 5min, רן הרנבו. כעת מרוכזת פעילותה של Adap.tv בארצות הברית, והיא חלק מרכזי בפעילות הווידאו המתפתחת של AOL.
Trusteer - מרכז הסייבר הישראלי של IBM
אחת החברות המרשימות ברשימה של השנה שעברה היתה טראסטיר, שנוסדה על ידי מיקי בודאי ושלמה קרמר, האיש שעומד גם מאחורי הקמתן של צ'קפוינט ואימפרבה. הטכנולוגיה של טראסטיר מונעת חדירה למערכות של חברות גדולות על ידי משתמשי קצה לא מאושרים, המתחזים ללקוחות או לעובדים. בתחילה התמקדה החברה בבנקים, ולאחרונה התרחבה לכיוונים נוספים בקצב גדילה מרשים שהביא להכנסות של עשרות מיליוני דולרים.
טראסטיר לא חיפשה רוכש, אך ב-2013 קיבלה מ-IBM הצעת רכישה בסך 650 מיליון דולר. ענקית המחשוב האמריקאית הבינה שישראל היא המקום האידיאלי להקמת מרכז פיתוח בתחום הסייבר ורכשה את טראסטיר שהפכה למרכז של החברה בתחום. IBM מתכוונת להגדיל בשנים הקרובות באופן משמעותי ביותר את פעילותה בתחום בישראל.
ואלו שהצליחו פחות
Powermat - מתקשה להתחרות ב־Qi
פאוורמט, החברה מנוה אילן המתמחה בטכנולוגיה לטעינה אלחוטית של סמארטפונים זכתה השנה לכמה הישגים ועדיין ממוצבת במקום מוביל בתחום זה בעולם, אך דירוגה ירד מהמקום העשירי שבו היתה בשנה שעברה. זאת, בעיקר בשל הצלחתה של המתחרה שלה Qi, שחברה לקוואלקום ודחקה את פאוורמט מהדגמים החדשים של סמסונג, נקסוס, ורייזון ו-LG. בנוסף, סמסונג וקוואלקום אף מקדמות תקן הטענה אלחויטת מתקדם יותר בשם A4WP, שנחשב לנוח יותר לשימוש.
פאוורמט מצדה התקינה השנה עמדות הטענה בסניפים של סטארבאקס באזור בוסטון ובקרוב תפרוס עמדות בסניפים של מק'דונלדס באירופה. בזכות בת בריתה, מפעילת התקשורת AT&T היא גם הצליחה למנוע מנוקיה לאמץ את התקן של Qi. אולם הטכנולוגיה שלה, המצריכה ציוד היקפי ומדבקה מיוחדת, זוכה לביקורת על הסרבול בשימוש. ועם זאת, שיתוף פעולה בינה למפתחי התקן החדש A4WP עשוי לסמן שחר חדש לחברה הישראלית.
MyThings - הצרפתים הנפיקו קודם
מיית'ינגס, חברת טכנולוגיית הפרסום הישראלית שכבשה בשנה שעברה את אירופה ודורגה במקום ה- 13 ברשימת "כלכליסט", לא הצליחה להתברג השנה למקום גבוה. החברה המתמחה בשימור גולשים – פנייה ללקוחות שביקרו בעבר באתר קניות במטרה שיחזרו אליו – זכתה לצמיחה מרשימה שקידמה אותה לקראת הנפקה, אולם המתחרה הצרפתית, קריטאו, הקדימה אותה והפכה לחברה הגדולה בתחום. בינתיים צמחה לשתיהן מתחרה שלישית, Cappture מניו יורק, שהוקמה רק בשנה שעברה ומאז מזנקת במכירות.
כעת מנסים בעלי המניות של מיית'ינגס ובראשן קרן ויולה, למכור את החברה. מרבית רשתות הפרסום המקוון בישראל, בהן מטומי ופריון, התעניינו ברכישה בסכום של כ-150 מיליון דולר, אך כרגע ספק אם החברה תימכר במחיר ראוי.