$
המדריך

בדיקת כלכליסט

Sim City: שיעור מרהיב בניהול ונדל"ן

על אף שערוריית הגנת זכויות היוצרים אשר ליוותה את השקתו, הכותר החדש בסדרת משחקי ניהול הערים הוא חווייה נאה, מעניינת ומאתגרת. תוכלו לבחור אם להקים עיר תעשייה, תיירות, הייטק אקדמיה ועוד - ואפילו לעקוב אחרי התושבים

הראל עילם 15:4823.03.13
כאשר Sim City המקורי יצא ב-1989, הוא יצר ז'אנר חדש בתחום משחקי הסימולציה ופתח את הדרך לעולם שלם של משחקים ותוכנות שמלמדים אותנו כיצד להקים ערים, לנהל כפרים וחברות ענק, לסלול כבישים ומה לא.
סים סיטי החדש, אשר מבצע ריבוט לסדרה וידוע רק כ"Sim City", יכול בעיקר ללמד אותנו איך לא להקשיב ללקוחות.

 

יתכן שכבר שמעתם על השערוריה שעורר המשחק לאחר השקתו: מערכת הגנת זכויות היוצרים (DRM) שלו חייבה את השחקנים להישאר מחוברים לשרתי מפיצתו EA כדי לשחק – ואלה קרסו, מחיר המשחק היה גבוה יחסית, השטח שקיבל כל שחקן להקמת העיר שלו היה מוגבל מאוד ומערכת הניהול הוגרדה כפשטנית. EA, מצידה, עשתה כרצונה והתעלמה מן התלונות. ובכל זאת, מדובר במשחק לא רע בכלל.

 


 

סים סיטי החדש עלול לעצבן גיימרים ותיקים בהיותו שונה מאוד ממשחקים קודמים בסדרה. אבל הוא עדיין אחד המשחקים המאתגרים, המעניינים והמאוזים ביותר בז'אנר.

 

זה הכל בכביש

 

הרעיון בבסיס המשחק לא השתנה - אתם מגלמים את תפקידו של ראש עיר בלתי נראה, השולט בעיר וירטואלית ביד רמה. עליכם לסלול כבישים, להקים בניינים ולקבוע תקציבים, במטרה להפוך את העיר שלכם למצליחה ומשגשגת.

 

תבנו כבישים, התשתית תבוא לבד תבנו כבישים, התשתית תבוא לבד

 

השינוי הוא בביצוע; סים סיטי החדש שם פחות דגש על אלמנטים של מיקרו-ניהול. לא תצטרכו יותר להניח צינורות מים, ביוב, קווי רכבת תחתית וחשמל. סללו כביש, וכל התשתית כבר תהיה משולבת בפנים. כל מה שעליכם לעשות זה לוודא שכל בניין ציבורי שתקימו מחובר לכביש.

 

גם לא תצטרכו יותר לנהל את התקציב של כל בניין, או להקים עשרות בניינים. עיר קטנה לא תצטרך כמה בתי ספר, למשל, הממוקמים בכל שכונה; תוכלו פשוט להגדיל את בית הספר הקיים ולהוסיף אוטובוסים ותחנות שיאספו את התלמידים מכל רחבי העיר.

 

לעיר שלכם שטח מוגבל, יהיה עליכם לבחור בזהירות לאיזה כיוון לפתח אותה לעיר שלכם שטח מוגבל, יהיה עליכם לבחור בזהירות לאיזה כיוון לפתח אותה

 

מלבד בניינים ציבורים, יהיה עליכם גם להגדיר תוכנית פיתוח עירונית: אילו איזורים מותאמים למגורים, מסחר או תעשייה. שם יוקמו בניינים בהתאם לשווי האדמה ורמת הצפיפות במקום. השקיעו בפארקים, תשתיות, השכלה ובכבישים ועם הזמן שווי האדמה והצפיפות יזנקו - ואזורי המסחר והמגורים יתמלאו בגורדי שחקים, ואזורי התעשייה יציגו מרכזי הייטק מפוארים.

 

התוצאה היא משחק ששם הרבה יותר דגש על איך אתם, כראשי העיר, בוחרים לעצב אותה - וגורם לכל החלטה להתבטא באופן ויזואלי וברור. למשל, במקום להסתפק בהגדלת תקציב בית הספר, יהיה עליכם לבנות כיתות חדשות. לא רק מספרים ברקע, תוצאות בשטח.

 

מול מולט מולטיפלייר

 

שינוי הגישה החד במשחק הוא לא רק המעבר למצב מקוון, אלא גם הקפיצה למישור החברתי. שחקנים אינם שולטים יותר בעיר אחת, אלא לוקחים חלק באזור שבו יש בין שלוש ל-16 ערים, חלקן בשליטת שחקנים אחרים.

 

כך, יכולים השחקנים לסייע אחד לשני, להעביר סחורות ושירותים ולעבוד בצורה משותפת על מגה-פרויקטים שיכולים לסייע לכל הערים, כגון הקמת שדה תעופה בינלאומי או חוות אנרגיה סולרית ענקית.

 

ודאו שהתושבים מרוצים, שתפו פעולה עם ערים שכנות ודאו שהתושבים מרוצים, שתפו פעולה עם ערים שכנות

 

הרעיון עצמו טוב וגם הביצוע נהדר - בהנחה ותצליחו למצוא אזור לשחק בו. אם אתם משחקים עם חברים, או אפילו זרים פעילים למדי, הנוכחות של עוד ערים באזור תסייע לכם מאוד. מדובר במקור להגעת תיירים, פועלים ולקוחות שיכולים לבקר בעירכם ולסייע לכם במידת הצורך, לרכך את ההפסדים ולאזן את נקודות החולשה בעיר שלכם.

 

הבעיה היא שמאוד קשה למצוא אזורים לשחק בהם - באופן קבוע, כמעט כל אזור מלא לחלוטין, בעוד שהאזורים שאתם תפתחו יהיו ריקים. מומלץ לגשת לפורומים ולדפי הפייסבוק ולנסות לגייס אנשים - המשחק עובד טוב יותר עם אנשים, שגם יסייעו לכם במתן טיפים ובחירת התמחויות.

 

ערים שכנות הן מכפיל הכוח שלכם במשחק ערים שכנות הן מכפיל הכוח שלכם במשחק

 

התמחות או נוחות

 

שחקנים ותיקים בהחלט ישימו לב שהשטח המוקצה לכל עיר קטן משמעותית ממה שהם רגילים אליו. בנוסף, בניינים כמו גורדי שחקים, בתי חולים, מכרות פחם, מרכזי קונגרסים ושדות תעופה תופסים הרבה נדל"ן. מהר מאוד אתם תבינו שלא תוכלו לעשות כל מה שתרצו בעיר שלכם, ותאלצו לבצע בחירות קשות.

 

זוהי מטרת המשחק: לעודד אתכם ליצור עיר מתמחה, כאשר כל הערים באזור יעבדו ביחד. אתם יכולים להשקיע בחינוך וליצור עיר עם מפעלי אלקטרוניקה, תעשיית הייטק ואוניברסיטאות מתקדמות, או אולי עיר עם תיירים שמושכת אותם לקזינו או לאצטדיוני אירועים. תוכלו גם להתמחות ביצור שירותים, כריית פחם, זיקוק נפט או סחר.

 

 

לדעתי, מוטב היה לו מאקסיס, מפתחת סים סיטי היתה עושה את ההבדלים בין ההתמחויות יותר חדים וברורים. יש כיוונים שאליהם לא תרצו ללכת אלא אם אתם משקיעים בהם את כל מרצכם - יש צורך בתקציבי חינוך אדירים אם אתם רוצים להיות ממלכת הייטק, או לא מעט תחנות משטרה אם אתם רוצים ליצור עיר מלא בקזינו. יהיה לכם קשה לערבב את אלו - אבל בתחומים אחרים כמעט ומתבקש שלפחות תקימו מרכז סחר קטן. התוצאה היא שהדרך לעיצוב העיר החכמה והנכונה הוא לא תמיד ברור.

 

הבחירה בעיר קטנה יותר מאפשרת למאקסיס לעבור למודל סימולציה אמיתי, בו כל איש וכל רכב במשחק קיים ונשלט על ידי האינטיליגנציה המלאכותית.

 

אתם יכולים לבחור אדם רנדומלי מהרחוב ולראות כיצד הוא קם בבוקר, נוסע לעבודה, עושה קניות בדרכו הביתה ועוד. לכל אדם יש שם ומספר משתנים, ובדרך זו החברה גם יצרה מודל פקקי תנועה ריאליסטי מאוד.

 

האתגר המרכזי: הטבע האנושי

 

סים סיטי החדש הוא משחק הרבה יותר ידידותי, נקי ומיידי. כל המידע זמין, אבל הוא הרבה יותר אינטואטיבי, והרבה יותר חכם בהצגתו. עם זאת, הוא בהחלט לא יותר קל - הוא כנראה אחד מהמשחקים הקשים בסדרה, ואתם תמצאו את עצמכם מתקשים מאוד להתקדם במשחק עד שתלמדו את הלקח החשוב ביותר: קחו את הזמן שלכם.

 

קחו את הזמן, תנו לעיר להתפתח קחו את הזמן, תנו לעיר להתפתח

 

בסופו של דבר, עיירה קטנה בת 4,000 תושבים יכולה לספק לכם יותר כסף מדי שעה מאשר עיר תוססת עם עשרות אלפי תושבים - הכל תלוי בתקציבים ובחלוקתם. לעיתים קרובות יהיה קל יותר לנהל עיר קטנה, והסיבה היחידה שלכם לגדול הוא הרצון הטבעי והאנושי, להתקדם.

 

המשחק משתמש ברצון הזה בצורה חכמה והופך אותו לאתגר העיקרי שלכם. בסופו של דבר, הרבה מאוד פעמים הדבר הנכון הוא לשבת בשקט, להריץ את המשחק על המהירות הכי גבוהה, ולצבור הררי כסף לפני שתמשיכו הלאה.

 

הדבר חשוב, כי ככל שהעיר שלכם גדולה יותר, היא יותר פגיעה. נניח שאגרתם כסף להקמת אוניברסיטה ואתם ממהרים למקם אותה ליד אזור התעשייה שלכם כדי להפוך אותו למרכז הייטק.

 

לפני שאתם בונים גורדי שחקים, שימו לב שיש לכם מספיק משאבים כדי שלא לפגוע בעיר כולה לפני שאתם בונים גורדי שחקים, שימו לב שיש לכם מספיק משאבים כדי שלא לפגוע בעיר כולה

 

מהר מאוד, המפעלים הקיימים יתחילו להשתדרג אבל בזמן זה, הם לא משלמים מיסים. ופתאום, אתם לא רק משלמים את ההוצאה הגבוהה על תחזוקת האוניברסיטה, אלא גם איבדתם את כל ההכנסות מאזור התעשייה, עד שהשדרוג יושלם. עיר שלפני רגע הייתה רווחית להפליא יכולה להפוך בקלות לבור של חובות.

 

הפתרון? לחכות עוד זמן - לאגור כספים, לצבור עתודות, לפעול לאט ובחוכמה בכל רגע ולחכות עד שהשלכות של כל הקמת בניין וכל שדרוג תקציב יורגשו בעיר שלכם. גם אז, המשחק יכול להפתיע אותכם שוב ושוב עם אסונות טבע ואתגרים שלא ציפיתם להם.

 

אם תרצי שאראה לך את העיר באפור

 

סים סיטי החדש בהחלט נראה ונשמע שונה ממה שהתרגלתם אליו - הוא יותר יזכיר לכם את סדרת Sims, עם גרפיקה צבעונית וציורית ודמויות חמודות שידברו אליכם בג'יבריש. הוא מפצה על זה עם רמת פירוט מאוד גבוהה, כמות גדולה של סוגי בניינים ועיצובים והרבה מאוד אפשרויות בחירה בממשחק הגרפיקה.

 

עם מספר פילטרים, יתכן בהחלט שתצליחו למצוא את המראה שמתאים לעיר שלכם - משחור-לבן פילם נואר, דרך פילטר ספיה אינסטגרמי.

 

גם פס הקול חביב ולמרות שמדובר במוזיקת מעליות, היא מצליחה להישאר נעימה גם לאורך שעות משחק. בסך הכל, התוצאה היא משחק שנראה ונשמע טוב מאוד, עם כי בהחלט יש לו את הסגנון היחודי שלו.

 

סיכום

 

לא מעט שחקנים דיווחו ברשת שלעולם לא ירכשו את המשחק בגלל מערכת ה-DRM האיומה שלו. חבל מאוד, לדעתי. סים סיטי הוא משחק טוב, שאמנם עדיין סובל מחבלי לידה, אבל משתפר. המחיר שלו גבוה, יש הרבה תוכן נלווה להורדה והחיבור לשרתי EA מהווה סכנת ניתוק תמידית בזמן משחק. אבל בשורה התחתונה, מדובר במשחק מהנה ומומלץ מאוד לחובבי הז'אנר.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x