FeedVisor: הבורסה עוברת לעולם השופינג
סטארט-אפ ישראלי שייסדו ויקטור רוזנמן ויאיר מרגולין משתמש בכלים מעולם האלגוטריידינג בפלטפורמות כאמזון ואיביי. המטרה: להקל על בעלי חנויות באיתור שינויי מחירים ומגמות בשוק
חברות האלגוטריידינג הישראליות ידועות בזכות יכולתן להכות בורסות שונות בעולם בבטן הרכה שלהן ולייצר הכנסה של מאות מיליוני דולרים בזכות שיפור קל באלגוריתם המסחר שלהן.
- Brow.si: הסטארט-אפ הקטן שפיצח את סרגל הכלים הסלולרי
- Jive קנתה את StreamOnce ב-15 מיליון דולר
- OwnerListens: הסטארט-אפ שרוצה לדעת מה עיצבן את הלקוח שלך
חברות כגון פיינאל של רמי ליפמן או דלאוון של אדן שוחט ריכזו את מיטב מומחי האלגוריתמים בישראל ליצירת נוסחאות שמזהות קשרים בין עשרות פרמטרים שונים בכל רגע נתון, ובפרק זמן של כמה מאיות השנייה מצליחות לתמחר את החוזה העתידי או את האופציה, ולסגור כל יום מסחר ברווחי עתק.
חברה ישראלית חדשה זיהתה את הפוטנציאל שטמון באלגוריתמי-העל גם מחוץ לעולם המסתורי של האלגוטריידינג, והעבירה אותם אל עולם המסחר האלקטרוני הפרטי, זה שעליו חולשות כיום ענקיות כמו איביי ואמזון. FeedVisor, שמורכבת מעובדי פיינאל וסופר-דריבייטיבס לשעבר, כמו גם עובדי קלריזן, לייבפרסון וקליקטייל, מבקשת להפוך את קניוני הרשת למקום שבו מחירי המוצרים משתנים בזמן אמת בהתאם לביקוש.
"הלקוחות ברשת כבר לא תמימים"
FeedVisor היא מערכת אלגוריתמית בזמן אמת לאתרי מסחר אלקטרוני כמו איביי ואמזון. אתרים שכאלה יכולים להציע לחנויות הפועלות על בסיסן את השירות שמספקת FeedVisor, ובכך יכולים בעלי החנויות לשנות את מחירי המוצרים בהתאם לביקוש.
השירות, שניתן על גבי הענן במודל של תוכנה כשירות (Saas) מאפשר לבעלי החנויות ברשת להתמודד עם מצב בו חנות אחרת מתחרה על אותם קהלים באמצעות מבצע או הנחה, מבלי שהם שמים לב לכך.
"הלקוחות ברשת כבר לא תמימים, והם יודעים למצוא בקלות את החנות שמציעה את המוצר שביקשו בעלות הנמוכה ביותר", אמר ל"כלכליסט" יאיר מרגולין, ממייסדי החברה. "זה מתבטא גם בחנויות הפיזיות. אנחנו נכנסים כיום לחנות בקניון השכונתי, מבררים מחיר של מוצר אלקטרוניקה, ומגלים במהרה שברשת אפשר להשיג אותו במחיר זול הרבה יותר. בטייואן ישנן כבר חנויות שאליהן אתה מגיע ויכול להזמין את המוצר ישירות מאמזון. בעלי החנויות הוירטואליות על גבי אתרי מסחר אלקטרוני מודעים לכל זה, אבל לא תמיד יכולים להערך לתחרות ביעילות".
החנויות המקוונות כיום משתמשות בדרך כלל בפתרונות ידניים בכדי להיערך לתחרות המחירים. בעלי החנויות או עובדיהם נדרשים לסרוק את המחירים בכל האתרים המתחרים באופן ידני ולעיתים שוכרים לשם כך שירותים חיצוניים. בהתאם לכך בעלי החנויות נדרשים לשנות את המחירים בהתאם לאינטואיציה שלהם, או לפי כללי אצבע, כמו למשל "סנט אחד פחות מהמתחרה בכל מצב" או "לא נכנסים לתחרות מחירים אם המתחרה יורד למחצית המחיר המקורי".
אלא שגם חוקי אצבע אלה לא תמיד מסתמכים על הגיון כלכלי טהור. לתמונה הזו נכנסים האלגוריתמים של FeedVisor שיודעים לנתח את המלאי בחנות, להשוות לשינויי המחירים בשוק ולחשב את המבצע או המחיר האטרקטיבי והרווחי ביותר, בדיוק כמו בבורסה. המערכת מסוגלת לזהות אילו מוכרים יצאו מהמסחר, מיהם המוכרים בחדשים שנכנסו למסחר, לזהות מחירים ומבצעים ולהציע תמחור בזמן אמת. "אם המתחרה שלך ירד ל-50% מהמחיר, לא בטוח ששווה לך לרדת לתחרות מחירים, כי אתה עשוי להפסיד אותו. מצד שני, אם הוא ירד בשני דולר במחיר, נדאג שתכנס לתחרות הזו כי אתה עשוי להרוויח.
המערכת של FeedVisor פעילה כיום על גבי חנויות באיביי ואמזון, ופונה לעסקים הקטנים המשתמשים בפלטפורמות אלה ולא למוצרים הנמכרים ישירות על ידי אמזון. שוק זה של סוחרים צד שלישי, מהווה 35% מכלל המכירות באמזון והוא נחשב לאחד השווקים הצומחים במסחר האלקטרוני, כאשר לפי גרטנר הוא צפוי לגלג 1.1 טריליון דולר ב- 2016. כיום מגלגלת FeedVisor שהושקה רק ביולי האחרון כ- 50 מיליון דולר בכלל החנויות, מהם היא גוזרת עמלה של אחוזים בודדים. לטענת מרגולין, האלגוריתם שלו יכול לשפר את ביצועי החנויות בכלל הפרמטרים בין 15% ל- 40%, בין אם במכירות או בשולי הרווח.
את החברה ייסד ויקטור רוזמן, איש סאן מיקרוסיסטמס לשעבר, המשמש גם כמנכ"ל. אליו הצטרף יאיר מרגולין, ממקימי PeerApp ו-PeerTV. סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה הוא אייל לקסנר, יוצא וריסיין, אלגוריתמאי שהתמחה בחקר הונאות פיננסיות. החברה גיסה עד כה מיליון דולר מהמשקיע הסדרתי ג'ף פולבר וממשקיעים פרטיים נוספים.
האם זהו סופן של החנויות הפיזיות?
מרגולין: "קונים ימשיכו להיכנס לחנויות פיזיות, כי הם ירצו לחוש את המוצר במציאות. אבל הם יוכלו לברר בשניות מהו המחיר הטוב ביותר שמוצע על כל מוצר, והמוכר יצטרך להציע אותו במחיר האטרקטיבי ביותר. אני כבר שנים רבות עושה את מה שישראלים רבים כבר אימצו: נכנס לחנויות כדי לבדוק את המוצר, ואז הולך וקונה אותו ברשת. מקרר אני לעולם לא אזמין מחו"ל, אבל למה להוציא כפול על בגדים לילדים בארץ כשאפשר להשיג במחיר טוב בהרבה ברשת?