פרשנות
משבר בבילון: האם זהו סופם של סרגלי הכלים?
אסף גלעד על המשבר המתפתח בין בבילון לענקיות האינטרנט יאהו וגוגל, והאקזיט הענקי והמבטיח של סולוטו הישראלית
לכל מי שמצוי שענף סרגלי הכלים וההורדות החינמיות, קשה לומר שההודעה על הפסקת החוזה בין גוגל לבבילון הגיעה בהפתעה. בשנה האחרונה הפכה גוגל כל אבן כדי לנקות את עצמה ממיני מרעין בישין, כגון תוכנות המותקנות על המחשב של המשתמש ומסיבות את מנוע החיפוש או דף הבית שלו לזה שלה או של מתחרותיה. חברות כמו בבילון ודומותיה השתלטו על מנוע החיפוש באמצעות סרגלי כלים ותוספים כגון Delata Search וכיוונו אותו למנועי החיפוש המועדפים עליהם תמורת עשרות סנטים לכל משתמש.
- כך פגעה טכנולוגיית "השתלת הפרסומות" ביחסים בין יאהו לבבילון
- בבילון גונזת לעת עתה את חלום ההנפקה בוול סטריט
- "עם קצת דמיון, עוד כמה חודשים יהיה מדד תל־טולבר"
הדבר נעשה תחילה באישור פסיבי של המשתמש, אך הוראה חדשה של גוגל בשנה שעברה חייבה את בבילון ודומותיה לחייב את המשתמש באישור אקטיבי לפני הורדת סרגלי הכלים והתוכנות הנלוות להן, דבר שהוריד את הכנסותיהן של יצרניות הסרגלים בכ- 80%, והקיטן את חלקה של גוגל בעוגת ההכנסות של יאהו לכ- 43% בלבד.
אלא שליקויים נוספים שהתגלו בתקופה האחרונה בדרך בה בבילון מפיצה את תוכנת התרגום שלה, סרגל הכלים שלה וסרגלי הכלים והתוכנות של שותפותיה, ומיני טכנולוגיות שמקשות על הסרתן הכעיסו שחקניות נוספות כגון יאהו שמצאה כי תהליכי ההתקנה של בבילון כוללים, ככל הנראה ללא ידיעתה של בבילון, גם טכנולוגיה להזרקת פרסומות על גבי דפים אינטרנט - כגון דפי האינטרנט של גוגל ויאהו עצמן. תוסיפו לזה את הרובוט הוירטואלי שמייצר לשותפותיה של בבילון הכנסות של מאות אלפי דולרים על ידי הקלקה אוטומטית על לינקים, ותקבלו תחושות קשות מאוד בתעשייה על החברה הישראלית.
המרוויחות מהפצת סרגלי הכלים היו לא רק בבילון ודומותיה אלא גם גוגל, יאהו ובינג שהרוויחו מהגדלת נתח השוק שלהן בענף החיפוש על פני המתחרות. אלא שהמלחמה על נתח שוק החיפוש נרגעה בשנה האחרונה, ולכולם ברור שהמלחמה הבאה תיערך בשוק המובייל. בינתיים הצטברו אצל ענקיות החיפוש תלונות גולשים, והיד החופשית שניתנה לבבילון ודומותיה לפעול ככל העולה על רוחן הלכה והצטמקה.
כך, מודל ההכנסות של חלוקת רווחים עם שחקניות החיפוש, הולך ומשתנה. לדעת אחדים הוא אפילו הפך ללא רלוונטי. שחקניות שלא יגוונו את ערוצי ההכנסות שלהן, לא רק עם מנועי חיפוש אלא גם עם רשתות פרסום, בורסות פרסום ומפתחי אפליקציות סלולריות, צפויות במקרה הטוב שלא לצמוח, או במקרה הרע- לצלול מטה.