SAP מוכרת מידע על משתמשי סלולר לחברות שיווק ופרסום
שוק המידע של משתמשי המכשירים הסלולרים מוערך ב-5.5 מיליארד דולר על פי חברת SAP. ב-2016 החברה מעריכה כי הוא יצמח ל-9.6 מיליארד דולר
ספקיות הסלולר כגון ספרינט וורייזון אוגרות מזה זמן רב מידע שנובע משימוש ברשתות שלהן כגון מיקומי משתמשים, גלישה ושימוש באפליקציות. המידע הזה משמש אותן בעיקר לתפעול ואופטימיזציה של הרשת על מנת לספק חוויית שימוש טובה יותר ללקוח.
- SAP ו-VMware יוצאות בענן משותף
- עסקת ענק: SAP ומקורות חתמו על תכנית רב שנתית בהיקף עשרות מיליוני שקלים
- השמיים הם הגבול: SAP עוברת לענן
אולם כעת, הן גם החלו למכור אותו לחברות צד שלישי, וב-SAP זיהו את הפוטנציאל העסקי והחלו ביוזמה לאספקת דו"חות ממוקדים לצרכי שיווק. ו-SAP איננה היחידה בעסק, גם חברת קומסקור והסטארט-אפ AirSage רוצות נתח מהשוק החדש הזה ששווה כיום לפי הערכותיה כ-5.5 מיליארד דולר בשנה ושיגדל ל-9.6 מיליארד דולר עד 2016.
הרעיון מאחורי היוזמה עובד כך: SAP קונה נתוני שימוש שעברו אנונימיזיציה על ידי ספקיות התקשורת, על ידי פלטפורמת HANA שלה - שמאפשרת ניתוח של כמויות גדולות של נתונים בזמן אמת - היא מציעה לאחר מכן ללקוחות לקבל מידע שעבר חיתוך והתאמה לצרכים הספציפיים שלהם.
כך למשל, חברת הייעוץ Fehr & Peers שביקשה לבדוק את הרגלי הנסיעה של נהגי קליפורניה, קיבלה מידע על מבוסס על איכון של 76,500 מכשירי משתמשים שאיפשר לה לחשב את תבניות הנסיעה של הנהגים. כך מדווח בבלומברג.
עניין הפרטיות היא הבעיה העיקרית שעומדת מול השוק החדש, הממשלות וארגוני זכויות הפרט ודאי לא יתלהבו מהרעיון, אך עבור הספקיות מדובר במקור הכנסה מבורך. "המטרה שלנו היא לעזור לספקיות ללייצר מקורות הכנסה חדשים", הסביר ג'ון סימס, נשיא חטיבת שירותי המובייל של SAP.
טרה-בייט מידע ליום
חברות הסלולר אוגרות בין טרה-בייט לשני טרה-בייט מידע ביום על כל 20 עד 30 מיליון משתמשים בארה"ב, מסבירים ב-SAP. המידע הזה מכיל אינפורמציה כגון איזה אתרים היו הפופולריים ביותר במיקום ספציפי, מה שמאפשר לחברות פרסום ושיווק לנתח תנועה של קונים בקניון מסויים למשל.
המידע הזה הרבה יותר מדוייק ממה שנאסף על ידי יצרניות המכשירים או מערכות ההפעלה כגון גוגל, אפל או נוקיה למשל. "זה מידע שדומה למה שתמצאו בסקר", מסביר ג'ייסון קליפט, מנהל שיווק בכיר למוצרי מובייל בקומסקור.
הפרטיות במבחן
בשוק החדש, יש ללקוחות אופציות מועטות להתנגד לשימוש במידע, ורובם אף לא יכולים לדעת על כך מכיוון שבהרבה מקרים, הספקיות מחתימות אותם על סעיפים שקבורים עמוק בחוזה השימוש שמאפשרות להם להשתמש בו באופן שוטף, על מנת לשפר את השירות.
בארגון ה-EFF מתנגדים נחרצות לכיוון החדש אליו הולכים בקרב הספקיות, "אפילו לאחר אנונימיזציה של המידע, עדיין נדרשות רק נקודות מידע בודדות על מנת לאפשר זיהוי ודאי", מסביר דייב מאאס דובר ה-EFF בראיון. "אתה יכול לדעת אם מקור המידע הוא במשרד הרופא, בכנסיה ועוד כל מיני פריטי מידע אישיים", הוא מסכם.
לטענת ה-EFF, איסוף המידע צריך להיות מוגבל רק לאותם לקוחות שאישרו אותו מראש, ובכל מקרה צריכה להיות להם אפשרות לבטל את האישור באופן פשוט וקל.