שוק ה-PC בשפל חסר תקדים; סכנה למיקרוסופט ו-HP
לפי נתוני IDC, מכירות המחשבים האישיים נמצאות בשפל שלא תועד מאז 1994. הסיבה: אכזבת הצרכן ממוצרי ווינדוס 8 החדשים ונסיקת מכירות הטאבלטים. המצב קריטי במיוחד עבור חברות הענק שתלויות בפלטפורמת ה-PC
- גרטנר: מכירות המחשבים נמצאות בצלילה ספיראלית
- הערכות: מכירות הטאבלטים יעקפו את מכירות הלפטופים ב-2013
- אולטרה-בוק 4 של אינטל: הדור הבא של המחשב הנייד
לפני נתונים של חברת המחקר IDC, במהלך הרבעון הראשון של 2013 רשמו המחשבים האישיים את הצניחה הגדולה ביותר בהיקף המשלוחים שלהם, מאז החלה החברה לעקוב אחרי שוק ה-PC ב-1994.
רק 76.3 מיליון מחשבים אישיים נשלחו ברבעון, צניחה עצומה של 13.9% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, וכמעט פי שתיים מתחזית הצניחה של החברה שעמדה על 7.7%. זהו גם הרבעון הרביעי ברציפות שבו נרשמת ירידה במשלוחי המחשבים האישיים.
כולן צוללות, פרט ללנובו
הצניחה התרחשה בכל השווקים וחרף שיפור בתנאים הכלכליים. היא הקיפה חמש מארבע היצרניות הגדולות, ובלטה במיוחד בקרב היצרנית הגדולה ביותר, HP שמשלוחיה צנחו בקרוב ל-24% ואייסר, היצרנית הרביעית בגודלה, שמשלוחיה התרסקו בכ-30%-31%. רק חברה אחת לא רשמה ירידה: לנובו הסינית, היצרנית השנייה בגודלה, שרשמה בין 0% ל-0.1% גידול. הישג מרשים, בהתחשב במצב החברות האחרות.
שוק המחשבים האישיים נמצא בירידה מאז עליית הטאבלטים והטלפונים החכמים. הצניחה האחרונה מפתיעה למדי משום שהיא נרשמה ברבעון שאחרי השקת ווינדוס 8, שהיתה אמורה להפיח חיים חדשים בשוק.
“בשלב זה נראה שההשקה של ווינדוס 8 לא רק שכשלה לספק דחיפה חיובית לשוק ה-PC, אלא נראה שהאטה אותו", אמר בוב או'דונל, סגן נשיא ב-IDC, בהודעה לעיתונות מטעם החברה. “השינוי הקיצוני בממשק המשתמש, הסרת כפתור ה-Start המוכר והעלויות הקשורות במסכי מגע הפכו את המחשבים האישיים לחלופה פחות מושכת לטאבלטים. מיקרוסופט צריכה לקבל החלטות קשות מאוד אם ברצונה להחיות את שוק המחשבים האישיים".
בשיחה עם סוכנות הידיעות בלומברג העריך אנליסט IDC ג'יי צ'ו כי שוק ה-PC נכנס למצב של קיפאון ממנו יתקשה להשתחרר. “אין סיבה להיות אופטימיים ולהניח שהשוק ייצא ממודל של מחזור-החלפה (במסגרתו צרכנים רוכשים מחשבים רק כדי להחליף מחשבים קיימים, וכתוצאה מספר המחשבים הפעילים בשוק כמעט אינו גדל; ע"כ)" אמר.
תלות מסוכנת במחשבים האישיים
התרסקות המחשבים האישיים צפויה לפגוע במיוחד בשתי חברות - מיקרוסופט ו-HP. חלק הארי של הכנסות מיקרוסופט מגיע ממכירת ווינדוס, וצמצום שוק המחשבים האישיים פירושו פגיעה ישירה בשורת הרווח שלה.
HP, בתור יצרנית, יכולה לכאורה להתמודד בצורה טובה יותר עם ירידה במכירות המחשבים. ואולם, בשעה שיצרניות גדולות אחרות שוקדות זה זמן רב על פיתוח אסטרטגיית מובייל מקיפה, עד לפני חודשים ספורים לא הייתה ל-HP שום פעילות ראויה לציון בתחום. גם עכשיו יש לחברה רק שני דגמי טאבלט, מבוססי ווינדוס 8 ואנדרואיד, אשר לא בהכרח יוכלו להתחרות באייפד במגרש הביתי שלו.
סמסונג, אפל, סוני ו-LG לא צפויות להיפגע משמעותית מן הצניחה במכירות המחשבים. ללנובו, Dell, אייסר, אסוס ויצרניות אחרות יש מהלכים משמעותיים בעולם המובייל. לא כולם מצליחים באותה מידה אבל לפחות הם מספקים לחברות אופק צמיחה אפשרי.
ייתכן שלא כולן יישרדו את התהפוכה הנוכחית, אבל במקרה של מיקרוסופט ו-HP אפשר להגיד בבטחה שאם החברות הללו לא יבצעו מהלכים משמעותיים ומפתיעים שינתקו את הזיקה החזקה של הכנסותיהן משוק ה-PC, צפויות להן כמה שנים קשות מאוד. הצרכנים כבר הראו שהם השאירו את שוק ה-PC מאחור. הגיע הזמן שמיקרוסופט ו-HP יעשו אותו דבר.