פרשנות
מה מעכב את הרובוט המעופף של אמזון?
היוזמה של ענקית הקמעונאות להפעלת כלי טייס בלתי מאוישים להעברת חבילות דחפה לחזית את השימוש במזל"ט האזרחי. הטכנולוגיה כבר כאן מזמן ועתה יש להמתין שהרגולטורים ידביקו את הפער
- תגובת אמזון לביקורת על ניצול עובדים: "תראו, מטוס!"
- עידן המזל"טים: החבילה שהזמנת מאמזון תגיע אליך תוך חצי שעה
בזוס סירב לציין מה תהיה עלות התפעול של המכשירים, אך בהתחשב בעלויות הנמוכות יחסית של מכשירים אלה כיום (בין מאות לאלפי דולרים לאחד) נראה כי העלות של הקמת מרכזי ההפצה תהיה גדולה בהרבה משל צי המזל"טים עצמו. נראה שכדי לעמוד ביעדי המשלוחים המהירים שהציב בזוס מרכזי ההפצה יידרשו להיות אוטומטיים, מה שעשוי להקפיץ את עלותם.
מבחינה טכנולוגית, החזון של בזוס ואמזון בהחלט ישים. כבר היום קרוב ל-1,400 בעלי רישיונות להטסת מל"ט שמפעילים כלי טיס זעירים בשמי ארה"ב, רובם גופי שיטור, אוניברסיטאות, תחנות טלוויזיה וחברות ענק. גם קרנות ההון סיכון מאמינות בענף המזל"טים האזרחיים, והשקיעו בשנה שעברה כ-41 מיליון דולר בחברות שפועלות בו.
אם כן המכשול העיקרי להגשמת החזון הוא הרגולציה. רשות התעופה הפדרלית, ה-FAA, טרם הגדירה במדויק את הרגולוציה בתחום המל"טים האזרחיים. רק ב-2015 צפויה ה-FAA לחשוף את הרגולציה החדשה ואת הטכנולוגיות והדרישות החדשות שכל מכשיר מוטס - בין שמדובר במזל"ט או מכונית מעופפת, ובין שמדובר במטוס נוסעים מסחרי - יצטרך לעמוד בהן.
משיטור ועד להפצת תרופות באפריקה
התוכנית של אמזון אינה מהפכנית במיוחד מבחינה טכנולוגית, אך נראה שכמו חברות גדולות לפניה כאפל וגוגל, שלקחו רעיון נישתי ודחפו אותו לקדמת הבמה, כך עשתה עתה אמזון עם המל"טים האזרחיים. לאחר שנים שבהן נתפסו כלי הטיס הזעירים והבלתי מאוישים כמדע בדיוני או כאמצעי ריגול שנוי במחלוקת, ענקית הקמעונאות המקוונת הופכת אותם לעיסוק לגיטימי.
כבר היום משתמשים כוחות המשטרה וגופי הביון במספר גובר והולך של כלי טיס בלתי מאוישים, באופן שמטריד את מנוחתם של ארגוני זכויות האדם והשמירה על הפרטיות. ב-2010 נרשם בבריטניה המקרה הראשון שבו נעצר אדם בסיוע כלי טיס בלתי מאוישים, וברחבי ארה"ב מחזיקים ברישיונות להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים גופי ביטחון רבים כמשטרת לוס אנג'לס, כוחות שיטור בגבול מקסיקו, כוחות ביטחון של אוניברסיטאות וכן ארגון הביון ה־NSA.
אלא שהקדמה הטכנולוגית יצרה בשנים האחרונות קטגוריה חדשה של מטוסים זעירים זולים יחסית, שמסוגלים לפעול ללא מגע אדם בגובה רב ובמגוון תנאים. להערכת מייקל הוארטה, ראש ה-FAA, בשנים הקרובות יפעלו כ-7,500 מזל"טים אזרחיים בשמי ארה"ב, שעשויים לעצב מחדש לא רק את תעשיית המשלוחים אלא גם תחומים כצילום, תחבורה, אבטחה ואפילו עיתונות.
השימושים האזרחיים הקיימים כבר עתה נעים מחלוקת בירה לבאי פסטיבל מוזיקה בדרום אפריקה בחודש שעבר, ועד הפצת תרופות לכפרים מרוחקים ביבשת השחורה, כפי שעושים ארגוני סיוע זה ארבע שנים בעזרת מזל"טים של חברת Matternet. שימושים פשוטים יותר כוללים משלוחי טאקו בסן פרנסיסקו, לובסטרים ברוב איילנד, ושירות למשלוח מוצרי מאפה בשנגחאי שיורט על ידי הרשויות בעיר.
אלא שה-FAA, כאמור, עדיין לא יודעת איך להתמודד עם כל המטוסים האוטומטיים האלה. הרישיונות שהוענקו עד כה להפעלת מכשירים כאלה, ושניתנו ברובם לגופים ביטחוניים, דורשים עבודה משותפת מול כלי הפיקוח המקומיים המנטרים את כל כלי הטיס במדינה, וכן מפעיל מרוחק שנמצא כל העת בקשר עם המכשיר עצמו. אך מאחר שאין תקינה מסודרת וספציפית למזל"טים ולמפעיליהם, קבלת כל רישיון הפעלה כרוכה בבדיקות ארוכות ואישיות. חסרה גם תקינה שקובעת איך יתנהלו מגדלי הפיקוח ומנהלי תעבורת המטוסים מול מפעילי המזל"טים.
כלי הטיס האזרחיים נמנעו עד כה מקבלת רישיונות מה-FAA, מאחר שזו פוטרת מפיקוח כלי טיס מסוג זה המשמשים לצרכים פרטיים ושאינם עולים מעל לגובה של 120 מטר. באוקטובר האחרון תבעה לראשונה ה-FAA מפעיל של מטוס זעיר לחובבים, לאחר שמכר את החומרים שצילם באמצעות כלי הטיס לצורכי פרסומת, בניגוד לרגולציה. הנחיות ה-FAA הנוכחיות, שנקבעו ב-2007, קובעות שכל מכשיר מעופף - גם כזה בגודל כף ידו של אדם - חייב להיות מופעל בידי אדם, ובמקרה של מטוסי חובבים הוא גם חייב להיות בטווח הראייה של המפעיל.
ברור שהטכנולוגיה המהירה עקפה את הרגולציה, ומטוסי המשלוחים של בזוס וגופים אזרחיים נוספים דורשים מה-FAA לעדכן את הנחיותיה, כפי שהורה לה לעשות הקונגרס האמריקאי.
חשש לפגיעה בפרטיות ולביטחון עוברי אורח
ארגוני זכויות האדם והשמירה על הפרטיות חוששים שפתיחת השמים לכל דורש תפגע בפרטיות הציבור. הסנטור אד מרקלי, אחד מחברי הוועדה שדחפה את ה-FAA לגבש הנחיות חדשות, אמר כי הרגולציה חייבת להביא בחשבון גם שיקולי פרטיות: "זה לא יהיה בסדר אם המזל"טים יגיעו לאוויר בדרך שיכולה לפגוע בפרטיות של משפחות אמריקאיות". ה-FAA, מצדה, מסרבת לקחת על עצמה את הדיון בשיקולי פרטיות ומבקשת להתמקד בשיקולי בטיחות.
ושאלת הבטיחות היא בהחלט אחת הדאגות שמטרידות גם את אמזון ובזוס. "אסור שהדבר הזה (המזל"ט - ה"ע) ינחת על ראשו של מישהו בעת שהוא הולך בשכונה", אמר בזוס בראיון שהעניק לתוכנית "60 דקות". רבים ציינו גם את החשש לפגיעה בחיות מחמד או לגינות משמונת הרוטורים החזקים באב־טיפוס של אמזון. הפתרונות שהוצעו לטיפול בבעיה הם עיצוב בטוח יותר שבו הרוטורים מוגנים במסגרת, או שימוש במצלמות חישה בעת הנחיתה.
ג'ף לאו, מנהל בחברת ייעוץ התעופה ההונג קונגית Asian Sky, הזהיר כי המוצר הסופי חייב להיות "בטוח לחלוטין. בפעם הראשונה שייגרם נזק, המכשיר הזה לא יוכל לטוס יותר אי פעם".
בעיות מורכבות יותר נוגעות לאופן ניהול צי המזל"טים של אמזון ופחות לפן הטכני של הפעלת המכשירים עצמם. בזוס אמנם אמר כי המזל"טים אוטומטיים ומבוססי GPS, אלא שמערכת זו אינה מדויקת דיה לנוע בתוך שכונות צפופות או בניינים גבוהים וקרובים, שלא לדבר על דירות בבניינים רבי קומות. טלפונים חכמים משתמשים כיום במערכות ניווט המכונות AGPS, שנעזרות גם ברשתות סלולר ו-WiFi, אך אלה לרוב פתרונות זוללי סוללה.
אם החזון של בזוס יקרום עור וגידים, ציי המזל"טים של אמזון וחברות אחרות יכסו את השמים. עתיד זה ידרוש מערכות חדשות לחלוטין כדי לנהל את ציי התעופה הזעירים ולמנוע תאונות אוויריות. ניווט בטוח ידרוש גם מיפוי עדכני ומתקדם של שמי הערים, כפי שתוכנות דוגמת Waze הישראלית מבצעות כיום למסלולי תחבורה קרקעיים. פרופסור אירה קוב מאוניברסיטת UCLA הציע להשתמש במל"טים קיימים ובתוכנות מיקור המונים כדי לאסוף מידע במהירות, ולבנות מפות דיגיטליות ועדכניות של בניינים, עצים ומכשולים.
חלק לא מבוטל מהפתרונות הטכנולוגיים לבעיה - שימוש במצלמות חישה, רשתות WiFi ומפות דיגיטליות מתעדכנות - זמינים כבר היום, אבל כולם ידרשו יותר אנרגיה משמסוגלת לספק סוללה קטנה שנישאת במזל"ט. משמעות הדבר היא יצירת מל"טים גדולים, מסורבלים ויקרים יותר מאלה שאמזון שואפת להפעיל. החברה ללא ספק תשקיע את השנים הקרובות, עד להסדרת נושא הרגולציה, כדי למזער את רכיבי המערכת. גם בזוס הודה כי יהיה זה "אופטימי" לצפות שהמזל"טים יהיו מוכנים לשימוש המוני לפני 2018.