IBM מקימה מעבדה שיתופית לביג דאטה
המיזם יאפשר לענקית המחשוב להציע כלים ומומחיות להאצת גילויים ברפואה, קמעונאות ופיננסים. המערכת נשענת על היכולות של מחשב העל ווטסון
- דו"חות IBM: ההכנסות והרווח למניה נמוכים מתחזיות האנליסטים
- בית המשפט קבע: אמזון תספק שירותי ענן ל-CIA ב-600 מיליון דולר
- IBM תשקיע מיליארד דולר בלינוקס
מרחב העבודה החדש כולל גישה למגוון מקורות מידע ונתונים, יכולות מחקר וחיפוש ייחודיות, וניתוח אנליטי של מודלים של מבני נתונים, ניתוח טקסט ועיבוד שפה טבעית. המערכת נשענת על היכולות של ווטסון, תשתית משולבת של חומרה ותוכנה, יחד עם ידע תחומי מעמיק בעולמות תוכן דוגמת ביולוגיה, רפואה, פיננסים, מודלים של מזג אוויר, מתמטיקה, מדעי המחשב וטכנולוגיות מידע.
הסביבה השיתופית החדשה מעודדת גם שיתופי פעולה בין פרויקטים והחלפת רעיונות, שיטות ונתונים בין תחומי תוכן שונים ומגוונים, תוך שימוש בנכסי ידע שאינם קניינו של גוף אחד בלבד. שיתוף הפעולה יכול להתנהל הן בין עובדים ומומחים היושבים באותו אתר ובאותו ארגון – והן בין אתרים שונים וארגונים זרים זה לזה. במסגרת זו תציע IBM כלים לגילוי תרופות, ניתוח אנליטי של רשתות חברתיות, וחיזוי משימות תחזוקת מערכות.
קיצור דרך לתרופות
גילוי תרופות אורך כיום בין 12 ל-15 שנים משלב הרעיון ועד למוצר מאושר לשיווק. מיליארדי דולרים מושקעים בתהליך הזה, ולמעלה מ-90% מהפרויקטים נכשלים ואינם מגיעים לשלב ההבשלה. במסגרת העבודה המתנהלת בעיקר עם חברות תרופות, משתמשים אנשי המחקר של IBM בטכנולוגיית גילוי מבוסס מחשב, על מנת לכרות מידע ולנתח מיליוני מאמרים מדעיים, פטנטים ובסיסי נתונים של חומרים שונים. באמצעות ניתוח אנליטי ובניית מודלים, "מגלה" המכונה של IBM תחומי פעילות בלתי מכוסים, והזדמנויות לחדשנות – וחוזה היכן עשוי ההימור על כיוון פיתוח מסוים להתגלות כמוצלח ורווחי.
היכולת לגלות את "הדבר הגדול הבא" בתהליך מהיר וממוקד, מהווה קיצור דרך משמעותי גם מבחינתן של חברות בתחומי משק אחרים, ובכלל זה עולם הקמעונאות, הרפואה ומוצרי הצריכה. בעבר, נדרש אוסף מגוון של כישורים אנושיים וכלי עבודה ממוחשבים על מנת לשלב ולנתח את המגוון הרחב הזה של מקורות מידע ונתונים – החל מידע תחומי, דרך כימיה, ביולוגיה, רפואה, בניית מודלים של נתונים וכן הלאה.
כיום, מאפשר מאגר הנתונים המוצע במסגרת הסביבה השיתופית של המעבדה להאצת הגילוי והחדשנות של IBM, לא רק לבצע את העבודה הזאת – אלא גם לעשות שימוש חוזר בכלים ובידע במגוון רחב של תחומים נוספים.
ניתוח אנליטי של מדיה חברתית
משווקים אוספים טרה בייטים רבים של נתונים אודות לקוחות פוטנציאליים, מוציאים מיליארדים על כלי תוכנה לנתח את הרגלי הצריכה, ומבצעים פיתוח וניתוח של הנתונים על מנת לכוונן את מסעות השיווק שלהם אל קבוצות ספציפיות. ועדיין, המשווקים האלה טועים לא פעם, בעיקר משום שהם מנתחים "דמוגרפיה" (גיל, מגדר, מצב משפחתי, מקום מגורים, הכנסה), ומתמקדים בהרגלי הקניה הנוכחיים – במקום באישיות של הלקוח, בערכים המניעים אותו ובצרכים המיוחדים שלו.
מתוך הכרה בבעיה הזאת, מנסים אנשי המחקר של IBM לסייע לעסקים בהבנת לקוחותיהם בדרכים חדשות לחלוטין, תוך שימוש בנתונים הזמינים לניתוח ברשתות חברתיות. הניתוח הזה מאפשר לפלח התאמה אישית, ולהבין דפוסי קניה על בסיס כמויות גדולות של תוכן מהמדיה החברתית.
הסביבה השיתופית של המעבדה להאצת הגילוי והחדשנות של IBM, משלבת מומחיות בתחום ניתוח הטקסט, ניתוח אינטראקציות אדם-מחשב, פסיכולוגיה, ועיבוד כמויות עצומות של נתונים על מנת להפיק תובנות חדשות.
חיזוי תחזוקה בתעשיה
חיזוי משימות תחזוקה מהווה משימה קריטית בתעשיות המחצבים ומשאבי הטבע, דוגמת הפקת נפט וגז, כרייה, כמו גם בתחום החקלאות. התלות בעבודה רצופה של ציוד יקר, עלולה לגרום לנזקים של עד 1.5 מיליון דולר ליום השבתה בלתי מתוכננת של רכיב ציוד בודד. על מנת להשפיע על השורה התחתונה במאזני החברות האלה, נדרשים ניתוח אנליטי, בניית מודלים וכושר חיזוי מדויק – המשולבים בתהליך העסקי ובניהול השוטף.
IBM פיתחה מערכת ניטור מתוחכמת של מצב הציוד, על בסיס האוסף הרחב ביותר של נתוני תחזוקה, שנבנה אי-פעם. המערכת מציגה באופן יזום מידע לצורך תמיכה בהחלטות, על מנת לקדם פעולה בדרכים המצמצמות את זמן ההשבתה, משפרות את פריון הציוד, וחוסכות בעלויות התחזוקה.
הסביבה השיתופית של המעבדה להאצת הגילוי והחדשנות של IBM, מאגדת שורת מומחים בתחומים האלה, יחד עם חוקרים מובילים בתחום מודלים של מערכות ומודלים מתמטיים, באופן המאפשר למומחים הפועלים בכל חברה להתמקד בבעיות הייחודיות לה, ולהאיץ את תהליך בניית המודל המשולב בשיעור של עד פי שמונה.