ראיון כלכליסט
אורי אלון: "נגרום לכם להכיר כל שכונה כמו המקומיים"
היזם חשף השבוע את Urban Compass, שירות שמשלב ידע של דיירים ומומחים ומספק מבט מקרוב על ניו יורק. "קל למצוא ביקורות על מסעדות, אבל לא את המקום הטוב ביותר לתפוס מונית," הוא מסביר ומבטיח שהצעד הבא הוא השקעה בחברות ישראליות
ביום שלישי השבוע השתתף מייקל בלומברג, ראש העיר העסוק של ניו יורק, בהשקה מקומית של סטארט-אפ חדש. למה בחר בלומברג להקדיש את זמנו היקר לחברה קטנה ואלמונית, אחת ממאות חברות הסטארט-אפ שפועלות כיום בעיר?
- אורי אלון חשף סטארט-אפ חדש: Urban Compass
- דירת יוקרה בניו יורק מוצעת למכירה בביטקוין בלבד
- "אין פתרון קסם כל עוד מספר הדירות לא יגדל"
יש לכך כנראה שתי סיבות: ראשית, מאחורי אורי אלון, מייסד אורבן קומפס (Urban Compass) יש רקורד מוכח והוא נחשב לאחד היזמים הפוריים בעולם ההייטק כיום, ושנית, המוצר הראשון של הסטארט-אפ פותר את אחת הבעיות הקשות ביותר בניו יורק כיום - מציאת דירה חדשה למגורים.
מאחורי אלון עומדים כבר שני אקזיטים מוצלחים ומתוקשרים לשתיים מחברות הטכנולוגיה המדוברות בשוק. ב-2006, כשהיה בן 26 בלבד, מכר אלון לגוגל את אוריון, אלגוריתם חיפוש שפיתח כחלק מעבודת הדוקטורט שלו, והצטרף לחברה על מנת לשלב אותו במנוע החיפוש שלה.
ב-2010, משהשלים משימה זו, עזב אלון והקים את הסטארט-אפ ג'ולפאן אותו מכר לטוויטר ב-2011 במה שהיה העסקה הגדולה ביותר של החברה עד אז. אלון מונה למנהל מרכז המו"פ החדש של טוויטר בניו יורק, ותחת הנהגתו שולבו יכולות ג'ולפאן בטוויטר בתכונה המכונה Discover. באמצע 2012 עזב אלון כדי להתמקד במיזם השלישי שלו, אותו השיק השבוע: שילוב בין מנוע חיפוש מקומי מתקדם לרשת חברתית של מומחים מקומיים ומשתמשים.
רשת לחילופי מידע פנים-שכונתי
"זה לא מסוג החברות שאפשר להסביר אותן במשפט אחד", אמר בראיון ל"כלכליסט" זמן קצר לאחר ההשקה, בדרכו לאולפני הטלוויזיה של סוכנות בלומברג. "אנחנו מנסים לעשות פה משהו שונה, מצד אחד קהילה או רשת של מומחים שנמצאים בשטח ושיכסו את כל ניו יורק, ומצד שני המשתמשים שלנו. זו לא רשת חברתית כמו פייסבוק, שבה אתה חבר של מישהו, או טוויטר, שם אתה עוקב אחרי מישהו. זו רשת לצורך חילופי מידע בין המומחים השכונתיים, שעובדים אצלי ושהעבודה שלהם היא לכתוב את ההמלצות ואת הביקורות, למשתמשים שלנו ובין המשתמשים שלנו לעצמם, ויותר מאוחר גם בין בתי עסק מקומיים לאנשים ברשת”.
אפשר לתאר את זה כשילוב בין מנוע חיפוש מקומי מתקדם להמלצות של מומחים בתחומם?
"התיאור מצוין, אבל גם הייתי מוסיף שברגע שיהיו לנו מספיק משתמשים גם הם יכתבו דברים, והמומחים יערכו את אותם. זה לא יהיה לגמרי פתוח כי אנחנו רוצים שזה יהיה ברמה גבוהה. אין היום דבר כזה. אתה יכול למצוא ביקורת על מסעדה, אבל לא ברמת האיפה לגור, איפה לקחת את הילדים לגן, איפה הכי קל למצוא מונית בשמונה בבוקר ואיפה לקחת את החברים לראות משחק. יש המון מידע ברמת השכונה שאין אותו היום, וזה משהו שמאוד יעזור לאנשים”.
איך זה יעבוד בדיוק?
"אנחנו עדיין מפתחים את זה. אני עובד הרבה עם פידבק של משתמשים. אני מאוד מאמין במודל של לפתוח לקבוצות ניסוי, לקבל פידבק ולשפר. אני לא יכול להגיד בדיוק איך זה יעבוד, אבל אנחנו רוצים שזה יראה יפה, יהיה מהיר ושתוכל לקבל את כל הביקורות על כל מקום ומקום ולקבל החלטות יותר טובות איפה לגור ומה לעשות אחרי שאתה עובר לשכונה. כשאתה עובר לשכונה חדשה אין לך שום ידע שהוא ברמת ההייפר-מקומי, אצלנו תוכל להיכנס לרשת ולקרוא את כל ההמלצות ועל כל הטרנדים. נעשה את זה בצורה ויזואלית מאוד יפה ואני חושב שאנשים מאוד יאהבו את זה”.
הרשת החברתית המקומית מבוססת המומחים של החברה, ה-Urban Compass Network תושק כנראה ביוני, אבל בינתיים כבר הציגה אורבן קומפס מוצר ראשון לציבור: אפליקציית רשת לחיפוש דירות בניו יורק, שמשלבת בין יכולות טכנולוגיות מתקדמות כמו תיאום מקוון של מועדי ביקור בדירה לסיוע ממומחי החברה בשטח.
למצוא במהירות מקום לחיות בו
"כשחשבנו על איך להתחיל את הרשת הבנו שיהיה קשה מאוד להביא הרבה אנשים בהתחלה", מסביר אלון את המניע להשקת האפליקציה. “צריך לפחות עשרות אלפי משתמשים שיתחילו ויצרו מידע טוב. אז חשבנו איך להביא אנשים לפלטפורמה הזו? בעיה מאוד גדולה שיש בניו יורק, וגם בערים אחרות, היא מציאת מקום לחיות בו. גם שכונה וגם הדירה עצמה. מאוד קשה למצוא דירה בניו יורק ומשלמים סכום גבוה מאוד לברוקרים, והתהליך עצמו מאוד ידני: אתה מתקשר למתווך, המתווך מתקשר ומנסה למצוא זמן לראות את הדירה ובסוף לוקחים עמלה גבוה מאוד, 15% מהמחיר השנתי של שכר הדירה".
"אז החלטנו ליצור טכנולוגיה שתאפשר לעשות הכול ברשת. לעובדים שלנו, יוצאי גוגל וטוויטר, יש ידע בחיפוש ועשינו חיפוש מדהים שלא נראה כמוהו עדיין. התחלנו עם משתמשים מוקדמים שמאוד אהבו את זה וביקשו שכל התיאום יעשה ברשת. במקום להתקשר בטלפון, שיהיה אלגוריתם שיבנה לו"ז ואז המומחים שלנו יוכלו להראות את הדירות ולהסביר עליהן, על השכונה ועוד".
"וברגע שהאנשים איתנו אפשר לעשות דברים מאוד מעניינים. אני כבר יודע מה הפרופיל של הבן אדם, וכשהוא ירצה לחזור תהיה לו רשת מאוד שימושית. מה שיפה בקטע של הנדל"ן זה שהוא שנותן לנו יופי של הכנסות. אנחנו יכולים להיות יציבים ולא צריך להציג פרסומות לאנשים”.
בשלב זה מתמקדת החברה בבניית הפלטפורמה בניו יורק, אבל בהמשך הכוונה היא להתרחב לערים נוספות תוך שימוש בעותו מודל. "מציאת דירה זו בעיה חמורה בניו יורק, אבל גם בלונדון, שיקגו, בכל הערים הגדולות יש בעיה פרקטית שאנחנו רוצים לפתור אותה. ברגע שנגיע למצב שהמודל מתקתק בניו יורק ברמה טובה, זה יהיה זמין טוב להקים גרעין של מומחים בלונדון. נספק להם את אותה ההדרכה שעשינו למומחים בניו יורק, ויהיו להם את אותן האפליקציות. למה שזה לא יעבוד? אם אנשים מרוצים בניו יורק, למה שהם לא יהיו מרוצים בלונדון או בסידני או בתל אביב?”.
זו פעם ראשונה שאתה, בתור מנהל ובעלים, מוציא מוצר לציבור. זו בטח תחושה מאוד שונה מאשר לשחרר מוצר כחלק מגוף גדול.
"גם בגוגל וגם בטוויטר הייתי ראש הצוות שהוציא את זה. ברור שאי אפשר להשוות, אבל בגוגל הובלתי את הצוות, עשיתי את כל המהלך. בטוויטר הייתי ראש טוויטר ניו יורק. בהרבה מובנים זה דומה, איך לבדוק כמו שצריך איך להוציא את זה ובאיזה צורה. כששיחררנו את דיסקאבר בתוך טוויטר זה היה משהו גדול".
"כשזו חברה שלך זה שונה, אבל זה גם מה שמביא לך את הכיף ואת העניין. אתה תמיד רוצה למצוא אתגרים חדשים, וזה אתגר יפה. הוא כייפי ואני מרגיש שאני עוזר לאנשים. זה כיף לקבל אימיילים מאנשים שאומרים, 'אף פעם לא היה לי ניסיון כל כך מהיר וזול למצוא מקום שאני רוצה לחיות בו'. כשאתה בחברה גדולה אתה לא ממש מקבל את הפידבק ישירות מהלקוחות שלך. בגוגל אנשים לא כתבו לי 'איזה כיף להיכנס לגוגל עכשיו'".
לא ממהר לעשות אקזיט נוסף
כשחשפת את ג'ולפאן, לפני שנה וחצי בערך, שאלתי אותך על אקזיט ואמרת שהמטרה שלך היא לבנות חברה גדולה. בסוף קיבלת הצעה שקשה לסרב לה ומכרת לטוויטר. מה המטרה הפעם? עד לאיזה גובה של הצעה תסרב?
"שאלה קשה. אני לא הקמתי את החברות כדי למכור אותן. אני גם לעולם לא אגיד, וזה לא חכם להגיד, שאני לא אמכור. עם אוריון וג'ולפאן פיתחתי טכנולוגיה, ראיתי שהיא עובדת טוב והתחלתי לחשוב מה האפשרויות שלי: אחת שאני אקים חברה, אקבל כמה אלפי או עשרות אלפי משתמשים ולאט לאט לבנות אותה, או לשים את הטכנולוגיה בגוגל ויהיו לי 500 מיליון משתמשים ביום. לבחור בן 26 זו בחירה קלה. זה כמו אמן שיוצר פסל. הוא רוצה שהוא יישאר בבית? הוא רוצה להראות אותו לחברים שלו או לשים אותו במוזיאון הכי חשוב בעולם? אותו דבר בטוויטר. הבחירה היא קלה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה מקצועית זה היה הדבר הנכון לעשות".
"עכשיו, במודע או שלא במודע, בחרתי משהו שמאוד קשה לעשות אותו בחברה אחרת. זה משהו מאוד ייחודי, רעיון של הרבה אנשים ולא רק שלי, ואני לא רואה חברה אחרת שמיישמת אותו בקנה מידה גדול יותר ממה שאני יכול. לכן, הגורם היחיד שיכול לבוא בחשבון הוא הכלכלי. והקטע הכלכלי הוא פחות חשוב כרגע. לא דחוף לי לעשות אקזיט".
"עשיתי אותם פעמיים, יש לי אורך רוח, אני מרגיש שאני במצב שאני יכול לבנות חברה גדולה. אבל משזה נאמר, אם תהיה הצעה שאי אפשר לסרב לה מחברה שתעשה משהו טוב עם הטכנולוגיה, אני לא אסרב לה. אבל אני לא רואה איך זה הולך לקרות עם החברה הזו. יש לנו מספיק כסף שנוכל לרוץ להרבה זמן, גייסנו אנשים מאוד טובים ואנחנו רוצים לעשות משהו גדול. אני לא רוצה חברה אחרת שלוקחת עם החזון שלנו לפלטפורמה הרבה יותר גדולה משלנו. אני מניח שאנחנו נגדל יחסית מהר".
בעבר דיברת כמה פעמים על השקעות בישראל. יש התקדמות בנושא?
"אני מקבל המון הצעות מהארץ. כרגע אני עם אורבן קומפס אבל ברגע שאני מסיים את השלב הזה אני מאוד רוצה להשקיע בארץ. ואני מקווה לעשות את זה עוד השנה. כשאגיע לארץ בפעם הבאה אני הולך להיפגש עם החבר'ה שהכי אהבתי מבין אלו ששלחו לי".