$
חדר מחשבים

טיפים לפריסה נכונה של רשתות סיבים אופטיות בישראל

מיזם הסיבים של חברת חשמל שאמור להוסיף ספק תשתית שלישי לשוק הישראלי יוצא לדרך; כיצד מנהלים נכון פרויקט מסוג זה ואיך גורמים לציבור הלקוחות להתחבר?

רומן קליינרמן 17:5823.06.13

המרוץ העולמי לפריסת רשתות סיבים אופטיות נמצא בעיצומו ועשרות רשתות נפרסות מידי שנה ברחבי העולם ומשנות פעם נוספת את פני העולם הטכנולוגי ואת חוויות המשתמשים. הצמא האין סופי לתוכן עשיר באיכות גבוהה ובקצבים מהירים בקרב עסקים ומשתמשים ביתיים והפוטנציאל הכלכלי שגלום בכך, מניע ממשלות וחברות להשקיע במיזמים אסטרטגיים שמביאים למשתמשי הקצה יכולות שנחשבו עד לא מכבר לדמיוניות.

סין היא המובילה העולמית בתחום זה במדדים של השקעות, מספר הרשתות ומספר המשתמשים המחוברים. ממשלת הודו החליטה לאחרונה להקצות 4 מיליארד דולר לפריסת רשתות סיבים אופטיות באזורים הכפריים של המדינה. ברוסיה כבר נפרסו מיליוני קווים של סיבים אופטיים ולשירות FioS של Verizon נרשמו כבר למעלה מ-6 מיליון מנויים.

 

את תשומת הלב תפשה לאחרונה גוגל שיישמה פרויקט חלוצי בארה"ב בשם Google Fiber בעיר קנזס, פרויקט סיבים אופטיים על רשת חשמל קיימת, שהעלה למודעות העולמית את רשתות הסיבים האופטיות כדבר הגדול הבא שיפקוד את כולנו. דומה שכולם יודעים כיום שתושב קנזס יכול ליהנות ממהירות מסחררת של 1 גיגה ביט לשנייה במחיר שווה לכל נפש. בעקבות ההצלחה בקנזס הכריזה גוגל על פרויקט נוסף בעיר אוסטין טקסס, (שיתווסף לפרויקט אחר של AT&T המתבצע בעיר).

 

פריסת הסיבים על ידי חברת החשמל תספק תשתית שלישית למשתמש הישראלי פריסת הסיבים על ידי חברת החשמל תספק תשתית שלישית למשתמש הישראלי צילום: יוסי וייס

 

דווקא ישראל, שהיא מעצמת היי-טק, מתעכבת בעשור האחרון בהקמת תשתיות חדשות מתקדמות ונמצאת בפיגור הן בפריסת רשתות סלולר דור 4 והן בפריסת רשתות סיב אופטיות. נדמה שהאור נראה סוף-סוף בקצה הסיב האופטי כשבזק כבר מציעה עתה שירות במהירות 100 ביט לשנייה, ובשנת 2014 נחזה ככל הנראה ברשת סיבים חדשה שתחל להיפרס בקרוב על התשתית של חברת החשמל.

 

סביר להניח ששחקנים נוספים יצטרפו בקרוב לזירה חדשה ולוהטת זו. זאת במיוחד לאור העובדה שניתן לפרוס במהירות רשת סיבים על תשתית פיסית קיימת. עתה, כשישראל נמצאת על סיפו של עידן הסיבים האופטיים, כדאי לבחון את הניסיון המצטבר בעולם בפריסת רשתות מסוג זה ולהציג טיפים, תרחישים וכיווני פעולה מומלצים.

 

זהו במדויק את קהל היעד

 

זיהוי קהל היעד הוא משימה עליונה בכל מהלך עסקי, קל וחומר בפריסת תשתית אסטרטגית בעלויות כה כבדות. האם אתם חותרים בעיקר למשתמשים ביתיים באזורי מגורים, או בעיקר לעסקים ? ומה השילוב האופטימאלי ביניהם שיציע לכם את ההכנסות הגבוהות ביותר ? להחלטה זו השפעה מרחיקת לכת על סוגי השירותים והתמחור, ההכנסות והחזר ההשקעה. בקנזס סיטי התברר בדיעבד כי סטארט-אפים רבים מהאזור זרמו לעיר והחלו למעשה ביצירת סיליקון ואלי חדש על בסיס התשתית החדשה. ברור שעסקים בכלל, ובתחום ההיי-טק בפרט, יהיו מוכנים להשקיע יותר בטכנולוגיות שיספקו להם יתרון תחרותי, אך הקהל הביתי יהווה בכל מקרה את המאסה הקריטית של המנויים ורבים מוכנים לשלם כיום עבור שירותי פרימיום איכותיים.

 

מודל הפריסה: מהיכן להתחיל בפיילוט?

 

להצלחת הפיילוט תפקיד מכריע בהצלחת הפרויקט כולו וכל המקדים להסיק ממנו מסקנות להמשך הדרך, הרי זה כדאי ומועיל. בעניין זה יש הבדל גדול בין סוגי הבינוי שבהם יתבצע הפיילוט: בניינים לעומת בתים צמודי קרקע. פריסה בבתים צמודי קרקע מהירה ופשוטה יותר מבחינה טכנולוגית, כך שניתן להגיע לתוצאות במהירות ולהסיק מסקנות להמשך. בקנזס סיטי אחוז גבוה של הבתים הם צמודי קרקע. ואילו בישראל כ-80% מהמבנים בישראל הם בתי קומות ורק 20% הם בתים צמודי קרקע. בפיילוט רצוי להתמקד במודל אחד של בינוי ולתת עדיפות לבתים צמודי קרקע שבהם הפתרון הטכני בנקודת הקצה הוא פשוט וזול יותר.

 

החליפו את ציוד הקצה – זה לא המקום לחסוך

 

בגמר הפריסה ולאחר שבוצעו השקעות הענק גדול הפיתוי לשדרג את ציוד הקצה הקיים במקום להחליפו בציוד חדש. אך יש לזכור כי ציוד הקצה מתחלף בקצב מהיר ביותר ומחירו גם יורד בקצב מהיר. על כן מומלץ לא לנסות לחסוך בגזרה זו ולתת ללקוחות את המילה האחרונה גם בתחום זה.

 

הציעו שירות מודולרי

 

הניסיון העולמי מעיד כי לא כל הלקוחות זקוקים לקצב אינטרנט המהיר ביותר, לפחות בשלב הראשון. כדאי להציע שירות בסיסי בחינם, בקצב סטנדרטי, ובמקביל להציע שירותי פרימיום בתשלום חודשי קבוע. כך תוכלו להבטיח מאגר לקוחות גדול שניתן יהיה בעתיד לשדרגו לשירותים המורחבים בתשלום. בקנזס סיטי הרוב המכריע של המשתמשים הביתיים בחר בשירות החינמי (במהירות של 30 מגה בשנייה) בעוד שרוב העסקים בחרו בשירות במהירות של 1 גיגה שעולה 40 דולרים לחודש.

 

המודל העסקי: שירות חכם או שירות פשוט?

רשתות הסיבים האופטיות טומנות בחובן הזדמנות כלכלית עסקית אדירה שניתנת למימוש מהיר. ספקים רבים בחרו במודל עסקי של ספקי תשתית, דהיינו, 'צינור' לתעבורת נתונים מהירה. יחד עם זאת, אין ספק שההזדמנות הגדולה טמונה באימוץ מודל של ספק שירותי תוכן וערך מוסף על ידי בעל הרשת ו/או על ידי שותפים.

 

מלבד תכני תוכן עשירים כמו ווידיאו, טכנולוגיות הסיבים האופטיים פותחות אפשרויות חדשות סביב הבית החכם. ניתן לחבר יחידות קצה חכמות שיודעות לבצע מגוון פעולות כגון: הדלקה של דוד מים, כיבוי אורות, תריסים ועוד. ספק התשתית יכול להחליט אם הוא מעוניין לספק שירות פשוט או שירות חכם: שירות פשוט – לאפשר לצרכן לקנות יחידת קצה חכמה, לבצע את ההתקנה בעצמו ולשלם רק עבור התשתית. שירות חכם – מתן שירות מלא ללקוח כולל התקנת יחידת הקצה ותמיכה מלאה במגוון שירותים. במקרה זה המודל העסקי הינו תשלום עבור השירותים.

 

הציעו ממשק ידידותי גם למבוגרים בגיל הזהב

 

על פי כל המחקרים תוחלת החיים בעולם רק עולה ואחוז המבוגרים בגילאי 65 ומעלה עולה בקצב מהיר. לכן, כשמציעים שירותי ערך מוסף כגון בית חכם או IPTV חשוב לקחת בחשבון גם את בני הגיל שלישי, שנרתעים מחידושים טכנולוגיים ומתקשים בהפעלתם. לכן, הציעו שירותים קלים ופשוטים לתפעול כדי לעודד את הציבור הגדול של המבוגרים לקחת חלק במהפכה הבאה שעומדת בפתח. חשוב לזכור, כי ההצלחה המסחררת של ה-iPhone וה-iPad, גם בקרב מבוגרים, טמונה בפשטות ההפעלה.

 

הכותב הינו מנהל שיווק בכיר במארוול ישראל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x