$
מכשירים ומדריכים

פרשנות

סלט סמארטפון להרכבה עצמית: המהפכה החדשה-ישנה של גוגל

בעוד המתחרות התמקדו בגימיקים טכנולוגיים ובתקציבי שיווק מופרעים, בחרה ענקית התוכנה לבנות את המוטו X על אדמת ארה"ב ולאפשר התאמה אישית לצרכן. ניתוח של בחירה זו מראה מהלך חכם, אשר יקסום למשקיעים ולמשתמשים ואף יחזק את עמדת גוגל מול המתחרים והרגולטורים

ניצן סדן 16:0702.08.13

אפתח ואומר שלא אחזתי עדיין בידי את מכשיר המוטו X מבית גוגל ומוטורולה, שהושק רשמית אמש (ה'). איני יודע כמה הוא נוח, איך עובד הממשק שלו, כמה חד הוא המסך או מה איכות המצלמה. אבל נקודת המבחן החשובה ביותר של המוטו X הוא התפיסת עיצובית החדשה-ישנה, המראה על חשיבה יצירתית מצד גוגל, כזו שענקיות האלקטרוניקה שכחו בעשור האחרון.

 

יש גב מעץ, מי צריך חידושים?

 

כשבוחנים את המכשירים הבולטים של השנתיים האחרונות, רואים מגמה אחידה למדי: כל יצרנית בוחרת את החומרה החזקה ביותר שניתן לצרף למכשיר בלי שיתלקח (מעבדי ארבע ליבות מהירים, מעבדים גרפיים חזקים), ומצרפת לו גוף דקיק וקליל, מסך ברזולוציה גבוהה ומעטפת אלגנטית - לרוב בשילוב אלומיניום וזכוכית.

 

מוטו X. לפעמים גימיק יכול להיות כל ההבדל מוטו X. לפעמים גימיק יכול להיות כל ההבדל

 

את החבילה הזו מקשטים בגימיקים שונים - החל מיכולות טכנולוגיות (כגון הממשק הטבעי בגלקסי S4) דרך ממשקים גרפיים (HTC One) או יכולות צילום מרשימות (נוקיה לומיה 1020) וכלה במיתוג חזק במיוחד (אייפון 5).

 

מה קיבלנו? מכשירים דומים למדי, עם הבדלים קטנים הנובעים מפתרונות תוכנה וחומרה שבהם הושקע לא מעט משאבי מחקר ופיתוח והנדסת חומרים. כאן נכנס לתמונה המוטו X, מכשיר סטנדרטי לחלוטין מבחינה טכנולוגית והנדסית. יכולות זיהוי הדיבור והממשק הטבעי המוטמעות בו אמנם מרשימות, אבל אין די בהן כדי להוות נקודת עניין מרכזית.

 

אז במקום להעלות את הרזולוציה של התצוגה ל-Full HD, הסתפקה גוגל במסך באיכות 720p שבפועל, נראה טוב דיו עבור רוב הצרכנים. גם המעבד אינו חזק במיוחד אך עדיין יפעיל בצורה חלקה את רוב האפליקציות. במקום זאת, גוגל ומוטורולה בחרו להסיט את המוקד אל גימיק פשוט בהרבה: התאמה אישית. 

 

מארס טורקי לשוק הסמארטפונים - ולרגולטור

 

היכולת להרכיב ולעצב לבד את המכשיר שלך צפויה לקסום לצרכנים רבים: הסמארטפון הוא מזמן לא רק יחידת תקשורת ניידת אלא מוצר שמתחבר לקו האופנתי החביב על המשתמש ויש שיאמרו שאף מעיד על בעליו. כנראה שלא תמצאו יותר מדי מנכ"לים ומפורסמים שיסתובבו עם טלפון מתפורר בן חמש.

 

הטלפון החדש של גוגל ומוטורולה זמין במגוון רחב מאוד של צבעים הטלפון החדש של גוגל ומוטורולה זמין במגוון רחב מאוד של צבעים

 

גוגל רוצה לפנות לקהל ולהציג לו משהו כיפי, מגניב ודינמי - שלא ישאב ממנה יותר מדי משאבי מחקר ופיתוח. זאת, בין היתר, כדי לא ליצור ניגודי אינטרסים עם סמסונג, סוני, LG ויתר החברות המייצרות מכשירי אנדרואיד. בסופו של דבר, יתרון הביתיות של מוטורולה עלול לעלות לגוגל בהרבה כסף, שכן מספיק שחלק מהחברות הללו ירגישו שהתחרות בזירת אנדרואיד אינה הוגנת - והן יעברו לאלטרנטיבות שונות (טיזן של סמסונג ואינטל, ווינדוס פון 8 של מיקרוסופט ואפילו פיירפוקס OS או אובונטו מובייל. לא חסרות מערכות הפעלה סלולריות שם בחוץ).

 

בכך שהגימיק המרכזי במכשיר קשור לשיטת הייצור, לא יוכלו המתחרות לטעון לתחרות לא הוגנת. האדונים פייג' וברין קיבלו פה החלטה נבונה מאוד. בנוסף, הבחירה לייצר את הטלפונים בטקסס פורט על נימים פטריוטיים של משקיעים, צרכנים ורגולטורים בארצות הברית - מדינת הבית של מוטורולה.

 

ניתן גם להניח שהדבר יעניק לגוגל ומוטורולה נקודות מצד הממשלה. בתור חברה שנמצאת בערך פעם בחודשיים בפתחה של חקירה חדשה, העובדה שגוגל מעסיקה פועלי ייצור מקומיים תעניק לה מכפיל כוח במגעיה מול השלטונות. זה לא שחברות ממהרות כל כך לזעוק "אה, אתם מטילים עלי קנס של מיליארד דולר? אני מפטרת עשרת אלפים עובדים", אבל העניין תלוי כחרב דמוקלס מעל ראשו של הרגולטור.

 

התוצאה: הצרכן מרגיש שיש פה מוצר יוצא דופן, המשקיע מרגיש שיש פה חברה ששווה את הכסף שלו, המתחרות מרגישות שהתחרות עדיין הוגנת וכל זה לא עולה לגוגל בזמן פיתוח יקר. בניית קווי ייצור בארה"ב היא ללא ספק בחירה יקרה, והמוטו X יקר יחסית למתחרים, אבל אפילו התמורה התדמיתית לבדה תוכל להצדיק בחירה זו.

 

  

סלט המובייל של גוגל

 

אז מה למדנו? שכדי ליצור מכשיר "מהפכני" לא צריך להשקיע בהכרח תקציבי מחקר ופיתוח, אלא פשוט לחשוב על גימיק, כמו היכולת לגשת לצרכן ולהגיד לו "בוא, תרכיב בעצמך את הסמארטפון" באותה צורה בה היה מרכיב לעצמו מנת סלט בבר סלטים.

 

הרכיבים הם רכיבי-מדף, המכשיר עצמו טוב דיו כדי לספק את המשתמש הממוצע, שעיניו יבריקו בשל היכולת לבחור באיזה צבע יהיה הסמארטפון החדש שלו ולחרוט "הטלפון של שימי המלך" עליו. עתה, נשאר רק לגלות אם אכן יממש המכשיר את הפוטנציאל המסחרי שטמון בו - מה שנוכל ללמוד רק בהמשך הרבעון, לכשיתחיל להימכר.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x