צוקרברג לא צריך את וואטסאפ כדי לדעת עליכם יותר
רכישת וואטסאפ לא מעניקה לפייסבוק מידע עומק חדש שיכול לשמש אותה לפגיעה נוספת בפרטיות, אלא רק מידע נוסף, מהסוג שלרשת החברתית כבר יש. גם בלי וואטסאפ, מארק צוקרברג יודע יותר מדי
אם יש דבר אחד שגורם לאנשים לפחד מפייסבוק זה החשש מפני הפרה של הפרטיות שלנו. כעת, כשפייסבוק עומדת לקבל לידיה גם את וואטסאפ, על מאגר השיחות האישיות והרגישות העצום שמתנהל בה, חשש זה מתגבר עוד יותר.
- שני מייסדי ווטסאפ הפכו בן לילה למיליארדרים
- פייסבוק כובשת את עולם הצ'ט; רכשה את ווטסאפ ב-19 מיליארד דולר
- המפסידות הגדולות מעסקת ווטסאפ-פייסבוק: גוגל וסנאפצ'ט
במציאות, החשש הזה אינו מוצדק משום שגם בלי וואטסאפ פייסבוק יודעת עלינו די והותר מידע כדי לגרום לנו להישאר ערים בלילה. הרשת החברתית אוספת באוססיביות פרטים אישיים עלינו. חלק מהמידע אנחנו מוסרים מרצוננו, כמו מקום המגורים, מוסדות לימוד, מקומות עבודה, אמונות דתיות ודעות פוליטיות, תחביבים ואהבות או מערכות יחסים (פייסבוק אמרה לאחרונה שעל סמך תקשורת בין חברים בה היא יכולה להעריך ברמה גבוהה של דיוק אם הם עומדים להיכנס למערכת יחסים רצינית).
מידע הרבה פחות זמין
פרטי מידע אחרים פייסבוק יכולה להבין על סמך הלייקים והשיתופים שאנחנו עושים, המיקום שממנו אנחנו פועלים, הלינקים שעליהם אנחנו מקליקים, התמונות שאנחנו מעלים ועוד. ברוב המקרים, מדובר במידע שלמחשבים קל להבין, לעבד ולהשתמש בו, ופייסבוק לא מהססת לעשות זאת כדי למכור לנו פרסומות ממוקדות יותר.
המידע שתקבל פייסבוק מוואטסאפ הוא אולי לפעמים אישי יותר, אבל הרבה פחות זמין לשימושה ולניתוחה. שפה טבעית היא עדיין מחסום משמעותי עבור מחשבים, ולמעט דליית מילות מפתח יש מעט מאוד תובנות שפייסבוק יכולה לאסוף מהן. שאר המידע שאנחנו משתפים בוואטסאפ, כמו תמונות או סרטונים, אינו שונה מהותית ממידע שמשתמשים כבר מעלים לפייסבוק.
השיחות לא ימצאו דרכן לפיד
למעשה, ברכישת וואטסאפ פייסבוק לא זוכה לגישה למידע עומק חדש שיכול לשמש אותה לפגיעה נוספת בפרטיות שלנו, אלא רק לעוד מידע רוחב מסוג שכבר יש לה. יותר מידע הוא אמנם יותר כוח, אבל בהשוואה לכמויות העצומות של המידע האישי שכבר יש לפייסבוק עלינו, לא מדובר באמת בסיבה לדאגה.
גם החשש ששיחות אישיות שלנו מוואטסאפ יעשו, בטעות או במתכוון, את דרכן לפיד בפייסבוק, אינו מבוסס. ראשית, פייסבוק מתכוונת לשמר את פעילותה העצמאית של וואטסאפ ולא לבצע אינטגרציה בינה לבין הרשת החברתית (פרט, כנראה, ברמת התשתיות ובאופן שלא ישפיע על חוויית השימוש). חוויית השימוש תישאר זהה, לפחות בעתיד הקרוב, וואטסאפ לא תהפוך לדרך לעדכן את הפיד בפייסבוק. שנית, אף שמארק צוקרברג קנה אפליקציה בעלת הכנסות זעומות ב־19 מיליארד דולר, הוא רחוק מלהיות טיפש. הוא יודע טוב מאוד מה סוד ההצלחה של וואטסאפ, ואין לו שום סיבה לבצע רכישה יקרה כזו רק כדי להרוס את המודל שבנה אותה.
המציאות היא שגם בלי וואטסאפ, פייסבוק יודעת יותר מדי פרטי מידע ששום גוף מסחרי או ממשלתי לא צריך לדעת. לא צריך לתת לרכישה של וואטסאפ לגרום לנו לפחד מפייסבוק, כי יש לנו מספיק סיבות לפחד גם בלעדיה.