עסקת פייסבוק-אוקולוס: משקיעים שלחו למייסדים איומי רצח
משתמשים שהשקיעו בחברה בקיקסטארטר זעמו על מכירתה - ושלחו למייסדה פאלמר לאקי ולעמיתיו איומי רצח, שמכוונים גם אל בני משפחותיהם. לאקי: "מטרת הרכישה היא לקדם את תחום המציאות המדומה, לא לשמח אנשים"
אוקולוס אמנם נרכשה בידי פייסבוק ב-2.2 מיליארד דולר, אבל לצד ערימת המזומנים נאלצים אנשי החברה להתמודד עם השלכות מטרידות של העסקה: ההנהלה הבכירה קיבלה בימים האחרונים שורה של איומי רצח ממשתמשי המוצר שמתנגדים לרכישה.
- פייסבוק מתכננת להשתלט לכם גם על המציאות
- המסחר בניו יורק ננעל בירידות; פייסבוק צללה ב-6.9%, קינג - ב-15%
- פייסבוק רוכשת את Oculus VR תמורת 2.2 מיליארד דולר
מקור ההתנגדות הוא בהיות אוקולוס חברה שגייסה לא מעט מהונה בקיקסטארטר, מתרומות גולשים. אלו האחרונים מרגישים שהחברה השתמשה באמון שנתנו בה כדי להגיע לתודעת משקיעים גדולים עד לרכישה, שעתידה לשנות את מטרות מוצריה.
הרכישה לא נועדה לשמח אנשים
"ציפינו לתגובה שלילית מאנשים בטווח הקצר, אבל לא חשבנו שזה יגיע למספר גדול כל כך של איומים ברצח והטרדות טלפוניות שהגיעו גם למשפחות שלנו",כתב בפוסט ברדיט פאלמר לאקי, אחד המייסדים. "אנו נוכיח את יכולתנו במעשים ולא במילים, אבל סוג כזה של תגובה הוא לחלוטין לא מוצדק, במיוחד כשהוא פוגע באנשים שאין להם שום קשר לחברה".
לדברי לאקי, מטרת מכירת החברה היתה להביא להצלחת טכנולוגיית המציאות המדומה שפיתחה אוקולוס בטווח הארוך ולא "לספק לאנשים תחושה חמימה ונעימה". הוא כתב שהוא מבין את האנשים שנפגעו מהעסקה, בהתחשב במידע שיש להם עליה, ושבמקומם הוא היה מגיב בצורה דומה - אבל כי מה שהוא יודע על הכוונות של פייסבוק מבטיח התקדמות טכנולוגית שהופכת אותה לכדאית עבור כל הצדדים.
מה לפייסבוק ולקסדת גיימינג?
אוקולוס החלה כסטארט-אפ קטן וזכתה לפרסום ולבאז הולך וגובר לאחר שגייסה ב-2012 כ-2.44 מיליון דולר בקמפיין קיקסטארטר למימון קסדת המציאות המדומה ריפט. הפלטפורמה של החברה זכתה לפופולריות רבה בקרב מפתחי משחקים, חומרה ויישומי תלת ממד, והיא קיבלה לא פחות מ-75 אלף הזמנות מוקדמות לדגמי אב הטיפוס, שהופצו כחלק מערכת הפיתוח.
השאלה בנוגע למניעים של פייסבוק עדיין נותרה חסרת מענה, מאחר ועד כה נמנעה מעיסוק בחומרה או בגיימינג. "המטרה שלנו היא להפוך את העולם ליותר פתוח ומחובר. אנחנו נהפוך את אוקולוס לפלטפורמה להרבה חוויות אחרות", כתב מארק צוקרברג בפוסט שהתייחס לעסקה. "דמיינו את עצמכם יושבים על המגרש במשחק ספורט, לומדים בכיתה עם סטודנטים ומורים מכל העולם, או מתייעצים עם רופאים פנים מול פנים באמצעות חבישת המשקפיים בבית. מדובר בפלטפורמת תקשורת חדשה באמת, שיום אחד תהפוך לחלק מחיי היומיום של מיליארדי אנשים".